تبیان، دستیار زندگی
سال گذشته در همین برنامه ، فریبا داودی مهاجر ، روزنامه نگار و از فعالان فمینیست ، به خواست و تحریک مجری مبنی بر کشف حجاب تن می‌دهد و روسری از سر بر می‌دارد و هنوز ماجرای تجاوز مهدی فلاحتی یکی از کارکنان ارشد شبکه به الهام ستاکی مجری VOA از اذهان مخاطبا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشت‌ارشاد به صدای‌آمریکا رفت!


سال گذشته در همین برنامه ، فریبا داودی مهاجر ، روزنامه نگار و از فعالان فمینیست ، به خواست و تحریک مجری مبنی بر کشف حجاب تن می‌دهد و روسری از سر بر می‌دارد و هنوز ماجرای تجاوز "مهدی فلاحتی" یکی از کارکنان ارشد شبکه به "الهام ستاکی" مجری VOA از اذهان مخاطبان بیرون نرفته است.

آمریکا-وی یو ای

کشور آمریکا بزرگترین کشور منع کننده ی حجاب در سطح جهان می‌باشد و این امر بر کسی پوشیده نیست ، زیرا هر روز خبری تازه از دستگیری ، شکنجه و کشتار افراد محجبه توسط نیروهای امنیتی این کشور به گوش می‌رسد . تا جایی که اخیرا در یکی از دادگاه‌های ایالات جورجیا ، از ورود خواهرزاده ی یک متهم به صحن دادگاه ، به علت رعایت حجاب جلوگیری شده و وی به 10 روز زندان به جرم بی احترامی به دادگاه محکوم شد و تنها اتهام این فرد امتناع از برداشتن حجاب در دادگاهی در شهر داگلاسویل در غرب آتلانتا بیان شد .

از سوی دیگر نیز رسانه‌های آمریکایی به بازاری دوسر برای ترویج فحشا و بی بند و باری و همچنین تحلیل وضعیت حجاب در کشورهای دیگر تبدیل شده و این امر را آزادی می‌نامند در حالی که خود ناقض حقوق بلکه در دیگر کشورها به خصوص کشورهای شرقی هستند . در همین راستا چندی پیش شبکه ی تلویزیونی صدای آمریکا در برنامه ای اختصاصی به بحث و بررسی مساله ی حجاب در ایران و عملکرد حکومت ایران در این مورد پرداخت . این شبکه معتقد است حکومت نباید در خصوص نحوه ی پوشش شهروندان خود دخالت کند.

این موضع شبکه درست پس از آن بیان می‌شود که برنامه ی پارازیت صدای آمریکا ، روز جمعه سوم تیرماه ، تصاویری ناقص از دستگیری دختری را پخش کرد که با انجام حرکات خطرناک و تخلفات حادثه آفرین روی موتورسیکلت در ساعات شلوغی رفت و آمد موجب برهم زدن نظم عمومی شده بود . سپس ، مجری پارازیت نیروی انتظامی ایران و مردم حاضر در صحنه را به عنوان شخصیت بد آن هفته ی برنامه ی خود معرفی نمود  و اضافه کرد : "شخصیت بد ، هفته نیروی انتظامیه که حرمت زن رو نگه نمی داره و کشف حجاب می کنه ! روسری از سر مردم برداشتن خیلی زشته واقعا!!؟"

در تناقضی دیگر میان مواضع صدای آمریکا ، سال گذشته در همین برنامه ، فریبا داودی مهاجر ، روزنامه نگار و از فعالان فمینیست ، به خواست و تحریک مجری مبنی بر کشف حجاب تن می‌دهد و روسری از سر بر می‌دارد .

روزنامه ی "دیلی میل" لندن چندی پیش اعترافی مبنی بر رابطه ای غیراخلاقی را از "اندرو مار" مجری مشهور تلویزیون "بی بی سی" منتشر کرد . "اندرو مار" که در جریان سفر باراک اوباما به انگلیس مصاحبه ای تلویزیونی نیز با وی داشت، به برقراری رابطه ی نامشروع با یکی از خبرنگاران زن اعتراف کرد

جدا از این ، با درست پنداشتن موضع اخیر صدای آمریکا یعنی عدم دخالت حکومت‌ها در نوع پوشش شهروندان ، با پارادوکس ها و پرسش‌های جدی تری مواجه می‌شویم :

1) چرا این شبکه در جریان مخالفت فدراسیون فوتبال جهان (فیفا) و به ویژه شخص رییس آن ، "سپ بلاتر" با نوع پوشش بانوان فوتبالیست تیم ملی ایران ، در دفاع از آزادی پوشش برای زنان ایرانی تره هم خرد نکرد ؟! علیرغم این که نوع پوشش بانوان فوتبالیست تا پیش از آن ، در بازی‌های متعدد مورد تایید قرار گرفته و مطمئن ارزیابی شده بود .

