تبیان، دستیار زندگی
بی شک می دانید زندگی بالا و پایین و خوبی و بدی دارد، و در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد و قرار نیست همیشه یک روال داشته باشد؛ «قهر»‌ و در کنار آن «آشتی»، نیز یکی از شیرینی های تلخ زندگی اجتماعی است که گاهی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت قهر و آشتی های زناشویی


بی شک می دانید زندگی بالا و پایین و خوبی و بدی دارد، و در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد و قرار نیست همیشه یک روال داشته باشد؛ «قهر»‌ و در کنار آن «آشتی»، نیز یکی از شیرینی های تلخ زندگی اجتماعی است که گاهی روابط صمیمانه ای چون روابط زناشوئی را مورد تهاجم قرار می دهد...

مدیریت قهر و آشتی های زناشویی

بحثتان شد، بگو و مگو کردید،نقاط ضعف یکدیگر را با صراحت بیان نمودید،بی احتیاطی کردید و شخصیت همسرتان را زیر سوال بردید، پای خانواده هایتان را نیز ،بی هیچ دلیل موجه ، به این معرکه لفظی وا کرده  و خصوصیات منفی همسرتان را به دلبستگی های کودکی اش نسبت دادید و آن متهمان بی گناه را دانسته و ندانسته تخطئه کردید ؛ گفتید و گفتید و گفتید و در نهایت با خاطری آشفته و قلبی آکنده از غم و نفرت  تصمیم به قهر گرفتید و...

و حالا ، مدتی است که سکوت ،بی توجهی و بی مهری بر خانه تان سایه افکنده و پشیمانی تمامی وجودتان را احاطه کرده است از این اوضاع و احوال خسته شده اید و دلتان می خواهد هر چه زودتر به غائله خاتمه دهید، مهمتر آن که هر وقت در خلوتتان به موضوع بحث، با قدری تامل و به دور از احساسات مغشوش کننده نیم نگاهی می اندازید و یا  زیر ذره بینش قرار می دهید،  تازه متوجه می شوید که چقدر عجولانه و بدون تدبر رفتار نموده اید واز چنین مسئله پیش پا افتاده ای، کوهی از کاه ساخته اید و بر سر لجبازی، زندگی را به کام خود و خانواده تلخ کرده اید، اینجاست که احساس ندامتتان بیشتر می شود و بیش از بیش متمایلید که قفل این سکوت را بشکنید و  باب گفتگو را باز کنید ؛ اما  هر بار که می خواهید پیش قدم شوید و آشتی کنید، احساسی بسیار قدرتمند و کاذب مآبانه به نام "غرور" بر شما غلبه کرده ، مانع تان می شود  و اجازه نمی دهد که گام نخست این آشتی، به دست شما باشد لذا بدین سان است که دوباره قهر را بر آشتی ترجیح می دهید.

بی شک می دانید زندگی بالا و پایین و خوبی و بدی دارد، و در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد و قرار نیست همیشه یک روال داشته باشد؛ «قهر»‌ و در کنار آن «آشتی»، نیز یکی از شیرینی های تلخ زندگی اجتماعی است که گاهی روابط صمیمانه ای چون روابط زناشوئی را مورد تهاجم قرار می دهد. آنچه که حائز اهمیت است تعداد و دفعات تکرر آن است، برخی از زوجین تنها سلاح و حربه مدیریت زندگی شان را  قهر و آشتی قلمداد می نمایند و به کرار از آن استفاده می نمایند، غافل از آن که وجود قهر و آشتی زیاد نشانی از تزلزل بنیان آن رابطه است و بایستی بدان به منزله  زنگ خطری  هشدار دهنده و جدی نگریست.

قهر و آشتی ، اگر حالت تکرار یابد می تواند لطمات عدیده ای را بر پیکره زندگی مشترک وارد نماید  که متعاقب آن، زن و شوهر متحمل رنج و آلام شدیدی خواهند شد ؛لاجرم، عقل سلیم حکم می کند، اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، دست به کار شوید و چاره ای بیندیشید تا دیگر این قضیه تکرار نشود

در این یادداشت، سعی نموده ایم به مساعدت شما شتافته و یاریگرتان در این استیصال باشیم تا بتوانید هر قدم اشتباهی كـه برداشته شده را به حالت قبل برگردانید و صمیمیت مجددتان را باز یابید. راهبردهای ارائه شده به سادگی یادگیری الفبا است به شرط آن که شما بخواهید:

گام های اول

* آرامش خود را حفظ کنید و سعی نمائید بر شرایط اتفاق افتاده مسلط گردید. بهتر است با چیزی غیر از آنچه که مسبب ناراحتی تان شده است، سرگرم شوید.

* عجولانه و با شتاب اندیشه نکنید و رفتار ننمائید.

گام های  دوم

* پس از کسب آرامش لازم، در یک مکان و زمان مناسب به مسئلتان اندیشه کنید.

* عزمتان را جزم کنید تا به لوث شدن این وضـعـیت خاتمه دهید و مهمتر آن که  از طـولانی شـدن قهرتان بهراسید.

* اندکی تامل کنید و عادلانه به محکمه بروید ، در جستجوی علل، چرایی و چگونگی مسئلتان باشید.

مدیریت قهر و آشتی های زناشویی

نکته:خلوت‌های تک نفره ،مرور گذشته و قضاوت درباره رفتار خویش، شرط اول اصلاح و شروع دوباره یک رابطه است، بهتر است شما و همسرتان هر کدام به تنهایی، خلوتی را برای اندیشه انتخاب نمائید و در این مرحله منحصرا فقط به رفتار خویش فکر کنید.

نکته: قطعا شما نیز بی تقصیر نبوده اید. به رابطه‌تان و به خصوص مشکلات‌تان فکر کنید و بدون هیچ ترس و واهمه ای خود و رفتارتان را حلاجی کنید و از کوتاهی ها و قصور رفتاری خویش مطلع گردید و در صدد رفع آن برآئید.

* اگر چه قهر کردن یک تدبیر اصلاح طلبانه نادرستی است، اما غالبا برای حل مسئله به کار می رود و بی شک  همچون دیگر تدابیر اصلاح طلبانه صحیح هم دلیل دارد و هم هدف. با خودتان و رابطه تان صادقانه برخورد کنید و دلیل و هدف خود و همسرتان را اتخاذ این شیوه مشخص نمایید.

نکته:خودتان را به جای همسرتان بگذارید و بدون هیچ پیشداوری و تعصبی، درک متقابل نشان داده و از منظر وی به مشکل نگاه کنید و دلیل و هدفش را ارزیابی کنید.

*مرتكب اشتباه نشوید اگر خطایی کرده اید و یا حتی اگر حق با شماست ، بهتر است چاره ای بیندیشید و تدابیری را اتخاذ نمائید و یا سعی در فراگیری اش داشته باشید .

با پشت سر گذراندن موفقیت آمیز  دو گام نخستین  و اطمینان از شناخت مناسب  مسئله و دریافت نقایص و کاستی رابطه تان و احساس نیاز مبرم به اصلاح این رابطه مخدوش شده، گام سوم که حیاتی ترین بخش حل مسئله تان است را تجربه کنید.

ادامه این مطلب را در مقاله " معجزه ای به نام آشتی " در روزهای آینده مطالعه کنید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

چرا روابط سرد می شود؟

سبک زناشوئی تان را بشناسید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.