تبیان، دستیار زندگی
مادر و فرزند هر دو مخترعند. مادر مبدع شیوه منحصر به فرد آموزش زبان (ثبت شده در استرالیا) و نیز یک فرمول شیمی است. دخترش هم در سن 9 سالگی چهار اختراع ثبت شده دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده نخبه ایرانی

مادر و فرزند هر دو مخترعند. مادر مبدع شیوه منحصر به فرد آموزش زبان (ثبت شده در استرالیا) و نیز یک فرمول شیمی است. دخترش هم در سن 9 سالگی چهار اختراع ثبت شده دارد. پدر کوچکترین دختر مخترع کشور کارمندی شریف است. مادر و دختر می گویند ایده های زیادی دارند اما توان مالی لازم برای اجرای آن ندارند...

به گزارش خبرنگار مهر، کسب عنوان بانوی سرافراز ایرانی بهانه ای شد برای مصاحبه با فرانک ابراهیمی مخترع زن ایرانی که شیوه منحصر به فرد آموزش زبان در دوره کوتاه مدت با کسب موفقیت بالا و یک فرمول شیمی از اختراعات او هستند. این بانوی سرافراز اتفاقا مادر جوان ترین مخترع کشور هم هست. دختری که در سن 6 سالگی با اختراع حفاظ گیاهان به جمع مخترعان ایران پیوست و حالا هم 9 سال دارد با چهار اختراع ثبت شده. ایده ساخت هواپیمایی نظامی بدون نیاز به فرودگاه را به وزارت دفاع داده و از این طرح استقبال شده و گویا این وزارتخانه به دنبال بررسی جدی این طرح است.

این بانوی شایسته و سرافراز ایرانی بیش از این که به فعالیتهای خود بپردازد از دخترش می گوید. مادر بیتا پری نژاد می گوید که دخترش مدتهاست که دلش می خواهد تلسکوپ داشته باشد ولی درآمد کارمندی پدر و مادرش اجازه نمی دهد، سه میلیون تومان تنها جایزه و حمایت مالی است که تا کنون از نهادهای دولتی گرفته ایم که آن را هم خرج چاپ کتاب و حضور در جشنواره اختراعات انگلیس کرده ایم.

البته شهردار منطقه 9 با اهدای یک لپ تاپ به او یکی از آرزوهایش برای اینکه بتواند بیشتر تحقیق کند را برآورده کرد. اتاق کار جوان ترین مخترع ایران بخشی از اتاق پذیرایی منزلشان است که به ابتکار پدر او با ساخت یه حایل قفسه ای چوبی جدا شده است.

اگر چه این مصاحبه به نیت گفتگو با این بانو و مادر سرافراز ایرانی برگزار شد ولی نهایتا بیشتر وقت جلسه به صحبت در مورد دختری که جوان ترین مخترع کشور است گذشت.

خانواده نخبه ایرانی

* در مورد اختراعهای خود و فعالیتهای علمی تان که موجب شد عنوان بانوی سرافراز ایرانی را کسب کنید توضیح دهید.

- فرانک ابراهیمی: سال 71 اولین اختراع شیمی ام را در ایران ثبت کردم. در سال چهارم دبیرستان در رشته شیمی تجدید شدم و این مقدمه ای شد که سال بعد از آن یک فرمول شیمی اختراع کنم و البته آن درس را هم با تک ماده قبول شدم. پس از دوره دبیرستان در دانشگاه پزشکی در شهری دور از محل سکونت خانواده قبول شدم ولی به اجبار از تحصیل در این رشته صرف نظر کردم.

همان زمان در دانشگاه آزاد رشته زبان قبول شدم با اینکه به این رشته واقعا علاقه نداشتم و هفته های اول حتی قادر به فهمیدن چند کلمه زبان هم نبودم. ولی در چند جلسه اول چند نفر از همکلاسی های خود را دیدم که به راحتی انگلیسی صحبت می کردند و این انگیزه ای شد که به طور جدی شروع به یادگیری زبان و کار ترجمه کنم. تبحرم در زبان انگلیسی به حدی رسید که در ترم دوم تائیدیه دانشگاه را برای تدریس زبان گرفتم و ابتدا در دوره پیش دانشگاهی زبان درس می دادم و بعد در دانشگاه تربیت معلم، دانشگاه علوم پزشکی و مراکز مختلف تدریس  کردم. در این دانشگاهها من به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد معرفی می شدم و هرگز عنوان نمی شد که دانشجوی کارشناسی هستم.

در سال 82 جدیدترین تکنیک آموزش زبانهای زنده دنیا را که ابداع کننده آن بودم در استرالیا به ثبت رساندم. در ابتدا می خواستم این اختراع را در ایران ثبت کنم ولی به دلیل اینکه قانون مالکیت صنعتی در ایران وجود نداشت با صرف هزینه بسیار به استرالیا سفر کردم تا این اختراع را ثبت کنم.

