تبیان، دستیار زندگی
رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از شواهد موجود مبنی بر افزایش تعداد موارد ابتلا به ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگ خطر موج سوم ایدز


رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از شواهد موجود مبنی بر افزایش تعداد موارد ابتلا به ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده و همچنین افزایش انتقال بیماری میان زنان، از تاکید برنامه سوم کشوری ایدز بر لزوم توجه به الگوهای جدید انتقال این بیماری و همچنین توجه به برنامه‌های کاهش آسیب به منظور پیشگیری از بازگشت موج دوم ایدز خبر داد.


ایدز

دکتر عباس صداقت از جلسات برگزار شده با وزارت کشور به منظور طرح برنامه سوم استراتژیک ایدز در شورای اجتماعی کشور خبر داد.

وی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده در برنامه سوم کشوری ایدز در جهت پیشگیری و مبارزه با این بیماری اشاره کرد و گفت: در سومین برنامه استراتژیک ایدز همچنان بر لزوم توجه به برنامه‌های کاهش آسیب و ادامه این برنامه‌ها در مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر تاکید شده است.

توجه برنامه سوم کشوری ایدز بر الگوهای جدید انتقال ایدز

دکتر صداقت افزود: برنامه سوم کشوری ایدز بر الگوهای جدید انتقال HIV/ایدز مانند انتقال از طریق ارتباطات جنسی به ویژه ارتباطات جنسی در سوء مصرف کنندگان مواد روانگردان، توجه ویژه به زنان آسیب‌پذیر و جوانان و نوجوانان، توجه به تغییر الگوی انتقال بیماری و شیوع مصرف مواد روانگردان تاکید ویژه‌ای دارد. بر این اساس با هماهنگی سازمان‌های همکار در این برنامه، برنامه‌های پیشگیرانه از این بیماری با شدت بیشتری پیش خواهد رفت.

ابتلا به ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده رو به افزایش است

انتقال بیماری ایدز در زنان در حال افزایش است

دکتر صداقت با ابراز نگرانی از آغاز موج سوم ایدز به دنبال تغییر الگوی انتقال این بیماری و توجه برنامه سوم کشوری ایدز به این نگرانی‌ها، ادامه داد: در حال حاضر شواهد حاکی از آن است که تعداد موارد ابتلا از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده در حال افزایش است. از طرف دیگر شواهدی نیز وجود دارند که نشان می‌دهند انتقال بیماری میان زنان در حال افزایش است. این مباحث زنگ خطری است برای آغاز موج سوم بیماری ایدز. بر این اساس پیشگیری از وقوع موج سوم این بیماری یکی از اهداف پیش بینی شده در برنامه سوم کشوری ایدز است.

شدت پیگیری برنامه‌های کاهش آسیب در برنامه سوم کشوری ایدز

وی بر لزوم توجه به برنامه‌های کاهش آسیب به منظور پیشگیری از بازگشت موج دوم ایدز تاکید کرد و با اشاره به موفقیت‌های برنامه‌های کاهش آسیب در کنترل ایدز در مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر، ادامه داد: بر این اساس در برنامه سوم کشوری ایدز تاکید شده است که برنامه‌های کاهش آسیب در مصرف کنندگان تزریقی مواد به ویژه در زندانیان با شدت بیشتری دنبال شود تا با بازگشت موج دوم این بیماری مواجه نشویم.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در ادامه به اجرای سومین برنامه کشوری ایدز از سال گذشته اشاره کرد و گفت: این برنامه در دستور کار شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار دارد و به محض تشکیل جلسه این شورا، تصویب خواهد شد. تصویب این برنامه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در حمایت تصمیم‌گیران ارشد سازمان‌های ذیربط موثر خواهد بود و تقویت برنامه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌های پیشگیرانه ایدز به صورت جدی وارد شود

وی افزود: خوشبختانه از سال گذشته دیگر سازمان‌های همکار از جمله سازمان بهزیستی نیز همسو با وزارت بهداشت برنامه‌های خود را در جهت پیشگیری و کنترل ایدز دنبال می‌کنند. اما همچنان انتظار است که وزارت آموزش و پرورش در اقدامات پیشگیرانه برنامه سوم کشوری ایدز به صورتی جدی و فعال وارد شود. خوشبختانه شورای سیاستگذاری سازمان صدا و سیما از سال گذشته همکاری خوبی را دراین زمینه داشته است که امیدواریم در برنامه سوم کشوری ایدز این همکاری‌ها ادامه یافته و بیشتر شود.

رییس اداره ایدز در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری سایر سازمان‌های همکار از جمله وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و سازمان هلال احمر برنامه‌های کنترل و پیشگیری از ایدز با شدت هر چه بیشتر در کشور دنبال شود.

بخش سلامت تبیان


منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

مطالبی درباره بیماری ایدز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.