تبیان، دستیار زندگی
قبول می‌شوم؟ قبول نمی‌شوم؟ كنكور امسال سخت‌تر بود؟ آسان‌تر بود؟ اینها سوال‌های تكراری هر سال است كه در گفت‌وگوهای روزمره بین شركت‌كنندگان در این آزمون سخت و اطرافیانشان جریان دارد، اما روزهای بعد از كنكور روزهای خیال آسوده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای اونا که منتظر جواب کنکورند


قبول می‌شوم؟ قبول نمی‌شوم؟ كنكور امسال سخت‌تر بود؟ آسان‌تر بود؟ اینها سوال‌های تكراری هر سال است كه در گفت‌وگوهای روزمره بین شركت‌كنندگان در این آزمون سخت و اطرافیانشان جریان دارد، اما روزهای  بعد از كنكور روزهای خیال آسوده  است؛ روزهای بی‌اضطراب، بدون دلشوره و بی‌فكر و خیال و شاید هم بی‌اندوه!
برای اونا که منتظر جواب کنکورند

روزهایی كه باید قدرش را بدانید. بگردید به دنبال تمام آن كارهایی كه در این یك سال گذشته (و اگر هم خیلی درسخوان‌تر هستید در 2 سال گذشته) انجام نداده‌اید و چسبیده‌اید به درس و تست وكلاس و جزوه. اگر شما یكی از آن مبارزان كنكور یا همان شركت‌كنندگان در این آزمون بوده‌اید همین طور كه این مطلب را می‌خوانید می‌توانید فهرستی از كارهای نكرده را در ذهنتان مرور كنید و بعد بروید سراغشان.

خوب كه دقت می‌كنید می‌بینید خیلی از كتاب‌هاست كه به بهانه كنكور نخوانده مانده‌اند، بی‌شمار فیلم‌ها هستند كه ندیده و بسیاری كارهاست كه به بعد از كنكور موكول شده‌اند و حالا زمان خوبی است برای انجام آنها. هرچند احتمالا بسیاری از شركت‌كنندگان حالا دغدغه تازه‌ای پیدا كرده‌اند و نگران انتخاب رشته هستند و دارند با حدس و گمان در مورد رتبه و رشته احتمالی‌شان خیالپردازی می‌كنند.

روزهای اضطراب و انتظار جای خودش را به روزهای آسودگی داده كه حتی گرمای امان‌بر تابستان هم نمی‌تواند مانع خوشحالی‌ای شود كه زیر پوست آنها مورمور می‌شود؛ خوشحالی‌ای كه از جنس هیچ خوشحالی دیگری نیست، حتی اگر كنكور امسال بدترین امتحانی بوده باشد كه در دوران تحصیلتان داشته اید. باور نمی‌كنید؟ باور كنید!

سوتیتر :خیلی از كتاب‌هاست كه به بهانه كنكور نخوانده مانده‌اند، بی‌شمار فیلم‌ها هستند كه ندیده و بسیاری كارهاست كه به بعد از كنكور موكول شده‌اند و حالا زمان خوبی است برای انجام آنها. هرچند احتمالا بسیاری از شركت‌كنندگان حالا دغدغه تازه‌ای پیدا كرده‌اند و نگران انتخاب رشته هستند و دارند با حدس و گمان در مورد رتبه و رشته احتمالی‌شان خیالپردازی می‌كنند.

هر چه نباشد بعد‌ها (یعنی خیلی بعدترها) می‌توانید با بچه‌هایتان در مورد كنكور حرف بزنید، هر چند تا آن موقع كلی باید برای آنها توضیح دهید كه چه آزمونی پیش رو داشته‌اید و فكر نمی‌كنیم تا آن موقع بچه‌های آن زمان باورشان شود كه چیزی به نام كنكور وجود داشته است. شما هر چه نباشد ركورد شركت در آخرین كنكور ایران را هم دارید.

********

روزهای سخت آخرین كنكور به پایان رسیده، هر چه درباره كنكور است را كنار بگذارید و بی‌خیال همه چیز بروید دنبال هر آنچه كنكور نگذاشته بود انجامش دهید. باور كنید لذتی كه در این روزها هست حتی در قبولی دانشگاه هم نیست! نخندید! فقط باور كنید.

این از همان جنس نصیحت‌هایی است كه خانواده‌ها همواره تكرار می‌كنند و ما جوانان همیشه گوش نمی‌كنیم. مثلا این گفته پدر كه «قدر دوران سربازی‌ات را بدان!» برای سرباز صفری كه هزار كیلومتر آن طرف‌تر دارد دوران آموزشی‌اش را می‌گذراند چیزی شبیه «ناسزا» است، اما همان دو سه سال اول بعد از سربازی، او را به درستی آن نصیحت می‌رساند. آن هم چه رساندنی كه هیچ راه بازگشتی در كار نیست. حكایت این روزهای بی‌دردسر بعد از كنكور هم همان حكایت است. قدرش را بدانید این روزهای خیال آسوده را.

تا چند روز دیگر جواب کنکور می آید ، نگران نباشید نتیجه هرچه باشد می توانید برای بعد از آن با برنامه ای درست ، آینده تان را بسازید. اگر قبول شدید که باید راه دانشگاه را پیش بگیرید و اگر قبول نشدید می توانید دوباره از نو شروع کنید .فعلا که نتیجه معلوم نیست پس با آرامش از این روزها لذت ببرید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :

جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.