تبیان، دستیار زندگی
آبله‏مرغان از آن دست بیماری‌های ویروسی و واگیردار است كه شیوع آن در كودكان سه تا دوازده ساله، به خصوص در فصل بهار، زیاد است و با جوش‌های قرمز تاول‌مانند همراه است كه ظرف شش تا هفت روز در كل بدن ظاهر می‌شود و بعد از آن طی ده روز فروكش می‌كند و فرد مبتلا با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكسن آبله‏مرغان را بزنیم ‌یا ‌نزنیم؟!

واکسن زدن


آبله‏مرغان از آن دست بیماری‌های ویروسی و واگیردار است كه شیوع آن در كودكان سه تا دوازده ساله، به خصوص در فصل بهار، زیاد است و با جوش‌های قرمز تاول‌مانند همراه است كه ظرف شش تا هفت روز در كل بدن ظاهر می‌شود و بعد از آن طی ده روز فروكش می‌كند.


یادتان می‌آید وقتی كودك بودیم، به محض ابتلای یكی از بچه‌های فامیل به آبله‏مرغان به بچه‌های آبله نگرفته دیگر توصیه می‌شد به بیمار مبتلا نزدیك شوند تا آنها هم آبله‌مرغان بگیرند و برای همیشه در برابر این بیماری ایمن شوند؟، آن هم بیماری‌ای كه شاید برخی از آثار آن برای همیشه روی پوست شما باقی می‌ماند!

جالب آن‌كه امروزه دیگر دیدگاه بسیاری از والدین، براساس افزایش آگاهی‌شان نسبت به مباحث علمی، مثل گذشته نیستند؛ چرا كه نمی‌خواهند فرزندانشان درد، خارش، سوزش تاول‌های ریز و انبوه و حتی در بعضی موارد عوارض بسیار جدی‌تر آبله‏مرغان را تحمل كنند. آن هم در شرایطی كه می‌شود با تزریق واكسن این بیماری از بروز عوارض آن در كودكان و حتی بزرگسالانی كه به آن مبتلا نشده‌اند، جلوگیری كرد.

ابتلا به آبله‏مرغان خطرناك نیست

آبله‏مرغان از آن دست بیماری‌های ویروسی و واگیردار است كه شیوع آن در كودكان سه تا دوازده ساله، به خصوص در فصل بهار، زیاد است و با جوش‌های قرمز تاول‌مانند همراه است كه ظرف شش تا هفت روز در كل بدن ظاهر می‌شود و بعد از آن طی ده روز فروكش می‌كند و فرد مبتلا باید تا پایان ده روز دوره نقاهت، به منظور جلوگیری از گسترش بیماری از دیگران جدا باشد؛ چرا كه مسری بودن بیماری از دو تا سه روز قبل از بروز نشانه‌های آن آغاز و تا زمان خشك شدن تاول‌ها ادامه می‌یابد.

دكتر محمدمهدی گویا می‌گوید: تزریق این واكسن از دیدگاه كمیته ایمنی زیستی كشور در وزارت بهداشت ضرورتی ندارد، چراكه نه تنها بیماری با عوارض ناچیزی همراه است، بلكه ابتلا به آن ایمنی بیشتری ایجاد می‌كند

اینها را مرور كردیم تا به دیدگاه بسیاری از متخصصان و از جمله مدیران و كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشورمان اشاره كنیم كه معتقدند ابتلا به این بیماری خطرناك نیست و به همین جهت لزومی به ایمن‌سازی در برابر آن با تزریق واكسن وجود ندارد و ابتلا به آن ایمنی بالاتری رابرای همیشه در شخص ایجاد می‌كند.

وزارت بهداشت: تزریق واكسن ضرورتی ندارد

دكتر محمدمهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با تاكید بر این‌كه وزارت بهداشت تنها مجوز واردات مقادیری از واكسن آبله‏مرغان را به انستیتو پاستور داده است، می‌گوید: تزریق این واكسن از دیدگاه كمیته ایمنی زیستی كشور در وزارت بهداشت ضرورتی ندارد، چراكه نه تنها بیماری با عوارض ناچیزی همراه است، بلكه ابتلا به آن ایمنی بیشتری ایجاد می‌كند. تنها ضروری است افرادی كه به نقص ایمنی یا برخی انواع سرطان مبتلا هستند و نیز مسافران خارج از كشور این واكسن را تزریق كنند.

به گفته وی،‌ در واقع انستیتو پاستور هم این واكسن را به قیمت 42هزار تومان و فقط برای تزریق به مسافرانی كه به كشورهایی باید سفر كنند كه واكسینه بودن نسبت به این بیماری برای ورود به آنها ضروری است، تزریق می‌كند.

وی در پاسخ به این سوال كه پس چرا از سال 1988 در كشورهایی چون ژاپن و حتی كشور همسایه ما، تركیه و نیز از سال 1995 در آمریكا، تزریق واكسن آبله‏مرغان به تصویب رسیده و از سال 2005 هم در آمریكا واكسنی كه تركیبی از سرخك، اوریون، سرخجه و آبله‏مرغان است، برای كودكان بین 12 ماه تا 12 سال به صورت عمومی تزریق می‌شود؟، اظهار می‌كند: این تصمیم براساس بررسی‌های كمیته ایمنی زیستی كشورمان فارغ از تصمیمات دیگر كشورها گرفته شده و مورد تایید ماست.

مانعی برای ارتقای سلامت جامعه

از سوی دیگر دكتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی دیدگاه متفاوتی در این باره دارد. او می‌گوید: ایمنی در برابر بیماری‌های واگیردار یعنی ارتقای سلامت جامعه. چرا وقتی می‌شود با ایمنی در برابر بیماری‌های میكروبی و ویروسی مثل آبله‏مرغان و حتی بیماری‌هایی بسیار شایع‌تر از آبله‏مرغان در میان كودكان، مثل بیماری آنفلوآنزا (شایع‌ترین عامل عفونت‌های تنفسی در كودكان) یا حتی واكسن سرطان دهانه رحم، به عنوان اولین و تنها واكسن ضدسرطان موجود در دنیا، جلوی هزینه‌های هنگفتی را كه صرف درمان این بیماری‌ها می‌شود، گرفت و عوارض بعضا غیرقابل جبران آنها را هم كاهش داد، نباید برای واكسیناسیون عمومی آن سرمایه‌گذاری كرد؟!

توسل به راه‏كارهای دیگر

در چنین شرایطی، به‌رغم دیدگاه‌ها و بحث‌های چالش‌برانگیز مطرح شده از سوی مسوولان وزارت بهداشت مبنی بر عدم تایید واكسن‌های آبله‏مرغان ارائه شده توسط داروخانه‌ها و مطب‌ها، بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند این واكسن را به كودكان خود تزریق كنند، حتی اگر لازم باشد بهای زیادی نیز بابت آن بپردازند.

یكی از كارشناسان بخش واكسیناسیون انستیتو پاستور می‌گوید: به گمان من همه بچه‌ها باید واكسن آنفلوآنزا را تزریق كنند، چراكه هیچ مادر یا پدری نمی‌خواهد آثار این بیماری بر صورت دخترش بماند یا فرزندش به علت عوارض جانبی و شدید تنفسی احتمالی ناشی از این بیماری در بیمارستان بستری شود.

منبع: جام‏جم‏آنلاین


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: hasantaleb