تبیان، دستیار زندگی
الهیان در گفت و گوی اختصاصی با تبیان: پاسخ‌ها قانع كننده نبود. وزیر بهداشت هم خود شخصاً پیگیری این موضوع را انجام داده و با خاطیان برخورد لازم را صورت داده‌اند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهی از منکر = ضرب و شتم!!!


الهیان در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:امنیت جانی آمرین به معروف و ناهیان از منكر باید تضمین شود


نهی از منکر-طلبه

25 تیر ماه سومین حادثه حمله به یک روحانی آمر به معروف به وقوع پیوست. این روحانی ۲۰ساله در حال یکه مجبور به مداخله در اعتراض به مزاحمت‌های تعدادی از اراذل و اوباش برای چندین زن شده بود از ناحیه شاهرگ چاقو خورد.

علی خلیلی در مسیر بازگشت از مراسم هیئت مولودی خوانی قائم آل محمد(عج) با صحنه مزاحمت گروهی از اراذل و اوباش در چهارراه شهدای منطقه تهرانپارس مواجه شد. او برای جلوگیری از ادامه مزاحمت‌های آنان وارد عمل شد. در این هنگام اشرار با این روحانی جوان درگیر شده و با ضرب چاقو شاهرگ وی را از ناحیه کتف و گردن مورد اصابت قرار دادند.

پس از انتقال وی بعد از گذشت نیم ساعت به بیمارستان چندین بیمارستان از پذیرش این روحانی خودداری کردند. در نهایت با گذشت ۳ ساعت از سوءقصد به وی، ساعت ۳ بامداد او در بیمارستان عرفان پذیرش شد.

پیش از این هم در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال جاری حجت الاسلام سید محمود مصطفوی منتظری امام جماعت مسجد انصار الحسین (ع) تهران که قصد داشت دختر جوانی را از دست اراذل و اوباش نجات دهد مورد حمله این افراد قرار گرفت که  این حادثه منجر به ضرب و شتم و تخلیه چشم این روحانی شد.

وزارت بهداشت و سركار خانم دستجردی هم خود شخصاً پیگیری این موضوع را انجام داده و با خاطیان برخورد لازم را صورت داده‌اند. به هر حال این‌گونه اقدامات قاطعانه می‌تواند جنبه پیشگیرانه برای عوامل و كادر درمانی بیمارستان‌ها داشته باشد

همچنین چندی پیش حجت الاسلام فرزاد فروزش امام جماعت دانشگاه علوم پزشکی تهران که برای نجات یک دختر جوان از چنگال دو نفر از اراذل و اوباش از جان‌گذشتگی کرد، در آستانه نابینایی چشم راست خود قرار گرفت اما با عمل جراحی چشم در بیمارستان رسول‌ اکرم(ص) خطر تخلیه چشم او برطرف شد.

با توجه به تكرار و تعدد حمله به آمرین به معروف در همین رابطه زهره الهیان نماینده مردم تهران و عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گویی با سایت اطلاع رسانی تبیان تضمین امنیت جانی آمرین به معروف و ناهیان از منكر را خواستار شد و با اشاره به پیگیری‌های مجلس در این رابطه گفت كه ستاد امر به معروف و نهی از منكر باید پیش‌قراول این اقدامات باشد.

او همچنین تاكید كرد كه مجلس شورای اسلامی حمایت‌های لازم را نسبت به این موضوع خواهد داشت.

زهره الهیان

مشروح این گفت و گو را در زیر می‌خوانید:

-با توجه به اینكه سومین مورد از ضرب و جرح آمرین به معروف در مدت كوتاهی به وقوع پیوسته مجلس چه پیگیری‌هایی در این باره داشته است؟

همانطور كه شاهد بودیم اخیراً مواردی از آزار و اذیت آمرین به معروف و ضرب و جرح آن‌ها به وقوع پیوسته كه به هیچ وجه برای نمایندگان و مجلس قابل قبول نیست.

