تبیان، دستیار زندگی
عدم خویشتن داری و خودکنترلی در برابر جاذبه‏ها و کششهای جنسی ، یکی از مهمترین دلایل بروز کجرویهای جنسی است و بی شک اولین لغزش و متعاقب آن کسب لذت ،زمینه ای خواهد بود بر لغزش های بعدی و بعدی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انحرافی در کسب لذت


عدم خویشتن داری و خودکنترلی در برابر جاذبه‏ها و کششهای جنسی ، یکی از مهمترین دلایل بروز کجرویهای جنسی است و بی شک  اولین لغزش و متعاقب آن  کسب لذت ،زمینه ای خواهد بود بر لغزش های بعدی و بعدی...

انحراف جنسی را بشناسید

یکی از مهمترین نیازهای طبیعت بشری نیاز جنسی است و به مانند دیگر نیازهای ابتدایی نظیر گرسنگی و تشنگی ، از اهمیت ویژه ای در حیات انسان برخوردار است. تلالو و شدت این نیاز در دوران نوجوانی و بلوغ  و اوان جوانی وصف ناپذیر است ؛تا بدان جا که حتی برخی از روان شناسان، نیاز جنسی را از قدرتمندترین جنبه‏های حیاتی بلوغ به شمار می آورند و معتقدند جاذبه و کشش بی حد وحصر این نیاز و میل طبیعی، می تواند  ابعاد مختلف شخصیتی فرد همچون جنبه‏های عاطفی، عقلانی و اجتماعی را تحت تاثیر و یا در بدترین وجه، تحت سیطره تام در آورده  و مدیریت نماید. فزون یافتن این نیاز و عدم کنترل  و خویشتنداری در مقابل آن، گاها چنان است که فرد ارضاء و کسب لذت جنسی خویش را  بر هر قانون دینی و اجتماعی ترجیح داده و مطابق بر میل و خواهش نفسانی رفتار می نماید، و این همان نقطه ای است که متخصصان علوم رفتاری، برای توصیف این رفتار افراطی وغیر قابل کنترل  از مفهوم «انحرافات جنسی‏»  استفاده می کنند.

عدم خویشتنداری و خودکنترلی در برابر جاذبه‏ها و کششهای جنسی ، یکی از مهمترین دلایل بروز انحرافات جنسی است و بی شک  اولین لغزش و متعاقب آن  کسب لذت ،زمینه ای خواهد بود بر لغزش های بعدی و بعدی...

حضرت علی(ع) این واقعیت اسفناک را با تشبیهی بسیار زیبا ، چنین معرفی می‏کنند: «عبد الشهوة اسیر لا ینفک اسره؛ بنده شهوت همانند اسیری است که اسارتش همیشگی و بی‏پایان است .» (1)

این خود تنها یک روی سکه است و اما دگر روی سکه آن است که ؛دست یازیدن افراطی بدین تعلقات نفسانی و هوس آلود، کامجویی های مداوم و چشیدن طعم به ظاهر شیرین آن که عملا زهرتر از زهر مار است، موجب پرورش شخصیتی منفعل می شود و جوان در برابر کششهای نامطلوب جنسی به موجودی بی‏اراده مبدل می گردد که از اِعمال اراده و مقاومت عاجز و ناتوان بوده و توان رویارویی و مقابله با خواسته های نفسانی را خارج از ید قدرت خود قلمداد می کند و بدین سان است که روز به روز بیش از پیش در منجلاب متعفن این گرداب مدفون می شود.

امیرمؤمنان (ع) در باب این میل سرکش می فرمایند: «عبد الشهوة اذل من عبد الرق؛  آن کس که بنده و برده شهوت خویش است، ذلیل‏تر از بنده برده می‏باشد .» (2)

ضعف ایمان و عدم وجود یک اراده  قوی و با ثبات در برابر تمایلات شدید نفسانی، ریشه بسیاری از انحرافات و کجرویهای جنسی است و از مهمترین عوامل بسترساز بروز این انحرافات اخلاقی در صحنه عمل به شمار می آیند و بدین ترتیب است که  نوجوانان و جوانان به لحاظ  اقتضاعات سنی، شرایط  روحی - روانی و بالخص طبع هیجان طلبشان،  بیش از دیگر گروه های سنی در معرض ابتلا به این خطر قرار می گیرند و ممکن است به یک یا چند بزه جنسی روی ‏آورند.

