تبیان، دستیار زندگی
از این طریق برخی از افراد به صورت دیجیتالی اقدام به ارسال تصاویر خود در اینترنت میکنند. این کار به صورت فزاینده ای در میان کاربران چت روم ها در حال گسترش است. این کار که به عشق کامپیوتری در دنیا معروف شده برای کاربران به خصوص کاربران نوجوان و جوان بسیار.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکارچیان اینترنتی

به نظر شما چت رومهای اینترنتی خطرناک هستند؟


از این طریق برخی از افراد به صورت دیجیتالی اقدام به ارسال تصاویر خود در اینترنت میکنند. این کار به صورت فزاینده ای در میان کاربران چت روم ها در حال گسترش است. این کار که به عشق کامپیوتری در دنیا معروف شده  برای کاربران به خصوص کاربران نوجوان و جوان بسیار.........

شکارچیان اینترنتی

چت آنلاین  راهی برای ارتباط بوسیله ارسال پیام متنی به دیگران است.این اساس واقعی چت روم هاست.در بعضی از چت روم ها امکان استفاده همزمان از دو قابلیت صدا و متن وجود دارد. ولی هنوز محیط های قدیمی چت بر اساس متن کار خود را ادامه میدهند. کاربرد اصلی چت روم ها به اشتراک گذاشتن اطلاعات از طریق متن با گروهی از کاربران دیگر است. بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند در موقعیتهایی که برایشان جالب است با اقوام، دوستان و یا افراد همفکر و هم نظر خود به مباحثه و گفتگو بپردازند از چت رومهای اینترنتی و پیامهای اینترنتی استفاده می کنند اما زمانی که به استفاده از آنها درگیر می شوید یکسری خطرات ممکن است برای شما پیش بیاید چرا که تکنولوژی روز به روز در حال ارتقا است. یکی از این پیشرفت ها به اشتراک گذاری فایل ها و عکس هاست.

یکی دیگر از امکانات چت روم ها استفاده از وب کم است.به این وسیله برخی از افراد  به صورت دیجیتالی اقدام به ارسال تصاویر خود در اینترنت میکنند. این کار به صورت فزاینده ای در میان کاربران چت روم ها در حال گسترش است. این کار که به عشق کامپیوتری در دنیا معروف شده  برای کاربران به خصوص کاربران نوجوان و جوان بسیار خطرناک و مضر است.

در بسیاری از موارد کاربران اینترنتی ممکن است هویت واقعی خود را پنهان کنند و با ارایه اطلاعات دروغ و نادرست طرف مقابل خود را فریب داده و به تبع آن موجبات بروز مشکل وسواستفاده را فراهم آورند. لذا همواره در زمان استفاده از پیامهای اینترنتی و چت رومها به خاطر داشته باشید که احتمال بسیار قوی وجود دارد که طرف مقابل خودش را به درستی معرفی نکند.

ضمنا مراقب کسانی که به دنبال آدرس منزل و یا مشخصات حساب بانکی شما هستند و یا در ظاهر در صدد جلب مشتری برای یک کار تجاری هستند باشید. این افراد برای رسیدن به این نوع اطلاعات از روشهای متنوع از جمله تظاهر به عشق و علاقه وافر به شما استفاده می کنند و یا ممکن است خود را از  لحاظ اجتماعی و تحصیلی و خانوادگی در سطح بسیار بالایی معرفی کنند در حالیکه عمدتا چنین افرادی وقت و انرژی خود را تا این حد صرف یک رابطه مجازی نمی کنند لذا اگر در چت رومها با چنین افرادی مواجه شدید با دید انتقادی و سوال برانگیز به این افراد فکر کنید و این احتمال را بدهید که هویت وی جعلی باشد.

