تبیان، دستیار زندگی
تصور نادرست در مورد قیافه خود، در روزگاری كه به خوش‌تیپی خیلی اهمیت می دهند ، برای آدم‌ها و بخصوص جوان‌ها خیلی نگران‌كننده و اضطراب‌آور است. این مشكل بویژه برای دختران نوجوان و جوانی كه فكر می‌كنند زیبایی چهره یكی از مهم‌ترین...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبایی ، آرزوی گمشده در آینه


تصور نادرست در مورد قیافه خود، در روزگاری كه به خوش‌تیپی خیلی اهمیت می دهند ، برای آدم‌ها و بخصوص جوان‌ها خیلی نگران‌كننده و اضطراب‌آور است. این مشكل بویژه برای دختران نوجوان و جوانی كه فكر می‌كنند زیبایی چهره یكی از مهم‌ترین مولفه‌های ازدواج موفق و عالی است، اهمیت بسیاری دارد.....

زیبایی ، آرزوی گمشده در آینه

تصور نادرست در مورد قیافه خود برای جوان‌ها خیلی نگران‌كننده است؛

روبه‌روی آینه ایستاده‌ای، پیراهن جین آبی رنگ را پوشیده‌ای و خودت را برانداز می‌كنی. شلوار فرقی نمی‌كند. حالا نوبت كفش‌هاست. دو سه تایی از كفش‌ها را از جا كفشی بیرون می‌آوری، می‌پوشی دوباره روبه‌روی آینه به خودت خیره می‌شوی. حوصله‌ات از این كه نمی‌توانی انتخاب كنی سر می‌رود. حالا نوبت پرسیدن از مادر است. به نظر مادر، همه‌اش خوب است. هر چه بپوشی، اما به نظر خودت هیچ كدام خوب نیست هر چه كه بپوشی!

این بار دست از سر لباس‌ها برمی‌داری و ایراد را از خودت می‌بینی! كاش كمی چاق‌تر بودی. كاش چند كیلویی لاغرتر. تو هم مثل آینه بدجوری از این قیافه لعنتی حرصت گرفته. فكر می‌كنی قیافه‌ات بدجوری توی ذوق می‌زند، مثلا این كه فكر می‌كنی دماغت درست مثل كوفته برنجی از صورتت زده بیرون یا گوش هایت بدجوری توی ذوق می‌زند، چشم‌هایت... ‌

*******

تصور نادرست از قیافه خود یا خودپنداره‌منفی در مورد شكل ظاهری، متاسفانه مشكلی است كه در دنیای امروز، بسیاری از جوانان در سراسر دنیا با آن دست به گریبانند. تصور نادرستی كه باعث می‌شود خیلی از آنها بهترین سال‌های زندگی‌شان را با اضطراب و اندوه سپری كنند و با از دست دادن اعتماد به نفسشان با مشكلات اجتماعی بسیاری روبه‌رو شوند و دست آخر هم از همه چیز ببرند و كنج خانه كز كنند.

تصور نادرست در مورد قیافه خود، در روزگاری كه به خوش‌تیپی خیلی اهمیت می دهند ، برای آدم‌ها و بخصوص جوان‌ها خیلی نگران‌كننده و اضطراب‌آور است. این مشكل بویژه برای دختران نوجوان و جوانی كه فكر می‌كنند زیبایی چهره یكی از مهم‌ترین مولفه‌های ازدواج موفق و عالی است، اهمیت بسیاری دارد و داشتن این تصور نادرست باعث می‌شود آنها دچار یك افسردگی دائمی بیمارگونه باشند. خود پنداره منفی در مورد قیافه خصوصا در جاهایی مثل كلاس‌های دانشگاهی یا محل‌های كار كه جوان با جنس مخالف ارتباط كاری یا تحصیلی دارد باعث می‌شود فرد دائم در عذاب باشد و نتواند با آرامش كارهای خود را انجام دهد.

خودپنداره منفی یا تصور نامناسب از ریخت و قیافه خود، اگر برای بیماران جوان همه‌اش ضرر است، اما برای فروشندگان لوازم آرایش، جراحان زیبایی و افزایش قد و حتی بوتیك‌هایی كه هر روز لباس‌ها و كفش‌های مدل جدید عرضه می‌كنند، حسابی نان دارد

شناختن بیماران روانی مبتلا به خود پنداره منفی اصلا كار سختی نیست. كافی است در یك جای شلوغ مثلا در اتوبوس بزنید زیر خنده و با صدای بلند بگویی «قیافه شو!» و آن وقت نگاه كنی كه چند تا از جوان‌ها برمی‌گردند و زل می‌زنند به تو. بجز تعداد كمی از آنها كه فكر می‌كنند مشكل از شماست كه داد زده‌ای، مطمئن باشید بقیه همگی با مشكل تصور نامناسب از قیافه‌شان روبه‌رو هستند كه این طور گوش به زنگ منتظر هستند تا كسی آنها را به خاطر قیافه‌شان مسخره كنند.