پوشیدن لباسهای تحریک کننده ، تنگ و یا مختص جنس مخالف و... می تواند بستری را  برای تشدید و یا تجربه هیجانات جنسی نامتعارف فراهم آورد و فرد را در ورطه مشکلات غرق سازد

روان شناسان، انحرافهای جنسی را به سه دسته تقسیم کرده اند:

انحرافهای هدفی:

در این نوع انحراف، هدف جنسی شخص مبتلا، درست انتخاب نمی شود؛مثلا کسی که خود ارضائی و استمناء می کند ، شریک جنسی خویش را خود قرار داده و یا همجنس‏گرایان ،شریک جنسی شان را از جنس موافق برمی گزینند.

 انحرافات روشی:

هدف جنسی درست انتخاب می‏شود، اما شیوه های برآوردن ارضاء نیاز جنسی نامناسب است و روش های غلط برگزیده ‏شده به هنگام آمیزش جنسی امکان بروز می یابند و فرد مبتلا  آنها را به نمایش می گذارد، مانند جنون دیگرآزاری (سادیسم) یا خودآزاری(مازوخیسم) .

انحرافهای شدتی:

انحرافهای این گروه، به ضعف یا شدت فعالیتهای جنسی وابسته است و منحصرا  انحراف جنسی محسوب نمی‏شوند،  اما از آنان به عنوان بیماری یاد می شود مانند: نظر بازی و نمایشگری.

انحراف جنسی را بشناسید

با توجه به طبقه بندی فوق ، می توان عنوان نمود که خود ارضائی (شایع ترین انحراف جنسی در میان نوجوانان)،همجنس گرایی(کشش به سوی جنس موافق)،  تمایل و گرایش های غیر متعارف به جنس مخالف از رایج ترین گرایش های انحرافی به شمار می آیند .

حال،بی گمان این سوال به ذهنمان خطور خواهد نمود که علت انحرافات جنسی چیست و چه چیزی موجب می شود یک  شخص به چنین گرایشات نامتعارف  تمایل یافته  و سبک جنسی مرضی را برگزیند. در ادامه این نوشتار سعی نموده ایم به مهمترین دلایل که از اخص ترین نکات تربیت جنسی نیز به شمار می آیند، اشاره نمائیم و والدین گرامی را در تربیت جنسی فرزندان ، که  از مهمترین ارکان تربیتی است، و اتخاذ راهبردهای پیشگیری کننده از انحرافات جنسی یاری رسانیم.

حس کنجکاوی در کودک

طبیعت کودک پرسشگر است و تشنه آگاهی، بدین منظور کودک محیط اطراف خود را می کاود و پدیده های مختلف را  مورد آزمایش و تجربه خویش قرار می دهد و از این سیاق از لذت بخش بودن  و یا رنج آور بودن آنها اطلاع می یابد. بدین سان ممکن است  در اثنای  دست ورزیهای  خود، متوجه بدن خویش  شود و با دستگاه تناسلی خویش آشنایی یابد و از تماس با آن، لذتی را کسب نماید که تکرار و تداوم این کار و به طبع کسب  لذت ، به مثابه یک تقویت کننده برای کودک عمل خواهد نمود و او را به ادامه کار تشویق می نماید. لذا والدین هشیار این نشانه را به عنوان زنگ خطری مهم قلمداد نموده و تدابیر انحراف کننده ذهن کودک را بر می گزینند و وی را با بازیها و فعالیتهای هنری و... مشغول می سازند.

عدم آگاهی

برخی از نوجوانان به  خودارضائی  مبتلا می شوند و کسب لذت از این عمل، باعث می شود آنان بدون توجه به خطرات و عواقب تهدید کننده این رفتار، به تکرار آن مبادرت ورزند و خود را بدان عادت دهند. والدین باید توجه ویژه ای به علائم  نشان دهنده این رفتار (نشانه هایی چون: افسردگی، گوشه گیری و انزوا طلبی، کسالت، بی‏حسی و...) مبذول دارند و مشکل را بدون القاء هیچ برچسب ناروایی به نوجوان بررسی نمایند. نقش یاری رسان والدین در این برهه زمانی بیش از پیش پررنگ می شود و بهتر است آنان، برای اتخاذ و اِعمال عکس‏العمل لازم و مناسب، با متخصصان آگاه مشورت نمایند.