پس از آن بلافاصله پذیرش دانشگاه برای من آمد و شهروند علمی استرالیا نام گرفتم و به خانواده ام هم اقامت دادند . مدتی هم در این کشور تحصیل کردم ولی به دلیل مشکلات خانوادگی که برایم به وجود آمد مجبور به بازگشت شدیم.

خانواده نخبه ایرانی

*در مورد این تکنیک آموزش زبان بیشتر توضیح دهید.

- برگشت به ایران باعث شد موقعیتی برای کار روی این تکنیک پیدا کنم و آن را گسترش دهم. چون هماهنگی بین بخشهای دولتی وجود نداشت و ما هم سرمایه کمی داشتیم این کار را به صورت خصوصی ادامه دادیم و تعاونی آموزشی را با نام بینا متد ثبت کردیم. تا کنون حدود هزار و 500 نفر از افراد خانه دار تا افراد سطوح بالای سیاسی کشور با این شیوه زبان انگلیسی یاد گرفته اند. این روش برای آموزش تمام زبانهای زنده دنیا قابل استفاده است. یکی از بزرگترین محاسن این روش این است که مدرس به زبان یادگیرنده صحبت می کند ولی چگونگی صبحت به زبان مقصد را آموزش می دهد. در این تکنیک بعد از چهار جلسه فرد شروع به صحبت به زبان مقصد می کند ولی مدرس همچنان به زبان مبدا حرف می زند.

آموزش قرآن به زبان انگلیسی در 18 جلسه برای افرادی که در حوزه هستند با این شیوه ممکن است ولی برای مکالمه معمولی 12 جلسه نیاز است که جلسه اول آن رایگان برگزار می شود. جالب است که تبلیغات موسسه های مختلف در مورد آموزش زبان انگلیسی در کوتاه مدت بعد از ابداع این شیوه آغاز شد.

الان دو سه هزار نفر در نوبت یادگیری زبان به این شیوه هستند ولی به دلیل نبود امکانات و فضای لازم آموزشهای عمومی را متوقف کرده ایم و فقط آموزش خصوصی داریم. مهندس جعفری شهردار منطقه 9 تنها مسئولی بود که در مدت این سالها از این ابداع حمایت و برای در اختیار قرار دادن مراکز هنری واقع در منطقه 9 و آموزش زبان انگلیسی به شهروندان در این مراکز اعلام آمادگی کرد و برای اولین بار آموزش مربی کتابهای کودک و نوجوان برای گروه سنی 7 تا 12 سال در این مراکز آغاز شد.

کوچکترین معلم این مراکز نیز بیتا است که کتاب چاپ شده اش را برای کودکان چهار تا هفت سال تدریس می کند در واقع بعد از هفت سال این اولین حمایتی است که از ما شده است.

* پیگیری برای گسترش این شیوه یادگیری زبان درجامعه و استفاده از امکانات دستگاههای دولتی نداشتید؟

- طرحی را در این زمینه تهیه کرده و در قالب درخواست به دکتر قالیباف شهردار تهران ارائه کردیم و نظر ایشان این بود که این کار گسترده تر شود. پیشنهاد ما راه اندازی هتل زبان بین المللی بود که در سطح خاورمیانه منحصر به فرد باشد. این نامه توسط شهردار دستور داده شده ولی افراد که در سطح پایین تر مدیریت بودند به اشتباه برداشت کرده و من را به منطقه 21 که یک منطقه صنعتی است برای واگذاری زمین معرفی کردند ولی بعد از معرفی طرح خود مسئولان نیز به این باور رسیدند که این طرح در این منطقه نمی گنجد.

با اجرای این طرح و ساخت هتل زبان همه می توانند با اقامت چند روزه در هتل مکالمه روزمره هر زبانی را یاد بگیرند. هم ارز آوری برای کشور دارد و چون در دنیا منحصر به فرد است می توان از این طریق دانشجویان زیادی را برای آموزش در این هتل دعوت کرد.

