تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتاب‌های «روان‌درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی»، مجموعه کتابچه‌های «آداب زندگی» و «مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیفیت زندگی را بالا ببریم


معرفی مختصر کتاب‌های «روان‌درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی»، مجموعه کتابچه‌های «آداب زندگی» و «مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی».


«روان‌درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی»

«روان‌درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی»

مایکل ب.فریش

مترجم: دکتر اکرم خمسه

انتشارات ارجمند با همکاری انتشارات نسل فردا

329 صفحه

3500 تومان

این نوشتار بر پایه روانشناسی مثبت‌نگر، شناخت درمانی و نظریه کیفیت زندگی استوار است و تمرین‌های عملی برای بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی را شامل می‌شود.

تمرین‌های این کتاب هم برای گروه‌های بالینی و هم برای افراد عادی قابل استفاده است. این نوشتار همچنین برای متخصصان حوزه بهداشت روانی مفید است.

کتاب حاضر دارای 10 فصل با عنوان‌های «درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی»، «شادکامی در طی قرون و در میان فلاسفه»، «نظریه کیفیت زندگی»، «چگونگی انجام درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی»، «ارزیابی در درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی»،  «مطرح کردن مفهوم‌سازی مساله با مراجعان»، «سه رکن درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی:‌ غنای درونی، کیفیت زمان و معنایابی»، «شیوه‌های پنجگانه دست‌یابی به شادکامی و سایر تکنیک‌های مدل پنجگانه رضایت‌مندی از زندگی»، «اصول شادمانی» و «کنترل هیجان و مهارت‌های کنترل زندگی در هدف‌جویی» است.

مجموعه کتابچه‌های «آداب زندگی»

مجموعه کتابچه‌های «آداب زندگی»

به همت دکتر نادر منصور‌کیایی و اکبر بختیاری

انتشارات فرهنگسرای تهران

بها: 30 هزار ریال

رییس فرهنگسرای تهران درباره مجموعه کتابچه‌های «آداب زندگی» گفت: این کتابچه‌ها با توجه به رویکرد سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با عنوان «سبک زندگی» و با هدف تحکیم بنیان خانواده اسلامی ـ ایرانی و ارتقای فرهنگ مطالعه گردآوری شده‌اند.

«کتاب کار زندگی»، «رحمت جاری 1»، «رحمت جاری 2»، «در قاب همسایه»، «نان برکت آسمانی» و «آداب زندگی خانوادگی» عناوین کتابچه‌های این مجموعه شش‌جلدی را تشکیل می‌دهند.

محتوای این کتابچه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که مخاطبان در قالب حکایات و روایات متعدد از ائمه معصومین(ع) با اخلاق و رفتار شهروندی، زیست شهری و سبک زندگی اسلامی آشنا می‌شوند.

کتابچه «کتاب کار زندگی» که ویژه مقطع راهنمایی و متوسطه است، برای داشتن مهارت‌های لازم زندگی در قالب تمرین، مثال و توضیحات کوتاه، مطالبی را ارایه کرده است تا شهروندان برخی از آداب و مهارت‌های مهم زندگی را مرور و آنها را در زندگی شخصی پیاده کنند.

در کتابچه «در قاب همسایه» کوشیده‌ایم وضعیت فعلی آیین‌های همیاری اجتماعی همسایگان در حوزه‌های مختلف مانند فعالیت‌های نیکو‌کارانه، شادی‌ها، معاشرت‌های حلال، تعامل و همبستگی محله‌ای را بررسی کنیم. همچنین درباره این که حقوق و فضیلت‌های توصیه شده از سوی ائمه اطهار(ع) درباره همسایگان رعایت شده است یا نه، نوجوانان و جوانان به طور ویژه با این فضیلت‌ها و آیین‌های مرتبط با آن آشنا‌یند یا خیر و شیوه‌های احیای این آیین‌ها سخن به میان آمده است.

در کتابچه‌های «رحمت جاری 1 و 2 »کوشیده‌ایم تا مفهوم رزق طاهر و فضیلت‌ها و ابعاد آن را در قالب حکایات و داستان‌های جذاب ارایه کنیم.

همچنین در کتابچه «آداب زندگی خانوادگی» گوشه‌هایی از زندگی حضرت امام خمینی(ره) به نقل از خانواده و فرزندان ایشان ارایه شده است. خاطراتی که بسیاری از آنها را خوانده یا شنیده‌اید نیز در این کتابچه به صورت یکپارچه گردآوری شده‌اند تا دفترچه‌ای برای ارزیابی خودمان باشد و بدانیم که آیا خانواده ما در مسیر حیات طیبه قدم برمی‌دارد یا خیر.

نان از جمله نعمت‌ها و موهبت‌های الهی به شمار می‌آید که جایگاه ویژه‌ای در منابع دینی به خود اختصاص داده و درباره فضیلت‌های آن، توصیه‌ها و سفارش‌های زیادی شده است و این سفارش‌ها در مواردی آنقدر چشم‌گیرند که هر نوع بی‌احترامی به نان را موجب غضب خداوند می‌دانند. به همین دلیل، در آیین اسلامی ما بر ضرورت تکریم نان تاکید فراوان شده است. مخاطبان در کتابچه «نان برکت آسمانی» با فضیلت‌های نان و چگونگی مصرف آن آشنا می‌شوند.

کیفیت زندگی را بالا ببریم

«مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی»

نویسنده: ژانت کی

مترجم: دکتر علی ایمانی

نشر وانیا

260صفحه

قیمت: 62000 ریال

کتاب «مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی» با توصیف رشدهای عاطفی، اجتماعی و رفتاری و همچنین عوامل اصلی مشکل‌ساز و تأثیرگذار در خانواده‌ها و محیط‌های آموزشی دوران کودکی، چگونگی ایجاد مشکلات عاطفی، اجتماعی و رفتاری را بررسی می‌کند.

در این کتاب ناتوانی‌ها، مشکلات یادگیری و بعضی اختلالاتی که از عوامل مؤثر در ایجاد مشکلات عاطفی، اجتماعی و رفتاری در کودکانند و پشتیبانی از این کودکان نیز شرح داده می‌شوند.

کتاب «مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی» شامل پنج فصل است.

دکتر علی ایمانی،مترجم کتاب، در بخشی از مقدمه می‌نویسد: «والدین مهم‌ترین وظیفه و نقش را در ایجاد دل‌بستگی و به‌وجود آمدن و پیشرفت هرگونه مشکل و اختلال در رشد عاطفی، اجتماعی و رفتاری کودکان ایفا می‌کنند. ایجاد تعامل و روابط مطلوب با کودک توسط والدین و اطرافیان او نیز عامل بسیار مهمی در تقویت رشد عاطفی، اجتماعی و رفتاری کودک است. تشخیص و شناخت اولیه علت یا علل مشکلات کودکان، با تشریک مساعی و همکاری والدین با پشتیبانی کارشناسان، مربیان و پرستاران مهد کودک‌ها، معلمان، مشاوران، روانشناسان، مددکاران، مربیان ورزش و کارکنان پیش‌دبستانی و کلیه افرادی که در رابطه با کودکان دارای مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری در محیط‌های آموزشی و انواع محیط‌ها با هر توانایی کار می‌کنند، می‌توانند در بهبود وضع کودک کمک کنند.

از این رو، مطالعه این کتاب به والدین، معلمان و مربیان مهد کودک‌ها،‌ پیش‌دبستانی‌ها، مدارس ابتدایی و دانشجویان مراکز تربیت معلم و دانشجویان گرایش‌های مختلف رشته روان‌شناسی، توصیه می‌شود.»

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتاب‌خوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران