تبیان، دستیار زندگی
محل تبلیغات ! اینجا محل تبلیغ کالای شماست ! ما کالای شما را به دنیا عرضه می‌کنیم . با ما می‌توانید در جهان دیده شوید !!! بی شک با چنین جملاتی آشنا هستید ، حتی اگر هرگز کالایی برای فروش نداشته‌اید . چون این جملات همه جا هستند .روی بیل بوردهای بزرگ ، روی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا امیری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینجا محل تبلیغ کالای شماست


محل تبلیغات ! اینجا محل تبلیغ کالای شماست ! ما کالای شما را به دنیا عرضه می‌کنیم . با ما می‌توانید در جهان دیده شوید  !!! بی شک با چنین جملاتی آشنا هستید ، حتی اگر هرگز کالایی برای فروش نداشته‌اید . چون این  جملات همه جا هستند .روی بیل بوردهای بزرگ ، روی قوطی‌های کوچک کبریت ، روی خودکارها‌، بلیط‌های مترو  ، ایستگاه‌های مترو، روی بدنه اتوبوس ، روی دیوار ، در خونه تون ، در خونه مون !


محل تبلیغات ! اینجا محل تبلیغ کالای شماست ! ما کالای شما را به دنیا نشان می‌دهیم . با ما می‌توانید در جهان دیده شوید  !!!

تبلیغات

بی شک با چنین جملاتی آشنا هستید ، حتی اگر هرگز کالایی برای فروش نداشته‌اید . چون این  جملات همه جا هستند .روی بیل بوردهای بزرگ ، روی قوطی‌های کوچک کبریت ، روی خودکارها ،  بلیط‌های مترو  ، ایستگاه‌های مترو، روی بدنه اتوبوس ، روی دیوار ، در خونه تون ، در خونه مون !  اول فیلم ، وسط فیلم، آخر فیلم ، به صورت اس ام‌اس یا همان سیستم پیام کوتاه، از طریق ویزیتور یا بازاریاب‌های حضوری و تلفنی و خیلی ابزارها و راه‌های دیگر. حالا بگذریم از اینکه چند تا از این تبلیغات مربوط به تولیدات داخلی هستند و  چه درصدی مربوط به کالای های وارداتی .

و حالا مژده به کسانی که  به دنبال مکان و راه جدیدی برای تبلیغات کالاهایشان هستند . ابزار دیگری به تازگی از سوی شورای شهر تهران کشف شده که پیش بینی می‌شود در آینده نقش موثری در دنیای تبلیغات ایفا کند. این کشف جدید و فاضلانه  شورای شهر تهران که مجوز آن نیز صادر شده و تا ماه آینده چشم ما به وجود آن منور خواهد شد ، تاکسی‌ها هستند. بدین معنا که تاکسی داران عزیز غیر از کسب درآمد از طریق کرایه‌های نجومی ، می‌توانند از بدنه اتومبیلشان به عنوان بیل بوردهای  متحرک تبلیغاتی بهره مند ببرند و از این راه درآمد خود را افزایش دهند .

البته این موضوع واقعاً باعث مسرت و خوشحالی است که رانندگان زحمت‌کش جامعه بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند . چرا که این قشر از جامعه به واقع افرادی پرتلاش، مقاوم و زحمتکش هستند که علیرغم آفتاب داغ و سوزان تابستان‌ها و سرمای زمستان‌ها، ساعت‌های مدیدی را در خیابان‌های پر ترافیک و شلوغ و هوای آلوده و چراغ‌های قرمز و بعضاً در میان برخی رانندگان بی ملاحظه سپری می‌کنند و در تمام این مدت می‌بایست روی یک صندلی بنشینند و با گاز و کلاج و دنده ، دست و پنجه نرم کنند و یا با مسافران مختلف سرو کله بزنند .

چرا طرح و مضمون اکثر مجله‌ها انباشته از اطلاعات سینمایی در محدوده  زندگی خصوصی شخصیت‌های سینمایی است و در این میان خبری از مدال آوران علمی و المپیادی کشورمان و یا هنرمندان غیر سینمایی و یا پشت صحنه‌ای  نیست .

صدور این مجوز جدید را به همه تاکسی داران عزیز تبریک می‌گوییم و امیدواریم این طرح در رفاه حال آنان موثر واقع شود .

فقط امیدواریم این طرح به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها منجر نشود. چون اگرچه آن قدر خلاق و باهوش نبودیم که  تصور کنیم تاکسی‌ها هم روزی تبلیغاتی شوند، ولی  آن قدر قدرت تخیل داریم که کابوس گران شدن کرایه‌های تاکسی را از هم اکنون ببینیم و برای رفت و آمدهای آینده کمی تا قسمتی نگران باشیم .