خانواده نخبه ایرانی

*چطور متوجه نبوغ دختر 6 ساله خود شدید و آیا از سن کم آموزش خاصی به او دادید و یا کاملا اتفاقی بود؟

- به صورت اتفاقی متوجه این استعداد بیتا شدم. زمانی که بیتا 6 سال داشت پوشش گلها را درست کرد و یک روز پیش من آمد و گفت چیزی درست کرده که نیازی نباشد در فصل سرما روی گلها کیسه بکشیم و هر سال هم امکان استفاده از آن وجود دارد و از طرفی زباله هم درست نمی شود. بعد به ذهنم رسید که این وسیله جدید است و بیتا قبل از آن نمونه اش را در جایی ندیده است. پس از آن بیشتر بر روی کارهایش دقیق شدم. متوجه شدم برای هر مشکلی راه حلی پیدا می کند تا اینکه تصمیم گرفتیم به اداره مالکیت صنعتی بروم و پیشنهاد ثبت این وسیله را بدهم. بعد هم سه کارشناس از مجموع چهار نفر رای مثبت برای ثبت آن دادند ولی یک نفر مخالف بود که رئیس مالکیت صنعتی گفت مگر قرار است این بچه آپولو هوا کند که بعد از آن طرح تصویب شد. بیتا به تنهایی برای توضیح در مورد اختراعش رفت و جالب است که آن زمان اسم مخروط را بلد نبود و با دست شکل آن را به کارشناسان نشان می داد.

* چه وسایل کمک آموزشی در اختیار بیتا برای توسعه فعالیتهایش قرار دارد؟

- پیش از اختراع اولش، به دنبال وسایل کمک آموزشی نبودیم ولی بعد از آن وسایلی که نیاز داشت را در اختیار او می گذاشتیم مثلا کتاب دایره المعارف را همیشه همراه دارد و به آن مراجعه می کند. ولی تهیه برخی وسایل در توان ما نیست مثلا بیتا نیاز به یک کامپیوتر داشت و شهردار منطقه 9 به عنوان نخبه لب تاپی به بیتا هدیه داد.الان بیتا به یک تلسکوپ نیاز دارد اما با حقوق کارمندی قادر به تهیه آن و سایر وسایل مورد نیاز او نیستیم.

با فشار بیتا را در جشنواره خوارزمی جوان که به افراد کمتر از 13 سال اجازه شرکت در آن داده نمی شد وارد کردیم و توانست رتبه سوم را کسب کند.

*در مورد فعالیت خود در کانون نخبگان بیشتر توضیح بدهید؟

- به جای اجرای طرح هتل زبان، کانون نخبگان را در منطقه 21 راه اندازی کردیم و من هم اکنون دبیر کانون نخبگان منطقه 21 و 22 هستم که چهار هزار نفر عضو دارد. توسط این کودکان با دوست بیتا آشنا شدیم که با هم ویلچر تجهیز شده را اختراع و به ثبت رساندند که در مالزی و انگلستان در جشنواره اختراعات مدال برنز گرفت.

*چه حمایتهایی از سوی دولت از شما به عنوان یک مخترع زن و دخترتان که کم سن ترین مخترع ایران است انجام شده است؟

- در این مدت من و دخترم به عنوان نخبه تنها سه میلیون تومان پشتیبانی مالی شدیم که با این پول کتاب بیتا چاپ شد و در نمایشگاه انگلیس شرکت کرد و در بقیه جشنواره های اختراع دنیا به صورت غیابی شرکت کردیم چون بودجه شرکت در آنها را نداشتیم .ولی بیتا موفق به کسب مدال در چندین جشنواره شد.البته ما درخواست کمک مالی نداریم فقط می خواهیم یک استاد راهنما برای بیتا درنظر گرفته شود چون که سطح علمی من و پدرش جوابگو نیست و او نیاز به یک استاد دارد.

حتی من بارها درخواست تنها یک فضا را داشته ام که در آن علاوه بر اشتغال زایی برای عده ای بتوانم با این شیوه آموزش زبان به هموطنانم خدمت کنم ولی تا کنون هیچ حمایتی از ما نشده است.

خانواده نخبه ایرانی

در ادامه این گفتگو بیتا پری نژاد در مورد اختراعهای خود توضیح داد که چهار اختراع شامل پوشش گیاه، دستگاه میوه چین، ویلچر تجهیز شده و کیوسک پلیس داشته که اولین آن در سن 6 سالگی، دومین اختراع در سن هفت سالگی، سومین اختراع در 9 سالگی و ویلچیر تجهیز شده هم در 9 سالگی بوده است.

این کودک مخترع ایرانی گفت که دوست دارد دانشمند گیاه شناس شود و قصد دارد به زودی رباتی اختراع کند که به جای او مشق بنویسد. البته در حال تکمیل ایده هواپیمایی است که نیاز به فرودگاه نداشته باشد.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:خبرگزاری مهر(گفتگو از ندا ریحانی)

مطالب مرتبط:

شاعری از دامنه های الوند

  نویسنده ی باغ کیانوش

گفت و گو با شاعر خوب کودکان،افشین علا

مصاحبه با نویسنده خانواده ی آقای چرخشی

شیرین را دوست دارم 

نویسنده ی شب  

آرزوی سرور کتبی برای بچه ها

گفت و گو با ثمینه باغچه بان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.