تبیان، دستیار زندگی
رسول اعظم اسلام ـ صلوات الله عیه و آله ـ در حدیث شریفی که در جواب عده‏ای از مؤمنان كه از ایشان درباره بهترین اعمال سؤال می‏كنند، می‏فرماید: سخاوت و خوش‏خلقی از بهترین اعمال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین اعمال از نظر پیامبر گرامی اسلام(ص)

لبخند


باشگاه کاربران: یکی از کاربران موفق و متدین تبیانی که به برکت امکانات خوبی که این سایت فراهم کرده، به وظیفه تبلیغش علاوه بر منبر و محراب، در فضای سایبر و وب نیز ادامه می‏دهد، احادیث اخلاقی جالبی برای ما آماده کرده که در اینجا دو نمونه از آنها را با هم می‏خوانیم:


صفات نیك و پسندیده از نظر درجه و فضیلت یكسان نیستند. برخی از آنها بافضیلت‏تر از برخی دیگر است. رسول اعظم اسلام ـ صلوات الله عیه و آله ـ در حدیث شریفی که در جواب عده‏ای از مؤمنان كه از ایشان درباره بهترین اعمال سؤال می‏كنند، می‏فرماید: "سخاوت" و "خوش‏خلقی" از بهترین اعمال است.

سخاوت یعنی بخشندگی و دست‏ودل‏باز بودن. یعنی از آنچه كه خود داریم و از نعمت‏های فراوان الهی كه بهره‏مند هستیم، دیگران را نیز برخوردار و بهره مند كنیم. به عبارت دیگر، به دوستان و برادارن ایمانی و حتی دیگر هم‏نوعان خود نیز كمك نموده، از آنها دست‏گیری نماییم. البته سخاوت همیشه ملازم با ثروت و دارایی فراوان نیست؛ بلكه طبیعتی است كه جزء وجود آدمی شده است. فرد سخاوت‏مند، ولو یك قرص نان داشته باشد، آن را با شخص گرسنه‏ی هم‏نوع خود قسمت می‏نماید.

صفت دیگری كه رسول گرامی اسلام از آن به عنوان بهترین اعمال یاد می‏كنند، خوش‏خلقی است. خوش‏خلقی یعنی اخلاق خوب و نیكو داشتن، ‌خوش‏برخورد بودن با دیگران،‌ بشاش و خوش‏رو بودن در ملاقاتها و در آخر نیز، در مقابل بدی‏ها وسخنان زشت دیگران تحمل و سعه صدر بیشتر داشتن.

كسب وتحصیل چنین صفاتی با تمرین و ممارست حاصل‏شدنی است. پس باید سعی كنیم چنین صفاتی را جزء طبیعت خود نماییم و به صورت عادت درآوریم.

قالوا یا رسول الله! أی الأعمال أفضل؟ فقال: السخاء و حسن الخلق فالزموهما تفوزوا

از رسول پرسیدند: كدام اعمال بهترین اعمل هستند؟، ‌فرمود:‌ «"سخاوت و بخشندگی" و "خوش‏اخلاقی"؛ خود را به این دو صفت بیارایید تا رستگار شوید»

ارشاد القلوب ج۱ ص

خوش‌بینی به خدا

از جمله بزرگ‏ترین گناهانی که طبق روایات معصومین ـ علیهم السلام ـ هرگز بخشیده نمی‏شوند، بدبینی و بدگمانی به خداوند متعال است؛ به این معنا که گمان کنی هرگز او گناهان تو را نمی‏بخشد و به تو نظر نیک ندارد و بنده‏اش را فراموش کرده است. پس همان‏گونه که امام رضا ـ علیه السلام ـ فرموده‏اند، به خداوند گمان نیک داشته باش:

امام رضا (علیه‌ السلام):

أحْسِنِ الظَّنَ بِاللهِ فَإنَّ مَنْ حَسَّنَ ظَنَّهُ بِاللهِ کانَ اللهُ عِنْدَ ظَنِّهِ

به خداوند خوش‌بین باش؛ زیرا هر که به خداوند خوش‌بین باشد، خداوند طبق گمانش رفتار خواهد کرد.

تحف العقول، ص 472


باشگاه کاربران تبیان: ارسالی از: Akhund