تبیان، دستیار زندگی
امروزه اغلب والدین در پی یافتن راه‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس كودكشان هستند ولی متأسفانه طی این مسیر گاهی راهكارهایی را پیش می‌گیرند كه تنها باعث افزایش خودبرتربینی فرزندشان می‌شود و كودك را وارد دنیای مجازی خودبزرگ‌بینی و حتی گاهی گستاخی و بی‌ادبی می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکسیر اعتماد به نفس


امروزه اغلب والدین در پی یافتن راه‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس كودكشان هستند ولی متأسفانه طی این مسیر گاهی راهكارهایی را پیش می‌گیرند كه تنها باعث افزایش خودبرتربینی فرزندشان می‌شود و كودك را وارد دنیای مجازی خودبزرگ‌بینی و حتی گاهی گستاخی و بی‌ادبی می‌كند.


کودک

تقویت اعتماد به نفس در كودكان نتیجه برقراری ارتباط مناسب و مثبت آنها با محیط پیرامون و روند صحیح رشد است. شكل‌گیری و رشد اعتمادبه‌نفس در كودك به معنای اعتقاد و باور او نسبت به توانمندی‌هایش و ایمان به انتخاب‌ها و قضاوت‌هایش است. بی‌شك پایه‌های شكل‌گیری نهفته اعتماد‌به‌نفس، در كودكی است و ‌آیینه تمام‌نمایی از آنچه در كودكی شكل گرفته در دوران بلوغ به نمایش گذارده می‌شود.

چند راهكار ساده اما كلیدی برای افزایش اعتماد‌به‌نفس در كودكان:

1- سعی كنید در بازی‌های خانوادگی‌، همواره فرزندتان برنده نباشد؛ چشیدن طعم شكست نیز برای او ضروری است.

2- رفتار و عملكرد خوب او در مدرسه را تحسین كنید. هنگامی كه او كارهای هنری، خلاقیتی و ورقه‌های مدرسه‌اش را به شما نشان می‌دهد یا درباره آن صحبت می‌كند، او را مورد توجه و تشویق قرار دهید و از او درباره جزئیات كارش نیز سؤالاتی كنید و هرگز او را با جملاتی نظیر «بگذار برای بعد، الان كار دارم» یا «من بعداً خودم نگاه می‌كنم، تو برو سر كارت» و یا سرسری نگاه كردن، او را از كرده خود پشیمان نكنید.

وقتی فرزندتان با شما صحبت می‌كند به حرف‌هایش كاملاً دقت كنید و حتی از او سؤالاتی نیز بپرسید تا بدین‌وسیله مهارت‌های كلامی او را در توضیح، پاسخ‌دادن و تفسیر‌كردن تقویت كنید و به او این باور را بدهید كه نقطه‌نظرات و ایده‌هایش برای شما جالب و شنیدنی است

3- با كودكتان با زبان خودش درد دل كنید و از ترس‌ها، عدم‌موفقیت‌ها و آرزوهایتان با او صحبت كنید. با این كار به او كمك می‌كنید او نیز به جای سركوب و مخفی‌كردن، درباره احساساتش صحبت كند.

هر شب با كودكتان درباره رفتار پسندیده و جالبی كه در طول روز در او مشاهده كرده‌اید صحبت كنید؛ «من امروز از نحوه چیدن میز، بازی كردن با خواهرت، خواندن كتاب داستان و... لذت بردم.»

کودک

4- وقتی فرزندتان با شما صحبت می‌كند به حرف‌هایش كاملاً دقت كنید و حتی از او سؤالاتی نیز بپرسید تا بدین‌وسیله مهارت‌های كلامی او را در توضیح، پاسخ‌دادن و تفسیر‌كردن تقویت كنید و به او این باور را بدهید كه نقطه‌نظرات و ایده‌هایش برای شما جالب و شنیدنی است و بدین‌وسیله راه‌های ارتباطی خود و فرزندتان را حفظ و تقویت كنید. این روابط به‌خصوص در سنین نوجوانی و بلوغ فرزندتان یك معجزه ارتباطی به حساب می‌آید.

5- پیشرفت‌های كوچك و جزئی كودكتان را مورد تشویق و حمایت قرار دهید و هرگز آنها را سرسری نگیرید و پیش خود نگویید «هروقت كه به حد عالی رسید او را مورد تشویق قرار می‌دهم چون هنوز كه كار مهمی نكرده است!» حتی در بازی‌های ساده او را تشویق و تایید كنید و هرگز در صورت مشاهده عدم‌توانایی كودكتان در امری انجام آن كار را بلافاصله به‌عهده نگیرید چون با این حركت، شما این پیام را می‌رسانید كه چون توانایی انجام این كار را نداشتی من مجبور شدم به جای تو این كار را انجام دهم. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید به جای گفتن «بگذار من این كار را انجام دهم» می‌توانید به او پیشنهاد دهید: «تو می‌توانی راه دیگری برای انجام آن پیدا كنی پس دوباره تلاش كن.» طی این مسیر صبر پیشه كنید و از زود به خشم آمدن جداً خودداری كنید.

هرگز در صورت مشاهده عدم‌توانایی كودكتان در امری انجام آن كار را بلافاصله به‌عهده نگیرید چون با این حركت، شما این پیام را می‌رسانید كه چون توانایی انجام این كار را نداشتی من مجبور شدم به جای تو این كار را انجام دهم.

6- هرگز كودكتان را با جوایز پی‌درپی مورد تشویق قرار ندهید زیرا در این صورت او گمان می‌كند كه همواره باید بدین وسیله تشویق و تایید شود. تاییدهای لفظی و كلامی را نیز در دستور كار خود قرار دهید.

7- كودكتان را تشویق به همكاری‌های گروهی كنید و به او بیاموزید كه بسیاری از موفقیت‌ها و به‌اوج‌رسیدن‌ها در قالب گروه امكان پذیر است. با بردن فرزندتان به زمین بازی، شهربازی‌، تئاترهای كودكانه، كلاس‌های هنری و... او را در اجتماعی از هم‌سن ‌و‌ سالانش قرار دهید و او را تشویق به هم‌بازی‌شدن و هم‌صحبت‌شدن با كودكان دیگر كنید.

8- در روش تربیتی خود صحبت كردن راجع به شكست‌ها و دلایل و راه‌حل‌های رفع آن را نیز بگنجانید و سعی نكنید موقع شكست فقط درصدد دلداری‌دادن و آرام‌كردن مقطعی او برآیید و دیگران را بانی شكست معرفی كنید.

9- فرزندتان را با خواهر، برادر یا دوستانش مقایسه نكنید. كودكان به‌راحتی حس نفرت‌انگیز مقایسه را درك می‌كنند.

10- داشتن روابط منظم و با قاعده خانوادگی دوستانه می‌تواند كمك بزرگی به شكل‌گیری روابط اجتماعی فرزند و به تبع آن افزایش اعتقاد به نفس او كند. فراموش نكنید والدین همواره الگوی تمام‌عیار روابط اجتماعی سالم و اعتماد‌به‌نفس فرزندانشان هستند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : همشهری کودک

مقالات مرتبط :

به کودکمان کمک کنیم تا احساسات خود را بشناسد

شاه کلیدهایی برای والدین

خود‌ساخته پرورشش دهید

ذخایری مهم تر از نفت و طلا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.