تبیان، دستیار زندگی
پیتزای امروز ما غذای خوشمزه‏ای است که اتفاقا برای میهمانی‏های خانوادگی و دورهم‏جمع‏شدن‏های کوچک شبانه و یا جشن تولدها بسیار مناسب است . با ما همراه باشید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرز تهیه «پیتزا لقمه‏ای»

pizza hut


باشگاه کاربران: پیتزای امروز ما غذای خوشمزه‏ای است که اتفاقا برای میهمانی‏های خانوادگی و "دورهم‏جمع‏شدن"‏های کوچک شبانه و یا جشن تولدها بسیار مناسب است . با ما همراه باشید:


مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا:

آب، نیم لیتر؛ آرد سفید، یک کیلو (تقریبا یازده دسی لیتر)؛ مایه خمیر، پنجاه گرم؛ نمک، دو قاشق چای‏خوری؛ روغن (روغن زیتون بهتر است)، چهار قاشق سوپ‏خوری

مواد لازم برای تهیه سس:

کنسرو گوجه فرنگی، یک قوطی؛ پیاز، یک عدد؛ سیر، دو پر؛ آویشن (Oregan)، به میزان لازم؛ نمک، نصف قاشق چای‏خوری

مواد لازم برای داخل پیتزا:

پنیر پیتزا، شش‏صد گرم؛ پپرونی، پنجاه گرم؛ ژامبون، پنجاه گرم؛

* می‏توانید به جای ژامبون و پپرونی، از گوشت چرخ‏کرده استفاده کنید!

ظروف و وسایل لازم:

ماهی‏تابه، سینی فر، وردنه، کاغذ روغنی (کاغذ قنادی)

طرز تهیه:

آب را تا 37 درجه گرم کنید و مایه خمیر را در آن حل کنید. نمک و روغن زیتون را هم بیفزایید. ماشین هم‏زن را به کار بیندازید و با افزودن آرد به صورت کم‏کم به آن، هم بزنید تا خمیر آماده شود. در این کار عجله نکنید تا خمیر خوب ورز بیاید.

پس از آماده شدن خمیر، روی آن را با پلاستیک بپوشانید و برای مدت 45 دقیقه در جای تاریک به حال خود رها کنید. زمانی خمیر آماده است که حجم آن دوبرابر شده باشد.

وقتی خمیر آماده شد، روی میز آشپزخانه مقداری آرد بریزید و خمیر را روی آن برگردانید. آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و با آنها دو چانه بزرگ درست کنید. مقداری آرد روی میز بریزید و چانه‌های خمیر را روی آرد ریخته شده روی میز بچینید. روی آنها را با پارچه تمیز بپوشانید و برای 15 تا 20 دقیقه به حال خود رها کنید. در این مدت وقت دارید مواد دیگر روی پیتزا را آماده کنید.

برای تهیه سس، یک قوطی کنسرو گوجه فرنگی یا به همان مقدار گوجه تازه پوست کنده را با ماشین هم‏زن آشپزخانه خوب خرد کنید تا به صورت مایع درآید. سپس به آن نمک و فلفل بزنید. یک پیاز و دو پر سیر را هم پوست بکنید و در مخلوط‏کن خوب خرد کنید. مقداری روغن در ماهی‏تابه بریزید و اول کمی پیاز و سیر را در آن سرخ کنید. نیازی نیست پیاز زیاد سرخ بشود؛ همین که دو سه دقیقه روی آتش ملایم قرار بگیرد، کافی است. بعد از آن، گوجه‌های خرد شده را در آن بریزید. آویشن و کمی نمک هم بیفزاید و آن را روی آتش ملایم قرار بدهید. بگذارید مایع از حالت مایع درآید و سس سفت شود؛ البته نه به آن اندازه که زیاد سفت شود. اگر از گوشت چرخ‏کرده می‌خواهید استفاده کنید، آن را قبل از استفاده سرخ کنید.

حالا پس از اینکه چانه‌های خمیر استراحت کرد، هر چانه را جداگانه روی میز (درواقع روی آردهای ریخته شده روی میز) قرار دهید و با وردنه پهن کنید. بعد روی خمیر را سس بزنید و گوشت‌های انتخابی را روی آن بریزید. پنیر پیتزا را هم بیفزاید و بعد، از یک طرف خمیر را لوله کنید؛ به صورتی که به شکل یک لوله درآید. بعد، با کارد آشپزخانه خمیر را ببرید؛ ضخامت هر قطعه (لقمه) پیتزا باید تقریبا سه سانتیمتر باشد.

روی سینی فر را با کاغذ روغنی (کاغذ قنادی) بپوشانید و قطعات پیتزا را با فاصله روی آن قرار دهید. بعد، مقداری هم پنیر روی هر کدام از لقمه‌ها بریزید و آن را در وسط فر قرار بدهید. فر باید قبل از استفاده تا 220 درجه سانتی‏گراد گرم شده باشد. وقتی پیتزاها خوب پخت، آنها را خارج کنید.

منبع: سایت پاتوق۹۸ دات کام


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: troy67