بی شک  از کنار  دکه‌های روزنامه فروشی که می‌گذرید ، نگاهی هم به روزنامه‌ها و مجله‌ها و هفته نامه‌هایی می‌اندازید که با ظواهر و حرف‌ها و عکس‌ها و گرایش‌های  مختلف جلوی دکه‌ها نشسته‌اند و انتظار مشتریان عزیز فرهنگی و اهل مطالعه را می‌کشند . همه جور روزنامه‌ای جلوی دکه‌ها هست و هر یک سعی می‌کند تا با عناوین  و مضامین جالب، عابران را به خریداری خود  متقاعد کند .  روزنامه‌های سیاسی ، اقتصادی ، ورزشی ، مجله‌های مربوط به کودکان ، بزرگسالان ، خانم‌ها ، آقایان ، خانواده‌های رنگی (سبز و شاید آبی و قرمز و صورتی و ..)، جدول ، آشپزی و خیلی عناوین و مضامین دیگر .

تبلیغات

اما تا به حال توجه کرده‌اید چند درصد از طرح روی مجله‌ها و یا مضامین داخلی آن‌ها به هنرمندان سینمایی ، اختصاص دارد . اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم حدود 99 درصد! و در این بین اگر به دنبال تصویر یا مضامین مربوط به اندیشمندان و هنرمندان  غیر سینمایی باشیم باید گفت : گشتیم ،نبود ؛ نگرد ، نیست !

و واقعاً جای تأمل دارد که چرا طرح و مضمون اکثر مجله‌ها انباشته از اطلاعات سینمایی در محدوده  زندگی خصوصی شخصیت‌های سینمایی است و در این میان خبری از مدال آوران علمی و المپیادی کشورمان و یا هنرمندان غیر سینمایی و یا پشت صحنه‌ای  نیست .

البته این اشکال به صدا و سیما هم وارد است . تقریباً در همه اعیاد مذهبی یا عید نوروز ، تلویزیون سرشار از برنامه‌هایی است که از هنرمندان سینمایی دعوت می‌کند  تا با یک گپ دوستانه ، نظر بینندگان عزیز را جلب کند و ظاهراً هر چه بازیگر معروف‌تر ، برنامه هم جذاب‌تر !

در حال حاضر دنیای بازیگری و آشنایی با چهره واقعی بازیگران در سینما ، مبحث جالب و بدون دردسری برای افزایش مخاطبان  شده است و در واقع به یک راه تبلیغاتی موثر برای جذب خوانندگان یا بینندگان بدل شده است. در حالیکه می‌توان از این زمان‌ها و در خلال این گونه تفریحات و سرگرمی‌ها  با چهره‌های یگانه و منحصر به فردی آشنا شد که حرف‌ها و ایده‌های جدیدتر و ناگفته‌ای برای ابراز دارند . به نظر می‌رسد لازم باشد برای ارتقای سطح فکری جامعه ، با تدبیر و تأمل عمیق و جدی، برنامه‌ها و عناوین مطبوعاتی قابل توجهی تهیه گردد که ضمن صحبت با هنرمندان گمنام و پشت صحنه، و گپ‌های دوستانه  با اندیشمندان و دانشمندان هموطن ،  هم جذابیت گزارش‌ها حفظ شود و هم بار علمی و ارزش معنوی برنامه‌ها افزایش یابد.

تاکسی داران عزیز غیر از کسب درآمد از طریق کرایه‌های نجومی ، می‌توانند از بدنه اتومبیلشان به عنوان بیل بوردهای  متحرک تبلیغاتی بهره مند ببرند و از این راه درآمد خود را افزایش دهند .

تا از این راه هم افراد موفق و خلاق و نوآور جامعه ، به چهره‌های آشنا و نماد و الگو تبدیل شوند و هم بینندگان عزیز فیض ببرند و سطح تفکر جامعه ارتقا یابد و از بحث‌های مربوط به زندگی روزانه و عادی هنرمندان سینمایی فراتر رفته ،  موضوعات و دانستنی‌های شیرین علمی  و ارزش‌ها و معانی عمیق‌تری مورد توجه قرار گیرند .

سخن آخر اینکه می‌بایست به کیفیت تولید و نحوه ارائه اطلاعات به مخاطب بیش از تبلیغ اهمیت دهیم ، نه آنکه  تبلیغ در همه زمینه‌ها از تولید پیشی گیرد و به عنوان تنها راه فروش محصولات از جمله محصولات  فرهنگی به کار  رود . چرا که در هر حال، هر محصول با کیفیتی درخور ، در هر زمینه،  خود بهترین تبلیغ است و بعد از مدتی مشتریان و مخاطبان خود را خواهد یافت .

ز- امیری

بخش اجتماعی تبیان