تبیان، دستیار زندگی
اختلاف شدید عقیده در بین والدین كه ثمره ازدواج‌های غیرمعقول و غیرحساب شده می‌باشد، داشتن والدین سیگاری، بی توجهی به آموزش و پرورش فرزند موجب گرایش وی به سیگار می‌شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوجوانی با طعم سیگار!!!


اختلاف شدید عقیده در بین والدین كه ثمره ازدواج‌های غیرمعقول و غیرحساب شده می‌باشد، داشتن والدین سیگاری، بی توجهی به آموزش و پرورش فرزند موجب گرایش وی به سیگار می‌شود....


سیگار و نوجوان

یكی از مهمترین مسائلی كه بهداشت روانی خانواده‌ها را بهم می‌زند سیگار كشیدن نوجوانان آن خانواده است. از طرفی، مدّتی است كه اعتیاد به سیگار در میان نوجوانان جهان گسترش پیدا كرده است، گاهی كودكان بالا ی 12 سال دیده می‌شوند كه با حرص و ولع زیاد سیگار را دود می‌كنند و متأسفانه خانواده‌ها هم آنقدر گرفتارند كه از این موضوع اطلاع ندارند زیرا فرصت توانایی مقابله با اعتیاد نوجوانان را ندارند و به همین جهت عده نوجوانان سیگاری در كشورهای خارج و مخصوصاً اروپا و آمریكا مرتب رو به افزایش است.

در ایران خوشبختانه از این نظر هنوز وضع عادی مانند كشورهای اروپایی و آمریكایی وجود ندارد. وقتی از نوجوانی پرسیده می‌شود چرا سیگار می‌كشید؟ بیشتر نوجوانان 12 تا 15 ساله جواب داده بودند به خاطر اینكه نشان بدهیم بزرگ شده‌ایم و دیگر بچه نیستیم. اما غالب نوجوانان بالاتر از 18 سال می‌گویند به علّت ضعف اراده و سستی. از نظر علمی ثابت شده كه ساختمان بدن كودكان و نوجوانان در مقابل سیگار آسیب‌پذیر است و دود سیگار مانند یك سم خطرناك در بدن آن‌ها اثر سوء باقی می‌گذارد. اعصاب كودكان و نوجوانان چون هنوز رشد كافی پیدا نكرده است در مقابل دود سیگار خیلی آسیب‌پذیر است و دود سیگار رشد این اعصاب را مختل كرده است.

والدین باید ضعف تفویض استقلال به فرزندان خویش از دور مراقب و ناظر اعمال آن‌ها باشند و رابطه عاطفی آن‌ها را با سایرین در نظر بگیرد. جوانی كه از نظر عاطفی با والدین قطع رابطه نموده و به دنبال مركز و منبع عاطفی جدیدی می‌گردد و احساس می‌كند این نقص خویش را در رفقای هم سن و سال خویش می‌تواند جبران نماید و تصور می‌كند آنان هستند كه منظور و مقصود او را بهتر می‌فهمند. باید متمركز شد كه عادت به سیگاركشی با استعدادهای غریزی و عادت عضوی گذشته رابطه مستقیمی داشته و روانشناسان و روانكاوان كشیدن سیگار را بازگشت از خودشیفتگی می‌دانند كه فرد جستجوی كاهش فشار و كشش حاصل از درد و اضطراب، ناامیدی گرفتاری‌های فامیلی، شغلی، اجتماعی مبادرت به كشیدن سیگار می‌كنند. جوامعی كه از یك زیربنای فرهنگی  برخوردار نباشد و سیستم‌های آموزش آن‌ها از نوع سیستم‌های بی‌بند و بار باشد قطعاً بیشتر به طرف سیگار كشیده می‌شوند.

از نظر علمی ثابت شده كه ساختمان بدن كودكان و نوجوانان در مقابل سیگار آسیب‌پذیر است و دود سیگار مانند یك سم خطرناك در بدن آن‌ها اثر سوء باقی می‌گذارد

اختلاف شدید عقیده در بین والدین كه ثمره ازدواج‌های غیرمعقول و غیرحساب شده می‌باشد، داشتن والدین سیگاری، بی توجهی به آموزش و پرورش فرزند موجب گرایش وی به سیگار می‌شود. و تفریحات سالم ورزش به منزله غذای كمكی جهت پرورش جسم و روح و سوپاپ اطمینانی برای كاهش فشارهای ناشی از زندگی می‌باشد.

در جوامعی كه امكانات داریم جهت چیزی فعالیت‌هایی وجود نداشته باشد جوانان برای فرار از فشارهای موجود مصرف سیگار را انتخاب خواهند كرد بدیهی است منع كردن نوجوانان از سیگار، كار ساده و آسانی نیست به خصوص اگر خود والدین هم سیگاری باشند لذا بایستی در مرحله اول آموزش كافی برای اعضاء خانواده در مورد مضرات سیگار داده شود.

البته روابط خانوادگی، خصوص رابطه نوجوان با والدین و همچنین رابطه پدر و مادر با همدیگر و ایجاد یك محیط صمیمی و قابل قبول در ترك سیگار نوجوانان فوق العاده مؤثر خواهد بود.

سیگار و نوجوان

چون یكی از مشكلات جوانان بی كاری است با ایجاد بازارهای كار مناسب برای جذب و جلب بیكاران از گرایش نوجوانان به انواع بزهكاری‌ها، اعتیاد به مواد مخدر و سیگار جلوگیری می‌شود. و بلكه امكاناتی كه در سطح مملكت وجود دارد بتواند به نحوی از انحاء حل سالمی برای گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باشد.

زهرا یوسفی مصری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

معتاد مجرم است یا بیمار ؟

از یه نخ سیگار تا اعتیاد

عوامل خطرآفرین در مصرف مواد

17 راهکار مقابله با اعتیاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.