تبیان، دستیار زندگی
برخی از زوجین برای حل مشکلاتشان تنها تدبیر قهر کردن را مناسب قلمداد نموده و بدان متوسل می شوند ، که متاسفانه از تدابیر غلط و ناکارآمد است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه ای به نام آشتی


برخی از زوجین برای حل مشکلاتشان تنها تدبیر قهر کردن را مناسب قلمداد نموده و بدان متوسل می شوند ، که متاسفانه از تدابیر غلط و ناکارآمد است....

معجزه ای به نام آشتی

از آنجایی که بشر یک موجود اجتماعی است و ضرورتا نیازمند مراودات اجتماعی است، به هر چیزی دست می یازد تا بتواند به این نیاز خود، در جهت مناسب پاسخ دهد و بی شک ارتباط ، یکی از آن تدابیر است . به طور قطع، شما خود واقفید که حفظ ارتباط  بیش از خود ارتباط اهمیت دارد و حتی به جرات می توان گفت این مولفه، از ملزومات  تدوام و ثبات یک ارتباط سالم است. هر رابطه‌ای حداقل میان دو نفر به وجود می‌آید و هر دو طرف  بنابر تفاوت های فردی، شخصیتی، اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و... می تواند عقاید و اندیشه های مختلفی را اظهار نمایند که گاها وجود همین اندیشه های متضاد باعث بروز اختلاف و سوءتفاهم می گردد و به پدیده ای به نام قهر دامن می زند. نمود این مسئله در هر ارتباطی اعم از خانوادگی،دوستی، شغلی و... امکان ظهور دارد اما تظاهرات منفی روانی و اجتماعی آن در زندگی زناشویی ازنمود بیشتری برخوردار است و می تواند ارکان بنیادین یک خانواده را  سست و متزلزل نماید.

برخی از زوجین برای حل مشکلاتشان تنها تدبیر قهر کردن را مناسب قلمداد نموده و بدان متوسل می شوند ، که متاسفانه از تدابیر غلط و ناکارآمد است.

آنان بی هیچ اندیشه مثبت و مدبرانه ، استراتژی  قهر و آشتی  را برگزیده و بر آن اصرار می ورزند و تحت هر شرایط و موقعیتی، متناوبا آن را در مدیریت زندگی شان به کار می گیرند؛ غافل از آن که با اتخاذ چنین راهبرد کودکانه و خام نه تنها مشکلاتشان حل نمی شود بلکه وضعیت از آنچه که هست بدتر هم خواهد شد. اگر چه گاهی اوقات این تدبیر کارساز و مفید واقع می شود اما باید بگوئیم: بهتر است خودتان را فریب ندهید و کامتان را با شیرینی موفقیت موقت شیرین نکنید به جای مزه مزه کردن،خود شیرینی که حل مشکل تان است را دریابید.

برای اصلاح رابطه‌‌ و اشتباهات گذشته‌تان، شما پیش قدم شوید و از الفاظ و جملاتی چون «منت‌کش»، «تو منت‌کشی می کنی و گر نه من ...» هراسی به دل راه ندهید ؛ اجازه ندهید بارمنفی چنین اندیشه های خام و کودکانه طراوت و شادابی زندگی تان را پژمرده سازد؛فقط و فقط به اصلاح رابطه‌‌تان بیندیشید و لاغیر

در مقاله پیشین، به مولفه های دو گام نخستین و ابتدایی حل مسئله و پدیده آشتی کردن اشاره نمودیم حال در ادامه این یادداشت، مولفه های سومین گام که مهمترین بخش مدیریت و نتیجه بخش ساز دو گام نخست پدیده آشتی و ماحصل تلاش شما است ،اشاره  می کنیم.

گام های سوم

 گذشته را فراموش کنید: لزومی ندارد مشکلات گذشته را دوباره به یاد بیاورید و آنها را به روز کنید. بهتر است هدفتان را در صدر قرار دهید و اصلاح رابطه تان را به خود و همسرتان تحمیل کنید. بله تحمیل کنید. بی تردید اصرار و علاقه مندی شما در حل مسائل زندگی تان اهمیت فراوانی دارد و مزیت و منفعت های متمادی را نصیبتان خواهد نمود.

 در تصمیم به آشتی کردن خود راسخ باشید: و به خود قول دهید که "تمام توان خود را به کار خواهید گرفت و خواهید توانست مشکل تان را تا حد امکان حل کنید".

شدیدا به غرورتان بی توجهی کنید: گاهی غلیّان و غلبه این احساس  و قدرت بی حصرش بر اندیشه اصلاح طلب و صمیمیت می‌چربد  و باعث می شود همه چیز خراب شود. اجازه ندهید زندگی تان به دست احساسات شکننده و بی ثبات اداره شود که منفعتی جز زیان نخواهد داشت.  برای اصلاح رابطه‌‌ و اشتباهات گذشته‌تان، شما پیش قدم شوید و از الفاظ و جملاتی چون «منت‌کش»، «تو منت‌کشی می کنی و گر نه من ...» هراسی به دل راه ندهید ؛ اجازه ندهید بارمنفی چنین اندیشه های خام و کودکانه طراوت و شادابی زندگی تان را پژمرده سازد؛فقط و فقط به اصلاح رابطه‌‌تان بیندیشید و لاغیر.

معجزه ای به نام آشتی

عذرخواهی فراموش نشود:به صورت کلامی و غیر کلامی تاسفتان را ابراز نمائید؛ حتی بهتر است با تدارک یک غذای دلخواه و یا دعوت به رستوران/ تهیه شاخه گلی و... تمام تلاش خود را برای پاك كردن ذهـن همسرتان بكارگیرید .

