اثرات خواندن نماز شب از دیدگاه امام رضا (ع)
در کتاب «فقه الرضا» آمده است که:
«حافظوا علی الصلاة اللیل، فانها حرمة الرب، تدر الرزق و تحسن الوجه و تضمن رزق النهار و طولوا الوقوف فی الوتر؛ فانه روی: من طول الوقوف فی الوتر، قل وقوفه یوم القیامة؛ بر نماز شب و تهجد، مراقبت و مداومت کنید؛ زیرا که نماز شب، احترام به ساحت اقدس پروردگار است؛ آن موجب افزایش روزی میگردد و چهرهها را زیبا میسازد و رزق آن روز را ضمانت میکند. در نماز وتر درنگ و وقوف بسیار کنید؛ زیرا که در حدیث آمده است که: هر کس در نماز وتر خود، درنگ بسیار کند، وقوف و درنگ او در محشر و روز قیامت، اندک خواهد گشت».
ای خوشا آن دل که پرتوگاه اوست
ساحت آن در، گذار راه اوست
ای خوش آن دل دو زلف جانپذیر
بر در و دیوارش افشاند عبیر
خوشتر آن صاحبدلی کاندر طلب
منتظر باشد در دل روز و شب
در «عیون اخبار الرضا» آمده است که از امام رضا علیهالسلام پرسیدند: از چه رو شب زندهداران مؤمن، خوش سیماتر از دیگراناند؟
فرمود: «لانهم خلوا بربهم، فکساهم من نوره؛ به جهت این که آنان با پروردگار خویش خلوت میکنند و خداوند آنان را، با جامهای از نور پوشانده است».
چه شده است ما را که با دانستن این همه فضایل و ارزشهای «نماز شب»، باز در خماری خواب سیاه، گرفتاریم؟ چه شده است، ما را که قساوت دل را از حد گذراندهایم و از قافلهی عاشقان، غافل و عقب ماندهایم؟ زهی روسیاهی! زهی بیچارگی! زهی نادانی! و چه خوب گفته است، صاحب «ارشاد القلوب» احوال ما درماندگان را که:
«ای برادر! شب و روز بیهوده نمیگذرد؛ بلکه از گذشتنش، نقص به عمر آدمیان وارد میشود و این شب و روز، ساعت و لحظاتی است. پس اگر به لهو و لعب پرداختی و گفتی: لحظهی دیگر به ذکر و نماز مشغول میشوم (؟!) بدان که روز را به غفلت گذرانیدهای و هرگاه شب فرارسد و تو همهی آن را به خواب رفتی، از جملهی آن کسانی هستی که در شب و روز، هیچ خیری در او نیست و هرکس چنین باشد مردنش بهتر است از زنده بودنش؛
زیرا قلبش مرده است و هر کس قلبش مرده باشد، خیری در حیات بدان او نیست. ای برادر! بیدار باش که بیشتر عمرت در غفلت و خواب گذشت و غنیمت بدان باقیماندهی عمر خود را و قیامت را فراموش مکن تا عاقبت به خیر باشی...
ای برادر! هوشیار باش و تلافی کن آنچه را که از تو فوت شده است. بسیار بر خود گریه کن به خاطر این که موفق نمیشوی که به پروردگارت توجه کنی و به سوی او روی آوری.
عتاب کن نفس امارهی خود را و قبول نکن عذرهایش را در ترک بیداری در شب؛ زیرا عذرهایش همه دروغ است و اگر رنج بیداری یک ساعت از شب را به خود هموار سازی، به یک راحت و نعمتی همیشگی خواهی رسید؟».
شد گاه وصل دلدار، قم ایها المزمل
آمد زمان دیدار، قم ایها المزمل
وقت سفر رسیده، یعنی سحر رسیده
بیدار باش بیدار، قم ایها المزمل
در خلوت شبانه، با دلبر یگانه
نجوا بود سزاوار، قم ایها المزمل
(حسنزادهی آملی)
نمونهی کامل شب زندهداران و نماز شب خوانها، حضرت علی بن موسی الرضا علیهالسلام است. ابراهیم بن عباس میگوید:
«کسی را ندیدم که از علی بن موسی الرضا علیهالسلام برتر باشد. هرگز به کسی جفا نمینمود، سخن کسی را قطع نمیکرد، خواستهی افراد
را بیجواب نمیگذاشت، هیچگاه پاهایش را مقابل کسی دراز نمیکرد و در حضور کسی تکیه نمیداد.
در شب کم میخوابید و اکثر شبها تا سحرگاه بیدار بود. کار نیک و صدقهی پنهانی را بسیار دوست میداشت و نوعا چنین کارهایی را در شب تاریک انجام میداد». .
همچنین دربارهی آن حضرت آمده است:
«همیشه با وضو بود و شبها به عبادت میپرداخت. وضو میگرفت و نماز میخواند و مقدرای استراحت میکرد. در پی این استراحت کوتاه، دیگر باره برمیخواست و وضو میگرفت و به نماز شب میایستاد و باز هم اندک استراحتی میکرد. سپس برمیخاست و تا صبح همین گونه بود؛ یعنی، تا صبح مشغول عبادت و مناجات بود. بعد از این که نماز صبح را در اول وقت میخواند به سجده میرفت و سر برنمیداشت تا آفتاب بلند میشد».
منبع:كتاب وصال دوست
بخش حریم رضوی