تبیان، دستیار زندگی
پیروی از خواهش‏های دل مانع بزرگی در راه رسیدن به خوشبختی است و از مهم‏ترین عوامل بدبختی و از موانع سعادت به شمار می‏رود. تمایلات نفسانی همانند دودهای غلیظ، خانه دل را تیره و تار می‏سازند و چنین دلی لایق تابش نورهای پاک معنوی نخواهد شد، جز آنکه انسان علیه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوست دارید بر هوای نفستان غلبه کنید؟

راه تقوا


پیروی از خواهش‏های دل مانع بزرگی در راه رسیدن به خوشبختی است و از مهم‏ترین عوامل بدبختی و از موانع سعادت به شمار می‏رود. تمایلات نفسانی همانند دودهای غلیظ، خانه دل را تیره و تار می‏سازند و چنین دلی لایق تابش نورهای پاک معنوی نخواهد شد، جز آنکه انسان علیه نفس امّاره خود انقلابی درونی و بیرونی ایجاد نماید.


هوا و هوس دائما قلب را آشفته و دچار اضطراب می‏سازند و آن را به این‏طرف و آن‏طرف می‏کشانند و فرصت سعادت و خوشبختی واقعی را از انسان می‏گیرند. خداوند مهربان می‏فرمایند: «أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن یَهْدِیهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ»: آیا دیدى كسى را كه معبود خود را هواى نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهى (بر اینكه شایسته هدایت نیست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مهر زده و بر چشمش پرده‏اى افكنده است! با این حال چه كسى مى‏تواند غیر از خدا او را هدایت كند؟! آیا متذكر نمى‏شوید؟!

خطرناک‏ترین بت، بت هوای نفس است و زشتی را در نظر انسان، زیبا جلوه می‏دهد. تا آن‏جا که آن شخص به اعمال بد خود می‏بالد و افتخار می‏کند! باید گفت: مؤثرترین راه نفوذ شیطان هواپرستی است؛ زیرا اصلی‏ترین وسیله درک صحیح حقایق را از انسان می‏گیرد: هواپرستی پرده بر چشمان انسان می‏نهد و مهر بر چشم و گوش می‏افکند. سرانجام این صفت، شوم و دردناک است! آن‏چنان که گاهی یک لحظه پیروی از آن، محصول تمام عمر انسان را تشکیل داده و اعمال صالح او را بر باد می‏دهد و حسرت‏های طولانی را به همراه خواهد داشت. صائب تبریزی می‏گوید:

نیستی طاووس، در قید خودآرایی مباش    کعبه با یک جامه در سالی قناعت می‏کند

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) افرادی را سزاوار سرزنش می‏دانند که اولا از دشمنش انتظار خوبی کردن داشته باشند و ثانیا سلطان و عظمت او را سبک بشمارند ( من لا یحضر الفقیه ج 4 ص352 ).

خطرناک‏ترین بت، بت هوای نفس است و زشتی را در نظر انسان، زیبا جلوه می‏دهد. تا آن‏جا که آن شخص به اعمال بد خود می‏بالد و افتخار می‏کند!

بهترن راهکارها :

حضرت علی (علیه السلام) در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر در سال 38 هـ .ق چنین فرمودند: «اینکه اطاعت خدا را بر دیگر کارها مقدم دار و آنچه در کتاب خدا آمده، از واجبات و سنت‏ها را پیروی کن، دستوراتی که جز با پیروی آن رستگار نخواهی شد و جز با نشناختن و ضایع کردن آن جنایتکار نخواهی گردید! خدا را با دل و دست و زبان یاری کن، زیرا خداوند پیروزی کسی را تضمین می‏کند که او را یاری دهد و بزرگ دارد آن کس را که او را بزرگ بشمارد. و به او فرمان می‏دهد تا نفس خود را از پیروی آرزوها باز دارد و به هنگام سرکشی، رامش کند که همانا نفس همواره به بدی وامی‏دارد جز آنکه خداوند به انسان رحم نماید».

در قرآن کریم آمده است: «بگو اى اهل كتاب! در دین خود، غلو (و زیاده روى) نكنید! و غیر از حق نگویید! و از هوس‏هاى جمعیتى كه پیشتر گمراه شدند و دیگران را گمراه كردند و از راه راست منحرف گشتند، پیروى ننمایید!» (سوره مائده آیه 77)

دوری از اصرار بر گناه و کوچک شمردن آن: حضرت علی (علیه السلام) می‏فرمایند: «بترس و دوری کن از اصرار بر گناه؛ چرا که از بزرگ‏ترین گناهان کبیره و عظیم‏ترین جرایم است» (غررالحکم ج1ص151)

عهد و پیمان با خداوند به وسیله توبه و استمرار پیمان با توجه به سوره مبارکه عصر.


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: asb1382