راهکارهایی را که می توانید اشـتـبـاه خـود را جبران کرده و علاقه همسـرتان را مجددا کسب کنید، امتحان نمائید .

متحدا و همراه با همسرتان در جهت رفع مشکل گام بردارید:  تلاش‌های یک ‌طرفه در دراز مدت، عملا بی فایده و مشکل‌ساز خواهد بود. اگر مداوما و صرفا یکی از طرفین،  ازخودگذشتگی کند و از مواضع‌اش کوتاه ‌آید بی‌آنکه پاسخ متقابلی ببیند، بی تردید در برهه‌ای از زمان کنترل خود را از دست داده و تمامی بخشش‌های گذشته را چون پتک بر سر طرف مقابل می‌کوبد و وی را متهم به بی‌محلی و بی‌علاقگی می‌کند و دور باطلی شکل می‌گیرد که شکل گیری این دور باطل در رابطه چندان خوشایند و پسندیده نیست.

بدین جهت است که روان شناسان تاکید فراوانی دارند که زن و شوهر، هر دو باید برای اصلاح مشکل شان تلاش نمایند.

از قهر مجدد جلوگیری کنید: احتمالا می پرسید چگونه؟ ما پیشنهاد می دهیم در یک زمان مقتضی و حتی المقدوردر مکانی غیر از محل جر و بحث، رو در رو به گفتگو بنشینید. با گفتگو، شما خواهید توانست اندیشه ها و دلایل خود را بیان کنید و متقابلا از اندیشه ها و دلایل همسرتان آگاهی یابید. از طریق صحبت کردن مستقیم، هر دو خواهید دریافت  که از چه چیز خوش‌تان می‌آید و یا این که چه موضوعات و کارهایی آزارتان می دهد ،همچنین متقابلا از خوشایندیها و نا خوشایندیهای همسرتان نیز مطلع خواهید شد. مهمتر آن که، صحبت کردن به شما این امکان را خواهد داد تا موارد آزاردهنده را که به احتمال زیاد باعث بر هم خوردن رابطه و قهرتان شده را بشناسید و به موجب آن، ضریب تکرار اشتباهاتتان را کاهش دهید.

به قصه‌های تکراری زندگی تان خاتمه دهید و اجازه تجربه مجدد به آنها ندهید؛به قول معروف" از یک سوراخ فقط یک بار گزیده شوید" . اگر روابط خود را با مهارت احیا کرده باشید و در پابرجایی آن کوشش نمائید قطعا از آن منظر، متوجه تهدید و تنش نخواهید شد

نکته : در این فرصت به دست آمده، با رعایت احتیاط و احترام، حرف‌هایی را که همیشه ناگفته گذاشته‌اید، به یکدیگر بگویید.

نکته : به جای این که مدام به  بیان آنچه که دوست ندارید بپردازید، از علایق‌تان بی‌پرده صحبت کنید.

نکته : به طور متقاعد كننده ای خواسته ها و دلایل خود را بیان کنید بی تردید وی آنها را خواهد پذیرفت .

با خودتان کنار بیایید و رو راست باشید:  بدانید که اعتراف به مشکلات نشانه ضعف نیست، نشانه عقل و کفایت است.اگر گناهکارید، قبول كنید كه اشتباه كرده اید و برای جبران اشتباهتان به گونه ای  مدبرانه وارد عمل شوید و كار غیر عاقلانه انجام ندهید.

نکته: به دنبال سرپوش گذاشتن بر خطاهایتان نباشید.

نکته: هرگز برای سامان بخشیدن به شرایط فعلی تان متوسل به دروغ حتی دروغ های مصلحت آمیز نشوید.

اگر به هنگام گفتگو راجع به مسئله، با رفتارهای نامناسب همسرتان مواجه شدید پیشنهاد می شود نکات ذیل را مد نظر داشته باشید:

معجزه ای به نام آشتی

* ممکن است این بگو و مگوها تاثیر منفی بر روحیه همسرتان گذاشته باشد و موجبات تکدر خاطر وی را فراهم آورده باشد ، بهتر است به هیجانات طبیعی همسرتان پاسخ مثبت دهید و صبوری خرج دهید و هیچ نگوئید.

* وقتی دیگر را برای گفتگو در نظر بگیرید.

* از طـریق لـحن صـدا و صحبتهای خود به همسرتان  نشان دهید كه حـقیقتا نادم هستید و پشیمان . به او بگوئید سعی خواهید نمود اشتباهتان را درآینده تكرار نکنید .

* اگر حفظ رابطه با همسر، برایتان ارزشمند است باید دقیق باشید و تلاش نمائید تا دیگر اشتباهتان را تکرار نکنید و اگر سهوا مرتکب آن شدید، سریعا در صدد رفع و رجوعش برآئید؛ چرا که انجام مجدد اشتباهات گذشته، حس بی ارزش بودن رابطه را به همسرتان تزریق خواهد نمود و سوءتفاهم ایجاد شده  باعث کدورت، دلخوری و آزار خواهد  شد .

* به قصه‌های تکراری زندگی تان خاتمه دهید و اجازه تجربه مجدد به آنها ندهید؛به قول معروف" از یک سوراخ فقط یک بار گزیده شوید" . اگر روابط خود را با مهارت احیا کرده باشید و در پابرجایی آن کوشش نمائید  قطعا از آن منظر، متوجه تهدید و تنش نخواهید شد.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

من و همسرم بلد نیستیم، حرف بزنیم

دروغ های من و همسرم !

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.