تبیان، دستیار زندگی
رئیس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از برگزاری این نمایشگاه از پنج‌شنبه 26 شعبان المعظم (6 مرداد) تا جمعه 26 رمضان المبارك (4 شهریور) خبر داد و گفت: نمایشگاه نوزدهم علمی ترین نمایشگاه قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمدی عنوان کرد:

نمایشگاه نوزدهم علمی ترین نمایشگاه قران پس از انقلاب است

حجت ‌الاسلام حمید محمدی

رئیس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از برگزاری این نمایشگاه از پنج‌شنبه 26 شعبان المعظم (6 مرداد) تا جمعه 26 رمضان المبارك (4 شهریور) خبر داد و گفت: نمایشگاه نوزدهم علمی ترین نمایشگاه قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی، حجت ‌الاسلام «حمید محمدی» قائم مقام قرآنی وزیر ارشاد و رئیس نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قران كریم در گفتگویی به تبیین ویژگی‌های نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم تهران پرداخت که در ذیل می خوانید:

* هدف از برگزاری نمایشگاه قرآن چیست؟

نمایشگاه قرآن محل عرضه فعالیت‌های مختلف قرآنی در طول سال است و اگر بخواهیم تحلیلی از دستاوردهای قرآنی كشور داشته باشیم، می‌توانیم به این نمایشگاه استناد كنیم.

من معتقدم بازدیدكنندگان نمایشگاه باید پس از حضور در نمایشگاه تا حدودی رفتار و كردارشان به سمت قرآن كریم متمایل شده و تحول خارجی آنان مشهود باشد.

* شعار امسال نمایشگاه قرآن چیست؟

در نمایشگاه امسال به مقوله بیداری اسلامی نگاه ویژه‌ای داریم، ضمن اینكه بیداری اسلامی اولیه در خود مخاطبان و با كمك قرآن در افراد شكل می‌گیرد. از این‌رو شعار نمایشگاه را «قرآن؛ كتاب بیداری» تعیین كردیم.

با توجه به اهمیت این موضوع، نخستین غرفه‌ای كه بازدیدكنندگان از نمایشگاه وارد آن می‌شوند؛ غرفه «بیداری اسلامی» است و كنار آن نیز غرفه «دشمن‌شناسی» قرار دارد. این ‌غرفه‌ها بالای پله‌های ورودی شبستان قرار دارد.

* تفاوت نمایشگاه امسال با نمایشگاه های گذشته؟

در طول 32 سال گذشته اقدامی كه امسال در تولید علوم قرآنی انجام شده، صورت نگرفته است و امسال شاهد برگزاری 550 نشست تخصصی در نمایشگاه قرآن خواهیم بود.

یكی از نقاط قوت نمایشگاه امسال، بخش دانشگاهی است كه 72 غرفه‌ و برگزاری 86 نشست را شامل خواهد شد.

همچنین گرایش هنری نمایشگاه به شدت ارتقا یافته است و نگاه ویژه‌ای به هنر دینی در نمایشگاه امسال داریم.

موضوعات متنوعی نظیر امام علی علیه السّلام و نهج ‌البلاغه، امام سجاد علیه السّلام و صحیفه سجادیه و امام رضا علیه السّلام و جشنواره‌های فرهنگی این بخش را شامل می‌شود و امیدواریم در صورت بازدهی مطلوب این نمایشگاه به صورت جداگانه برگزار شود.

حجت ‌الاسلام حمید محمدی
*دیگر برنامه های نمایشگاه چیست؟

امسال در 4 جمعه‌ای كه نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود، 4 مراسم رونمایی از آثار هنری، مكتوب و دیجیتال خواهیم داشت و برای نخستین بار مراسم افطار نمایشگاه از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

همچنین مردم ایران اسلامی در بحث «تولی» یعنی محبت و دوست داشتن اهل‌بیت علیهم السّلام مشكلی ندارند اما در تبری و مخاصمه فكری و روحی با جریانات معاند اسلام عملكرد مطلوبی نداریم، ‌از این‌رو بخش بسیار ویژه‌ای در فضای خارج از نمایشگاه در رابطه با ولایت فقیه در نظر گرفته‌ایم. این بخش، بسیار ویژه طراحی شده است، به گونه‌ای كه در هر ساعت حداكثر 50 نفر می‌توانند از آن بازدید كنند.

* تردد علاقمندان به نمایشگاه امسال چگونه است؟

با تدابیری كه اندیشیده‌ایم ان‌شا‌ءالله شاهد ترافیك خیابان‌های اطراف نمایشگاه نخواهیم بود. همچنین با شركت واحد و اتوبوس‌رانی هم برای انتقال بازدیدكنندگان هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

* سخن پایانی

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم 26 شعبان همزمان با تجمع بزرگ قرآنیان كشور و با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود. در این مراسم به صورت بسیار ویژه از خادمان قرآنی منتخب سال 88 و 89 تقدیر می‌شود.

همچنین بخش نمایشگاهی از ساعت 17 تا 24 دایر است و پس از تعطیلی این بخش، بازدیدكنندگان به فضای باز نمایشگاه هدایت می‌شوند تا در مراسم مناجات‌خوانی شركت كنند. این مراسم در 30 روز برپایی نمایشگاه از ساعت 24 تا یك بامداد دایر است و اجرای برنامه در هر دهه به‌عهده یكی از مناجات‌خوان‌های مشهور تهران است.

تنظیم: هومن بهلولی