در این رابطه پیگیری‌هایی از سوی مسوولان ذی‌ربط داشتیم. جلسه ای هم در كمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور مسوولان دستگاه‌های امنیتی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و وزارت كشور برگزار شد.

آنچه مسلم است می‌بایست عوامل این گونه ضرب و جرح‌ها و جرات یافتن اشرار را بررسی كنیم و ببینیم چه عواملی باعث می‌شود این اشرار اجازه این‌گونه تعدی‌ها را به خود بدهند.

در این رابطه بحث‌های مفصلی در كمیسیون امنیت ملی مجلس انجام شد. همچنین قرار است جلسه‌ای هم با حضور مسوولان امنیتی برای بررسی عوامل دخیل در این‌گونه ضرب و جرح‌ها و نحوه مقابله با آن‌ها بررسی شود كه اگر خلأ قانونی در این رابطه وجود دارد، رفع شود.

برنامه ریزی، آموزش و فرهنگ سازی در جامعه به نحوی باشد كه آمرین به معروف امنیت لازم را داشته باشند و مردم به عنوان فرهنگ این را بپذیرند كه چشم بیدار یكدیگر باشند، انتقادات را نسبت به یكدیگر داشته باشند و اشكالات یكدیگر را مطرح كنند

-ارزیابی شما از علل وقوع این گونه حوادث چیست؟

به نظر ما برخی اختلاف سلیقه‌ها بین مسوولان و عدم اجرای قاطع قانون باعث جرات یافتن اشرار و اراذل می‌شود. لذا در این رابطه مسوولان باید توجه ویژه‌ای به اجرای قاطع قانون داشته باشند.

- در رابطه با عدم پذیرش این مجروح در بیمارستان‌ها چه پیگیری‌هایی صورت گرفته است؟

ما در رابطه با عدم پذیرش مضروب حادثه آقای خلیلی در بیمارستان‌های دولتی و برخی بیمارستان‌های خصوصی هم جلساتی داشتیم. در كمیسیون بهداشت و درمان هم جلساتی با حضور معاونت درمان وزارت بهداشت دكتر امامی رضوی تشكیل شد. ایشان همچنین به كمیته امنیت كمیسیون امنیت ملی دعوت شدند و علل عدم پذیرش این مجروح در بیمارستان‌ها بررسی شد. البته پاسخ‌ها قانع كننده نبود. وزارت بهداشت و سركار خانم دستجردی هم خود شخصاً پیگیری این موضوع را انجام داده و با خاطیان برخورد لازم را صورت داده‌اند. به هر حال این‌گونه اقدامات قاطعانه می‌تواند جنبه پیشگیرانه برای عوامل و كادر درمانی بیمارستان‌ها داشته باشد.

به موجب آیین نامه و قانون‌های موجود، اورژانس بیمارستان‌ها اجازه عدم پذیرش مجروحین موارد اورژانس را ندارند.

-فكر می‌کنید برای نهادینه كردن موضوع امر به معروف و نهی از منكر و تعیین جایگاه آمرین و ناهیان چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

قطعاً باید برنامه ریزی، آموزش و فرهنگ سازی در جامعه به نحوی باشد كه آمرین به معروف امنیت لازم را داشته باشند و مردم به عنوان فرهنگ این را بپذیرند كه چشم بیدار یكدیگر باشند، انتقادات را نسبت به یكدیگر داشته باشند و اشكالات یكدیگر را مطرح كنند. قطعاً این مسئله نیازمند آموزش و برنامه ریزی جدی جهت فرهنگ سازی در جامعه است.

علاوه بر این امنیت جانی آمرین به معروف و ناهیان از منكر باید ضمانت شود. بخشی از این مسئله باید در قانون دیده شود و بخشی دیگر باید فرهنگ سازی شود. همچنین در این راستا، ستاد امر به معروف و نهی از منكر می‌تواند پیش‌قراول این اقدامات باشد و مجلس هم حمایت‌های لازم را نسبت به این موضوع خواهد داشت.

سارا كیان

بخش اجتماعی تبیان