2) در تمام کشورهای جهان قوانینی در مورد نحوه ی پوشش مردم وجود دارد . در فرانسه از سال 1800میلادی قانونی وجود دارد که زنان را از پوشیدن شلوار منع می‌کند . "جان اف هگون" ، نماینده ی وابسته به جمعیت ملی فرانسه ، از دولت این کشور خواست تا بار دیگر این قانون به اجرا گذارد و حتی دانشگاه‌های غربی نیز به وضع قانون‌هایی در مورد چگونگی پوشش دانشجویان و اساتید خود دست زده اند .

آمریکا-وی یو ای

آیا صدای آمریکا این دست موارد را دخالت حکومت‌ها نمی‌پندارد ؟!

3) اگر صدای آمریکا خواهان آزادی پوشش مردم و عدم دخالت حکومت‌ها می‌باشد به چه علت در مورد قوانین بازدارنده ی کشورهای اروپایی در مورد پوشش اسلامی واکنش نشان نمی‌دهد ؟!

از سوی دیگر سر نخ این ماجرا را می‌توان در لجام گسیختگی اخلاق جنسی در غرب جست و جو کرد . نکته‌ای که به طور مصداقی شبکه‌ی خبری CBS در مورد علت مخالفت فیفا با پوشش بانوان فوتبالیست ایران به آن اذعان کرد و گفت که بلاتر شخصی با تفکرات جنسی افسارگسیخته است!

شبکه های رسانه ای غرب از جمله BBC و VOA نیز از این قاعده مستثنی نیستند روزنامه ی "دیلی میل" لندن چندی پیش اعترافی مبنی بر رابطه ای غیراخلاقی را از "اندرو مار" مجری مشهور تلویزیون "بی بی سی" منتشر کرد . "اندرو مار" که در جریان سفر باراک اوباما به انگلیس مصاحبه ای تلویزیونی نیز با وی داشت، به برقراری رابطه ی نامشروع با یکی از خبرنگاران زن اعتراف کرد.

در صدای آمریکا نیز هنوز ماجرای تجاوز "مهدی فلاحتی" یکی از کارکنان ارشد شبکه به خانم "الهام ستاکی" مجری VOA از اذهان مخاطبان بیرون نرفته است که خبر می‌رسد بهره کشی از زنان بر طریق مطامع مسئولان همچنان ادامه دارد .

از سوی دیگر نیز رسانه‌های آمریکایی به بازاری دوسر برای ترویج فحشا و بی بند و باری و همچنین تحلیل وضعیت حجاب در کشورهای دیگر تبدیل شده و این امر را آزادی می‌نامند در حالی که خود ناقض حقوق بلکه در دیگر کشورها به خصوص کشورهای شرقی هستند

در موردی تازه تر مادر "نگار محمدی" مجری برنامه ی "زن امروز" در صدای آمریکا دهان به انتقاد شدید از مدیران این شبکه گشوده و گفته است : "هریک از مجریان شبکه ی صدای آمریکا که درصدد ارتقای شغلی و استخدام رسمی در این شبکه و اقامت در آمریکا می‌باشند باید به خواسته ی غیر اخلاقی تیم چالنگی (از مجریان ارشد صدای آمریکا) تن بدهند."

مشاهده می‌کنیم که با تمام تناقضات در کشورهای غربی باز هم به دنبال چسبانده برچسب نقض حقوق بشر در ایران اسلامی بوده و سعی دارند با توسل به این اصل تیشه بر ریشه ی این مرز و بوم زده و با آتش افروزی اختلافات داخلی راه را برای اِعمال اهداف خویش هموار سازند. و این رسانه‌هایی که هر روز مصادیق نقض از دید خودشان! را در بوق و کرنا می‌کنند خود درگیر چه مسائلی هستند و جالب است که عده ای چشمان خود را بر این موترد در رسانه‌ها بسته و هر چه می ببینند و می‌شوند از طریق این شبکه‌ها را قبول می‌کنند!

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: سایت رسانه ایران/ مهر نیوز