تبیان، دستیار زندگی

چگونه دست‌ها را بشوییم؟

مرکز کنترل بیماری‌ها(CDC) شستشوی دست را به عنوان اولین و مهم‌ترین اصل برای کنترل عفونت و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مطرح نموده است. هر سانتی متر مربع از پوست دست، حدود 1500 باکتری دارد. تحقیقات اخیر نشان داده که برای پیشگیری از انتشار عفونت‌های تنفسی، شستن دست‌ها حتی از مصرف دارو هم مؤثرتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 شستشوی دست - روش صحیح شستشوی دست

دست‌ها معمول‌ترین راه انتقال عوامل بیماری‌زا هستند. فلور میکروبی پوست شامل میکرو ارگانیسم‌های موقت و دائمی می‌باشد. فلور موقتی که لایه‌های سطحی پوست را اشغال می‌کند، با یک شستشوی معمولی راحت‌تر برطرف می‌شود.

 

چه زمان‌هایی باید دست‌ها شسته شوند؟

- شستن مکرر دست‌ها در فصل پاییز و زمستان (زمان شیوع آنفلوانزا و سرماخوردگی)

- قبل و بعد از آماده‌ کردن غذا به خصوص پاک کردن سبزی، گوشت خام، مرغ و غذاهای دریایی

- بعد از رفتن به توالت و یا تعویض پوشک که این امر در کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مانند هپاتیت A (عامل بیماری زردی) و سالمونلا (عامل بیماری‌های اسهالی ) بسیار موثر است.

- بعد از سرفه و عطسه یا استفاده از دستمال کاغذی

- بعد از استفاده از تنباکو مثل سیگار

- بعد از تماس دست‌ها با وسایل خاک گرفته خانه

- بعد از تماس دست‌ها با وسایل پخت و پز در آشپزخانه

- بعد از حمل زباله‌ها، بعد از استفاده از گوشی تلفن، صفحه کلید کامپیوتر

- بعد از بازی کردن در بیرون از خانه، دست زدن به حیوانات خانگی و دست دادن با دیگران

- بعد از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو

 

نکات لازم در شستشوی دست‌ها با آب و صابون

باید پیش از آنکه دست‌ها شسته شوند، ناخن مصنوعی و جواهرات را از دست خود خارج کنید، زیرا این‌ها، سبب کاهش اثر شستشوی دست شده و سبب انتقال بیماری‌ها می‌شوند.

برای شستن دست‌ها به نکات زیر توجه کنید:

- دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید.

- در حین شستشو ، دست‌های خود را به مدت حداقل 20 ثانیه به هم بمالید.

- در حین شستشو توجه خاص به شستشوی بین انگشتان و پشت دست‌ها و زیر ناخن‌ها داشته باشید.

- روی شیر آب هم آب بریزید و بعد آن را ببندید.

- در صورتی‌که به آب و صابون دسترسی نداشتید، می‌توانید از دستمال‌هایی که آغشته به ژل‌های بهداشتی است استفاده کنید. همچنین بهتر است در حین مسافرت در ماشین و یا کیف‌دستی خود آن‌ها را داشته باشید.

برای شستشوی معمولی دست و صورت، از صابون‌های آنتی‌باکتریال استفاده نکنید، چرا که امکان مقاوم‌شدن میکروب‌ها به این مواد وجود دارد

- دمای آب بهتر است ولرم باشد که قدرت پاک‌کنندگی بیشتری داشته باشد. آب گرم توانایی زدودن آلودگی و چربی بیشتری دارد.

- صابون مصرفی نیز بهتر است که صابون گلیسرینه، صابون کرم‌دار یا صابون بچه باشد. مصرف صابون‌های معمولی و به خصوص صابون‌های مایع به دفعات زیاد در طول روز به پوست دست‌ها آسیب رسانده و موجب خشکی و آغاز بیماری اگزمای تماسی تحریکی خواهد شد.

- اگر در جایی صابون یافت نشد، با آب خالی دست‌های خود را بشویید و یادتان باشد که شستشوی دست‌ها با آب روان نیز می‌تواند بسیاری از میکروب‌ها را از دست‌ها بزداید.

- در مکان‌های عمومی مانند اداره‌ها، مدارس، رستوران‌ها و... استفاده از صابون‌های قالبی خود می‌تواند به انتشار آلودگی کمک کند.

- پس از شستشوی دست‌ها به خصوص با صابون مایع، حتما کرم مرطوب‌کننده‌ای مانند وازلین معمولی مصرف کنید تا از خشکی دست‌ها جلوگیری شود.

 

روش‌های مراقبت از دست‌ها

دست جزء اعضای بسیار کاربردی و مهم بدن است. خشک و حساس شدن پوست دست هم در زیبایی فرد تاثیر دارد و هم به مرور می‌تواند سبب کاهش کارایی آن شود.

1- دست‌هایتان را مرطوب نگه دارید.

شستشوی دست‌ها با آنتی‌باکتریال‌های بهداشتی که حاوی الکل هستند، می‌تواند موجب خشک شدن دست‌ها شود. تحقیقات دانشمندان حاکی از آن است که در حقیقت صابون می‌تواند حدود 25 درصد از رطوبت طبیعی دست را با هر بار شستشو بگیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از شستن دست ها با آب و صابون، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

 

2- مراقب ریشه ناخن‌هایتان باشید.

برای التیام ریشه‌های ناخن ریش‌ریش شده آن‌ها را با کرم‌های روغنی، در دو نوبت صبح و عصر ماساژ دهید.

 

3- کرم ضد آفتاب بزنید.

در معرض آفتاب بودن می‌تواند پوست شما را دچار لک و خال‌های قهوه‌ای کند. برای پیشگیری از این آسیب‌ها، از کرم‌های ضد آفتاب در طول روز استفاده کنید.


منابع :

سلامتیران

سایت سیمرغ - دکتر سمیرا سرخوش

همشهری

پزشک آنلاین

خبر آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.