برخی از افراد برای رسیدن به این نوع اطلاعات از روشهای متنوع از جمله تظاهر به عشق و علاقه وافر به شما استفاده می کنند و یا ممکن است خود را از  لحاظ اجتماعی و تحصیلی و خانوادگی در سطح بسیار بالایی معرفی کنند

هنگام استفاده از اینترنت در برابر کسانی که می خواهند بیش از حد موضوعاتی را با شما به شراکت بگذارند مقاوم باشید . برای مثال ممکن است از شما بخواهند که در مورد برخی از تفکرات و اندیشه ها و امور شخصی که با هم توافق دارید به صورت اینترنتی و محرمانه با هم در تماس باشید ولی به خاطر داشته باشید که آنچه از طریق اینترنت به وقوع می پیوندد به ندرت جنبه شخصی و خصوصی می تواند داشته باشد.

مراقب باشید زیرا به مشارکت گذاشتن بیش از حد می تواند به سرقت هویت، صدمه دیدن احساسات و یا از بین رفتن و یا تقلیل شهرت و اعتبار اشخاص منجر شود.

کیفیت زندگی در دنیای واقعی

شکارچیان اینترنتی

استفاده مفرط از چت رومهای اینترنتی می تواند منجر به اعتیاد به اینترنت شود زیرا گفتگوهای دوجانبه به مرور تداوم یافته و بعد از مدتی برخی از کاربران متوجه می شوند که در چرخه ای از ورود و خروجهای متوالی اینترنتی گرفتار شده اند و همیشه در این نگرانی و استرس هستند که مبادا چیزی از دست شان برود.

از علایم این اعتیاد احساس گناه از سپری کردن وقت خود در اینترنت و نادیده گرفتن و بی توجهی نسبت به مسئولیتهای اصلی خود و بی توجهی به اطرافیان و اعضای خانواده است. برخی از کارشناسان تندرستی، جامعه شناسان و محققان این اعتیاد را به اندازه اعتیاد به مواد مخدر برای تندرستی مضر می دانند.

به خاطر داشته باشید ضمن اینکه در ظاهر فضای چت روم ها امکان دوستیابی و ارتباطات را ساده تر می سازد اما دارای مضرات و خطرات بسیار بیشتری است لذا حفظ تعادل زندگی در دنیای واقعی بسیار مهم تر است.

لزوم مراقبت و محدودیت برای کودکان

ضرورت دارد والدین در استفاده کودکان از فضای اینترنت مراقبت و توجه لازم را داشته و آنها را در این دنیای مجازی بدون هیچ کنترلی رها نسازد. چراکه برخی از شکارچیان اینترنتی همواره در صدد سواستفاده از کودکان و نوجوانان هستند. این افراد از چت رومها و پیامهای اینترنتی برای برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان استفاده می کنند. هر چند این دسته از افراد ارتباط با بچه ها را با موضوعات عادی آغاز می کنند اما نهایتا بحث را به موضوعات خصوصی ختم می کنند و سعی می کنند از طریق روابط خصوصی تر مانند تلفن و .. شروع به ارتباط با آنها کنند و به اصطلاح بهتر، دنبال برقراری ارتباط شخصی و خصوصی با کودکان و نوجوانان هستند.

در بسیاری از موارد کاربران اینترنتی ممکن است هویت واقعی خود را پنهان کنند و با ارایه اطلاعات دروغ و نادرست طرف مقابل خود را فریب داده و به تبع آن موجبات بروز مشکل وسواستفاده را فراهم آورند

لذا هنگامی که بچه ها مشغول استفاده از اینترنت هستند مراقب رفتارهای مشکوک آنها که بیانگر سوءاستفاده از اینترنت است مانند کوچک کردن پنجرههای اینترنتی باشید.

فعالیتهای غیر قانونی

بسیاری از چت رومها به عنوان بهشت فروشنده های مواد مخدر، دارو و یا محصولات غیر قانونی و یا غیر استاندارد و تقلبی برای افراد سودجو و مجرمان رایانه ای تلقی می شوند که باعث ورود و درگیری شخص تازه وارد به این نوع فعالیتهای غیرقانونی و نامطلوب می شود.

قطع ارتباط با جامعه و اقوام

افرادی که مرتبا از چت رومها استفاده می کنند به راحتی از فعالیتهای زندگی واقعی و پیگیری های برنامه درسی خود منفصل می شوند. این موضوع به تدریج سبب کناره گیری از دوستان دنیای واقعی و نهایتا قطع ارتباط تدریجی از جامعه و انزوا می گردد.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.