تبیان، دستیار زندگی
آیا آرزو دارید که آرام و خونسرد باشید و فرصت کافی برای آنچه دلخواه شماست در اختیار داشته باشید؟ اگر چه رسیدن به این هدف مشکل به نظر می رسد، اما با کمی تلاش و تجدید نظر در افکار و اعمال می توان به آن نزدیک شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در چند قدمی آرامش....


هر که هستید و هر کجا زندگی می‌کنید، آرامش را به زندگی خویش دعوت کنید و آن را در ذهن خود جایگزین سازید. اگر کلام و رفتار شما قرین آرامش باشد بدون شک این ویژگی به دنیای اطراف شما نیز سرایت خواهد کرد......

در چند قدمی آرامش....

آیا آرزو دارید که آرام و خونسرد باشید و فرصت کافی برای آنچه دلخواه شماست در اختیار داشته باشید؟ اگر چه رسیدن به این هدف مشکل به نظر می رسد، اما با کمی تلاش و تجدید نظر در افکار و اعمال می توان به آن نزدیک شد.جامعه ی ما آکنده از بار اطلاعاتی سنگین است و ابزاری چون تلویزیون، رادیو، اینترنت، تبلیغات، پست الکترونیک و تلفن همراه همگی بر این سنگینی می‌افزایند. از سوی دیگر شکل زندگی در عصر حاضر بویژه در جوامع شهری ناگزیر توام با سر و صداها، ترافیک، ‌شلوغی‌ها و انبوهی از کارهای الزام‌آور روزمره است که قطعا تمام این فاکتورها افزایش استرس و سلب آرامش انسانها را موجب می شود.محققان و روانشناسان در سالهای اخیر تلاش کرده‌اند به شیوه‌های مختلف که متداول‌ ترین آنها انتشار اخبار، مقالات و توصیه‌های بهداشتی است به مردم در حفظ آرامش در میان این همهمه و آشفتگی یاری برسانند. به اعتقاد آنها دسترسی و مطالعه این منابع هرازگاهی می‌تواند ما را به یاد نیاز اصلی مان به آرامش بیاندازد و حتی دقایقی از این زندگی پرمشغله جدا سازد. فراموش نکنید در دنیای شلوغ و پر از استرس امروز بدست آوردن تکه ای آرامش می تواند غنیمت بزرگی باشد.

هر که هستید و هر کجا زندگی می‌کنید، آرامش را به زندگی خویش دعوت کنید و آن را در ذهن خود جایگزین سازید. اگر کلام و رفتار شما قرین آرامش باشد بدون شک این ویژگی به دنیای اطراف شما نیز سرایت خواهد کرد. بخاطر داشته باشید، برای رسیدن به این وضعیت ، لازم است برخی قابلیتهای ویژه را در خود پرورش دهید و شرایط خاصی را در زندگی خویش ایحاد نمایید. رعایت نکات زیر مقدماتی است که به شما کمک می‌کند و در این مسیر گام بردارید.

راههای رسیدن به آرامش

نسبت به انتظارات و برنامه های خود واقع بین و منطقی باشید

توانائیهای خود را در موقعیتهای خاص بشناسید و نسبت به عدم توانائیها و ضعفهای خود واقع بین باشید. هر چقدر نگرش شما نسبت به مسائل زندگی منطقی تر باشد، به آرامش بیشتری دست خواهید یافت.

افکار خود را بازسازی کنید

در افکار و عقاید خویش نسبت به شخص خود ، بازنگری کنید. بیاموزید در مقابل خویشتن صبور باشید و ارزشها ، استعدادها و مهارتهای خود را ارج نهید. خود را بدون هیچ قید و شرطی دوست بدارید. هر گونه ترس و تردید غیر منطقی که در مورد خود دارید، کنار بگذارید. اگر دیدگاه مثبت و سالمی را در مورد خود داشته باشید، یاد خواهید گرفت که خود را بدون قید و شرط قبول داشته باشید.

نفس عمیق بکشید. نفس کنترل شده، نگرانی را کاهش می‌دهد . عمیقاً نفس بکشید و هوا را به آرامی خارج کنید. اینکار شما را موقتاً آرام می‌کند. حال اگر چند نفس عمیق بکشید، احساس بهتری نیز خواهید داشت. همچنین سعی کنید در جهت کنترل نگرانی روشهای خوب تنفس کردن را بیاموزید

ورزش کنید

مسافتی را بدوید و یا با دوست خود تنیس بازی کنید. قطعاً پس از گذشت مدت زمانی کوتاه کمتر احساس نگرانی خواهید نمود. ورزش، تنش را کاهش می‌دهد، پرخاشگری را به کلی از بین می‌برد، سلامتی را افزایش می‌دهد، خواب را با آرامش همراه می‌سازد و در نهایت سبب می‌گردد تا در انجام دادن هر کاری تمرکز داشته باشید. ورش بهترین و موثرترین وسیله‌ای است که ما می‌توانیم آن را ضدنگرانی بکار گیریم.

