تبیان، دستیار زندگی
خوردن وعده‌های کمتر و کوچک‌تر غذایی می‌تواند جلوی نفخ کردن را بگیرد. خوردن و یا آشامیدن با سرعت بیش از حد معمول می‌تواند باعث بروز مشکل شود. شما با این کار هوای زیادی را می‌بلعید که این باعث نفخ می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با نفخ شکم چه کنیم؟


خوردن وعده‌های کمتر و کوچک‌تر غذایی می‌تواند جلوی نفخ کردن را بگیرد. خوردن و یا آشامیدن با سرعت بیش از حد معمول می‌تواند باعث بروز مشکل شود. شما با این کار هوای زیادی را می‌بلعید که این باعث نفخ می‌شود.


نفخ شکم

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بعد از خوردن، نفخ می‌کنید، به راحتی می‌توانید با تغییر دادن رژیم غذایی، به خودتان کمک کنید.

همه‌ی ما می‌دانیم که خوردن یک غذای خوب چه لذتی دارد و بعد از خوردن بیش از اندازه‌ی غذا چه حس بدی به انسان دست می‌دهد.

پس نفخ کردن بهایی است که ما باید برای خوردن بیش از اندازه بپردازیم، در حالی که بسیاری از مردم این حس را یک حس کاملاً طبیعی قلمداد می‌کنند.

اما خیلی زود تسلیم نشوید. هنوز هم امید هست. با تغییر رژیم غذایی و ایجاد تغییرات ساده در عادات غذا خوردن، می‌توانید از غذا خوردن لذت ببرید و یک حس خوب بعد از خوردن داشته باشید.

چند نظریه برای این که بعد از غذا نفخ نکنید

* برای هضم راحت‌تر غذا، در طول روز آب زیادی بنوشید، البته نه همراه با غذا! سعی کنید جرعه‌های آبی که می‌نوشید کم باشد و به آرامی آن‌ها را قورت بدهید، نه این که آن قدر با صدا باشد که انگار صدای شکسته شدن ظرف می‌آید، البته نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار و قهوه که خاصیت مدر بودن دارند، جزء این لیست قرار نمی‌گیرند.

* اضافه کردن ماست به لیست رژیم غذایی می‌تواند دستگاه گوارش را تقویت کند، البته توجه داشته باشید که برای گرفتن نتیجه‌ی مثبت حداقل چند هفته باید این دستورات را رعایت نمایید.

مقدار کالری‌ای که می‌خورید هم می‌تواند یکی از دلایل بروز نفخ باشد. مقدار بیش از اندازه کالری در وعده غذایی باعث ترشح هورمون‌هایی از دیواره روده شده و باعث حالت تهوع و نفخ می‌شود

* بعد از غذا خوردن به پیاده‌روی بروید و یا به طور کلی ورزش کافی داشته باشید که هر دوی این کارها می‌توانند به عدم بروز نفخ و همین طور به هضم شما کمک کنند.

دکتر رابرتز می‌گوید: «درمان واقعی برای این مشکل این است که بیش از نیاز بدن‌مان به آن کالری وارد نکنیم و به قول قدیمی‌ها بیشتر از اندازه شکم‌مان غذا نخوریم».

چرا من بعد از غذا خوردن نفخ می‌کنم؟

به طور اختصار، این حس ناراحت‌کننده ناشی از وجود گاز در روده‌ها است، البته گاز بیش از حد. این به نوبه‌ی خود باعث تورم و احساس فشار در معده می‌شود.

* ولی در مورد علت دقیق نفخ، باید گفت که دلایل آن در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. بعضی از مردم بعد از خوردن زیاد احساس نفخ می‌کنند، به همین سادگی. هر چه قدر یک فرد بیشتر می‌خورد، بیشتر هم طول می‌کشد تا غذا از معده به روده کوچک برود تا هضم شود، بنابراین احساس نفخ بیشتر می‌شود، البته برخی از افراد هم به یک‌سری غذاها حساس هستند.

* در افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، مصرف روزانه‌ی شیر و فرآورده‌های لبنی موجبات ناراحتی آن‌ها را فراهم می‌کند.

* به علاوه، فیبر بیش از حد در رژیم غذایی شما می‌تواند نفخ پس از غذا خوردن به وجود بیاورد.

برای هضم راحت‌تر غذا، در طول روز آب زیادی بنوشید، البته نه همراه با غذا! سعی کنید جرعه‌های آبی که می‌نوشید کم باشد و به آرامی آن‌ها را قورت بدهید

خوردن غذاهای با فیبر بالا اگر به خوردن آن‌ها عادت دارید مسأله‌ی مهمی نیست، اما اگر عادت ندارید و یکباره شروع به مصرف غذاهای پُرفیبر کرده‌اید، ممکن است که این حس ناخوشایند به سراغ شما هم بیاید. قطعاً شما می‌خواهید از خوردن غذای پُرفیبر خود لذت ببرید، اما وقتی فکر می‌کنید که بعد از این لذت چه دردسری نهفته است، از خوردن پشیمان می‌شوید.

* مقدار کالری‌ای که می‌خورید هم می‌تواند یکی از دلایل بروز نفخ باشد. مقدار بیش از اندازه کالری در وعده غذایی باعث ترشح هورمون‌هایی از دیواره روده شده و باعث حالت تهوع و نفخ می‌شود. سعی کنید چهار تا شش وعده‌ی غذایی کوچک را به جای 3 وعده‌ی غذایی بزرگ بخورید.

چگونه می‌توان احساس نفخ را پس از خوردن غذا از بین برد؟

* خوردن وعده‌های کمتر و کوچک‌تر غذایی می‌تواند جلوی نفخ کردن را بگیرد. این‌ها از گفته‌های جوآن بلیک، استادیار بالینی در گروه علوم پزشکی در دانشگاه بوستون است. بلیک می‌گوید: «در خوردن عجله نداشته باشید!».

* خوردن و یا آشامیدن با سرعت بیش از حد معمول می‌تواند باعث بروز مشکل شود. شما با این کار هوای زیادی را می‌بلعید که این باعث نفخ می‌شود.

خوردن غذاهای با فیبر بالا اگر به خوردن آن‌ها عادت دارید مسأله‌ی مهمی

نیست، اما اگر عادت ندارید و یکباره شروع به مصرف غذاهای پُرفیبر کرده‌اید، ممکن است که این حس ناخوشایند به سراغ شما هم بیاید

به علاوه، حواس‌تان به خوردن‌تان باشد و توجه داشته باشید که چه چیزی می‌خورید. لونا سندون، استادیار گروه تغذیه بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس در جنوب غربی دالاس می‌گوید: «غذاهای چرب‌تر به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند». همچنین سبزیجاتی نظیر بروکلی، گل کلم، لوبیا و یا حبوبات می‌توانند گاز بیشتری را به وجود بیاورند و باعث ایجاد ناراحتی شوند.

البته این بدان معنا نیست که شما از خوردن این مواد غذایی سالم و مغذی دست بکشید، بلکه فقط سعی کنید مقدار کمتری از آن‌ها را در رژیم غذایی خود استفاده نمایید و به این ترتیب به بدن‌تان در هضم راحت‌تر کمک کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ماهنامه‌ی دنیای تغذیه

مطالب مرتبط:

غذاهای نفاخ و رژیم ضد نفخ

نفخ کمتر با غذای پخته‌ تر

نفخ شکم، مشکلی آزار دهنده

توصیه هایی برای کاهش نفخ

راه‏های کاهش نفخ معده

مشکلات ناشی از عدم هضم غذا و درمان آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.