خودپنداره منفی یا تصور نامناسب از ریخت و قیافه خود، اگر برای بیماران جوان همه‌اش ضرر است، اما برای فروشندگان لوازم آرایش، جراحان زیبایی و افزایش قد و حتی بوتیك‌هایی كه هر روز لباس‌ها و كفش‌های مدل جدید عرضه می‌كنند، حسابی نان دارد. جالب این كه بسیاری از كسانی كه به این حالت بیمارگونه دچار هستند، متاسفانه به جای مراجعه به روانپزشك به دنبال رفع عاملی هستند كه فكر می‌كنند باعث نازیبایی آنها شده است.

زیبایی ، آرزوی گمشده در آینه

گرایش افراد و بویژه زنان به جراحی‌های زیبایی ممكن است ناشی از اختلالات روحی آنان باشد. عدم رضایت از ظاهر ، معمولا با اعتماد به نفس پایین و عدم سلامت روان همراه است و در بعضی از زنان این اختلالات عامل روی آوردن به جراحی‌های زیبایی است. به عقیده محققان در این گروه از زنان یك مورد عمل جراحی زیبایی ارضاكننده نیست و معمولا اعمال جراحی متعددی انجام می‌دهند. گاهی اوقات نیز اعمال جراحی متعدد بیماری روحی فرد را تشدید می‌كند.

انجام این اعمال جراحی در حالی است كه به‌گفته بسیاری از متخصصان اعصاب و روان بسیاری از كسانی كه تحت عمل جراحی‌های زیبایی قرار می‌گیرند پس از مدتی دوباره احساس می‌كنند كه قیافه آنها چندان زیبا نیست و با انجام این عمل‌ها هیچ‌تغییری در صورت آنها ظاهر نشده است.

احساس بد در مورد قیافه، اندام و حتی موقعیت‌های خانوادگی، هر فرد بیش از آن كه ریشه‌اش در واقعیت باشد، ریشه در تصورات نادرستی دارد كه خیلی از آدم‌ها بخصوص در دوران جوانی نسبت به خودشان دارند، تصوری كه باعث می‌شود آنها فكر كنند به هیچ وجه جذاب نیستند و نمی‌توانند توجه دیگران را به خودشان جلب كنند، در حالی كه تصور مناسب در مورد موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خود و شناخت توانایی‌های فردی می‌تواند به برطرف كردن این مشكل كمك كند.

آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی در كتاب «در باب حكمت زندگی» 200 سال پیش زمانی كه نه جراحی برای عمل زیبایی بینی و نه بی‌شمار بوتیك‌های رنگارنگ و پاساژهای فراوان وجود داشت به نكاتی اشاره كرد كه نسخه اصلی این بحث است. هر چند پیش از خواندن باید اعتراف كرد عمل كردن به‌گفته‌های این فیلسوف چندان آسان نیست.

آنچه سرنوشت انسان‌ها را می سازد ، از 3 مشخصه اساسی ناشی می‌گردد

آنچه هستیم: یعنی شخصیت آدمی به معنای تام كه از این لفظ سلامت، نیرو، زیبایی، مزاج، خصوصیات اخلاقی، هوش و تحصیلات را می‌فهمیم.

 آنچه داریم: یعنی مالكیت و دارایی از هر نوع

آنچه می‌نماییم: چنان كه می‌دانیم معنای این لفظ این است كه در نظر دیگران چه هستی یا به بیان روشن‌تر، دیگران چه تصویری از ما دارند. پس این مشخصه عبارت است از عقیده‌ دیگران درباره ما و به آبرو، مقام و شهرت تقسیم می‌شود.

امتیازات واقعی شخصی، چون بزرگی روح یا خوش قلبی در مقایسه با امتیازاتی چون مقام، اصل و نسب (حتی اگر اصل و نسب شاهی باشد)، ثروت و از این قبیل مانند تفاوت‌ میان پادشاه واقعی و هنرپیشه‌ای است كه در صحنه نمایش نقش پادشاهان را ایفا می‌كند

چه خوب است که روزهای زیبای جوانی را به فکر کردن به چیزهایی با ارزش تر از زیبایی و ظاهر طی کنیم و آینده مان را طبق منطق و واقعیت بسازیم.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :

چاردیواری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.