نفس عمیق بکشید. نفس کنترل شده، نگرانی را کاهش می‌دهد . عمیقاً نفس بکشید و هوا را به آرامی خارج کنید. اینکار شما را موقتاً آرام می‌کند. حال اگر چند نفس عمیق بکشید، احساس بهتری نیز خواهید داشت. همچنین سعی کنید در جهت کنترل نگرانی روشهای خوب تنفس کردن را بیاموزید.

زندگی خود را سازماندهی کنید

بسیاری از نگرانیهای روزمره به بی‌نظمی مرتبط هستند. چه موضوعی را فراموش کرده‌ام، چه چیزی را گم کرده‌ام و یا چه مساله‌ای را نادیده گرفته‌ام؟

به منظور اصلاح امور خود از کارهایتان فهرستی تهیه کنید و برای خود برنامه روزانه بنویسید. برای مثال، جلوی در منزل سبدی را مخصوص سوییچ اتومبیلتان قرار دهید. با اینکار مجبور نیستید روز خود را با جستجوی عجولانه و پرتنش آغازکنید. ارزش این سبد معادل چندین قرص آرام‌بخش است که می‌توانید برای مبارزه با نگرانیهایی که هر روز در هنگام گم کردن کلیدهای خود به آن دچار می‌شدید، استفاده کنید. این قبیل کارها به طرز شگفت‌آوری، زمانی را که هر روز صرف نگرانیهای مخرب و بی‌فایده خود می‌کردید، کاهش می‌دهند.

در چند قدمی آرامش....

با دیگران ارتباط برقرار کنید

برخیزید. درست زمانیکه احساس کردید نگرانیهای مخرب و مسموم کننده دور شما حلقه زده‌اند، خود را از این مخمصه نجات دهید. به آرامی اینکار را انجام دهید. از جای خود برخیزد. قدم بزنید. با دوست خود صحبت کنید و با اینکار خود را از هرگونه نگرانی دور کنید، هر قدر بیشتر نگرانی را به خود راه دهید، مشکل‌تر می‌توانید از شر آن خلاص شوید.

خواهش می کنم بگو: «نه!»

شما می توانید کارهایی که در لیست روزانه تان وجود دارند را کنترل کنید. یاد بگیرید که از بصیرت و درکتان برای تشخیص اینکه چه کارها و فرصت هایی دقیقا برای زندگی و کارتان مهم هستند، استفاده کنید. نه گفتن قسمت بزرگی از راه رسیدن به موفقیت تان را تشکیل می دهد و مردم به صداقت تان احترام خواهند گذاشت. درواقع آنها با عقاید اصلی شان به شما نزدیک خواهند شد و خواهید توانست راحت تر به موفقیت برسید. برای رسیدن به آرامش واقعی باید با خودتان صادق باشید. به تمام علایم روانی و جسمی تان که ناشی از پاسخگویی به استراحت هاست توجه کنید. وقتی احساس نگرانی می کنید، تشخیص دهید که کار درست، آرام بودن است. برای مدت کوتاهی از وظیفه ای که دارید شانه خالی کنید و خود را به بی خیالی بزنید یا اینکه بیشتر بخوابید. حس موفقیت از رسیدن به اهداف، با داشتن وقت و انرژی برای جشن گرفتن پیروزی ها و توجه داشتن به آنها به دست می آید. آرامش تنها وسیله ای است که با استفاده از آن می توانید با امنیت و سلامت به مقصد برسید.

 به موفقیت های خود بها دهید

همیشه توجه داشته باشید که موفقیت، پیروزی های بعدی را به دنبال می آورد و احساس خودکم بینی را از انسان دور می کند. کافی است تنها به یک چیز که موجب بالندگی شماست فکر کنید و ارزشمند بودن خود را مورد تایید قرار دهید.

مسئولیت های متعدد را نپذیرید

ممکن است از اینکه همواره کارهای بسیاری را با هم انجام می دهید به خود ببالید. ولی قطعاً در حین کار احساس عدم تمرکز، نگرانی و خستگی می کنید. خانم ها اکثراً از اینکه چندین کار را انجام می دهند به خود می بالند اما در نهایت از این عمل آسیب  میبینند.

فرآوری:آسیه ملک دار

بخش مهارت های زندگی تبیان


منابع:

مرجع مشاوره و روان شناسی خانواده

سایت آفتاب

سایت1doost

روزنامه سلامت(اعظم ولی قیداری)

معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه بیست- اداره سلامت(فرشته احمدی)

مطالب مرتبط:

بر ساحل آرامش

آرامش را در زندگی تان بسازید

آرامش را در آغوش بگیرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.