حس محبت‏جویی و نبود مامنی برای کسب محبت، نوجوان را مجبور به توسل و دست یازیدن به  هر گونه حربه خلاصی می کند که  متعاقب آن، فرد ممکن است مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد و یا در دام  کامیابی های مجازی گرفتار شود

اهمال و بی احتیاط های خانواده

حفظ حریمها و رعایت  مسائل جنسی بین والدین ، گفتگوها، نوع برخورد والدین با فرزندان دختر و پسر و جداسازی آنها از یکدیگر، استفاده درست از فناوریهای نوین ارتباطی، تفریحات سالم و ... بدون تردید در تربیت جنسی نوجوان از اهمیت‏به‏سزایی برخوردار است  و نقش چشم‏گیری می‏تواند داشته باشد.  متاسفانه برخی از والدین نگاه منفی به این دیدگاه دارند و یا آن را جدی نمی گیرند و به موجب عدم اهتمام به این مهم، متحمل خسارت های سنگین و گاها جبران ناپذیر می شوند.

عوامل فرهنگی

 با توجه به فناوری های پیشرفته ارتباطی دنیای امروز ازقبیل مجلات، کتابهای نامناسب ،عکس ها و فیلم های مبتذل،  اینترنت،ماهواره و... ، بی شک  نمی توان از ره آوردهای فرهنگی مغایر با فرهنگ اسلامی و سست‏تر شدن ارزشهای دینی - اجتماعی در امان ماند و متعاقب آن از پیامدهای آسیب زا گریزی نیست، این جاست که می توان به  رسالت والدین، مربیان و به طور کلی فعالان در عرصه نوجوانی اشاره نمود که  بیش از هر زمان دیگر پررنگ‏تر می‏شود.

انحراف جنسی را بشناسید
عقده حقارت

عیب جویی ،تحقیر و سرزنش نوجوان از جمله عوامل مخرب شخصیت اوست و در استعداد پذیرش و ابتلای وی به انحرافهای جنسی نقش بسزایی دارد. نبود اعتماد به نفس و خودباوری و متعاقب آن وجود عقده حقارت، منجر به شکستن دفاع های روانی فرد می شود و نوجوان را در برابر طوفان ناگزیر شهوات، سست و متزلزل می سازد و  گرفتاری وی را در دام این گونه کجرویها حتمی می سازد.

تقلید و الگو پذیری

یکی از ویژگی های شاخص دوران نوجوانی، همسان سازی و نقش پذیری از همسالان و بزرگسالان محبوب است و نوجوان تمایل شدیدی به تقلید از رفتار دیگران، از خود نشان می دهد. گاها این تقلید جلوه ی نامساعدی داشته و نوجوان  از رفتارهای نابهنجار جنسی تبعیت نموده و الگوسازی می نماید. عدم آگاهی فرد از نامناسب بودن تقلید، اصرار و مبادرت ورزیدن بر انجام مجدد آن،  باعث می شود رفتار در درون فرد نهادینه شده و تمام یا بخشی از سبک زندگی جنسی شخص  گردد.

خلاء های عاطفی و روانی

حس محبت‏جویی و نبود مامنی برای کسب محبت، نوجوان را مجبور به توسل و دست یازیدن به  هر گونه حربه خلاصی می کند که  متعاقب آن، فرد ممکن است مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد و یا در دام  کامیابی های مجازی گرفتار شود.

پوشش نامناسب

 پوشیدن لباسهای تحریک کننده ، تنگ و یا مختص جنس مخالف و... می تواند بستری را  برای تشدید و یا تجربه هیجانات جنسی نامتعارف فراهم آورد و فرد را در ورطه مشکلات غرق سازد.

در مقاله " مانع انحراف جنسی شوید؟ " به راهبردهای پیشگیری کننده از انحراف جنسی نوجوانان خواهیم پرداخت.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


پی نوشت :

1. غررالحکم و درر الکلم.

2. همان منبع.

مقالات مرتبط :

باید ارضا شود ،اما چگونه ؟

خود کشی بخاطر حساس ترین نیاز!

عشق در اسارت نگاه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.