تبیان، دستیار زندگی
در فصل تابستان یکی از بیماری‌های شایع گوش، دردهای حادی است که پس از شنا کردن طولانی ایجاد می‌شود. زمانی که مجرای گوش خارجی مدتی طولانی با آب تماس داشته باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنگام شنا مراقب گوش‌تان باشید


در فصل تابستان یکی از بیماری‌های شایع گوش، دردهای حادی است که پس از شنا کردن طولانی ایجاد می‌شود. زمانی که مجرای گوش خارجی مدتی طولانی با آب تماس داشته باشد، به علت نفوذ آب در لایه‌های خارجی گوش و ایجاد تورم، با کوچک‌ترین دستکاری راه ورود میکروب به داخل گوش باز می‌شود.


مراقبت از گوش ها در شنا

در حالت عادی میکروب‌هایی که جزء فلور طبیعی گوش هستند به علت دفاعی که بدن در مقابل‌شان دارد و سد محکمی که پوست مجرای گوش ایجاد کرده، قادر به اجرای نقش خود نیستند، اما در اثر نفوذ آب و دستکاری احتمالی، این میکروب‌ها باعث ایجاد عفونت مجرای گوش می‌شوند.

التهاب گوش خارجی که «گوش شناگران»‌ هم نامیده می‌شود، عفونتی است که به طور معمول در افرادی دیده می‌شود که مدت زیادی را در آب می‌گذرانند. باکتری و قارچ‌ها می‌توانند درون مجرای گوش در صورت مرطوب ‌بودن، مثلا پس از شنا رشد کنند.

از جمله علایم این بیماری، گوش درد بسیار شدید و احساس پری و سنگینی گوش است که از چند ساعت بعد از بیرون آمدن از استخر ایجاد می‌شود.

معاینه این بیماران باید با دقت و احتیاط کامل صورت گیرد، چرا که کوچک‌ترین حرکتی که به گوش داده می‌شود باعث درد شدید خواهد شد.

درمان این بیماری از طریق تمیز کردن گوش از موادی که داخل مجرا هستند صورت می‌گیرد و بعد از آن اگر مجرا تقریباً مسدود شده باشد، باید با استفاده از باندهای بسیار باریک که WICK خوانده می‌شود، ترشحات از داخل گوش تمیز شود. این کار به کم کردن تورم مجرا کمک خواهد کرد.

گاهی اوقات نیز عفونت شدید موجب استفاده از آنتی بیوتیک‌ها می‌شود. اما درمان اصلی آن، درمان موضعی با استفاده از قطره‌های کورتون‌دار از قبیل بتامتازون و یا قطره‌های آنتی بیوتیک‌دار مناسب تحت نظر پزشک متخصص است.

رسیدن عفونت به لاله گوش و مجرا از عوارض این عفونت‌ها در هنگام شدت است.

معمولاً بعد از بیرون آمدن از استخر احتیاج به تمیز کردن مجرای گوش نیست. هر گونه دستکاری چه به وسیله گوش پاک کن و یا وسایل دیگر مانند سنجاق سر موجب ایجاد خراش‌هایی در گوش می‌شود و راه عفونت را در گوش باز می‌کند.

تمیز کردن گوش با گوش پاک کن و خارج کردن مواد چرب خاصی (موم گوش) که به رنگ زرد کهربایی است موجب می‌شود که گوش سد دفاعی خود را از دست بدهد و راه ورود عفونت به گوش فراهم شود.

توصیه می‌شود افرادی که قبلا جراحی گوش داشته‌اند و یا به عفونت‌های مزمن گوش دچار بوده‌اند تحت نظر پزشک شنا کنند

در اینجا توصیه‌هایی برای جلوگیری از عفونت گوش شناگران ارائه شده است که با رعایت آن می‌توان از این عفونت‌ها کاست:

- هنگام شنا از گوشی‌های محافظ که مانع ورود آب به گوش می‌شوند، استفاده کنید.

- پس از شنا با یک حوله نرم، گوش را به آرامی خشک کنید و با تکان دادن سر به این سو و آن سو، به خروج آب از گوش کمک کنید.

- هرگز اجازه ندهید کودکان خودشان گوش‌شان را تمیز کنند.

- به هیچ عنوان اجازه ندهید کودکان از گوش پاک کن استفاده کنند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

ایسنا - دکتر هبت‌الدین برقعی، متخصص گوش و حلق و بینی

همشهری آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.