تبیان، دستیار زندگی
چند هفته اخیر با نوسانات جدی بازار ارز مقارن بود. کارشناسان در بسیاری از تحلیل‌های خود بانک مرکزی را مقصر اصلی این اتفاقات می‌دانستند. در زیر توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره تصمیمات بانک در آن دوره آمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرایی واکنش بانک مرکزی و نرخ ارز


چند هفته اخیر با نوسانات جدی بازار ارز مقارن بود. کارشناسان در بسیاری از تحلیل‌های خود بانک مرکزی را مقصر اصلی این اتفاقات می‌دانستند. در زیر توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره تصمیمات بانک در آن دوره آمده است.


چرایی واکنش بانک مرکزی و نرخ ارز

رئیس کل بانک مرکزی با بیان ناگفته‌هایی از بازار ارز گفت: اگر فقط 3 روز به ما مهلت می‌دادند، برنامه‌هایمان را اجرا می‌کردیم اما ما را به شدت تحت فشار و شرایط خاص قرار دادند.

محمود بهمنی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه با وجود اجرای سیاست یکسان سازی نرخ دلار توسط بانک مرکزی، اما هنوز نرخ دلار در بازار رسمی و آزاد با یکدیگر اختلاف دارد؟ گفت: منتظر نتیجه اجرای برنامه‌های ارزی خود در بازار هستیم، با این وجود می‌توانید در بازار مشاهده کنید که اختلاف قیمتی که در بازار ارز بین قیمت دولتی و آزاد که حدود 140 تا 150 تومان بود، هم اکنون بسیار کمتر شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با تمام ارزش افزوده‌ای که بر بانک مرکزی مترتب شده است، قیمت را مانند قیمت‌های بازار سکه کنترل کردیم و همه موانع را از بین بردیم، افزود: ارز یک کالا است که مانند تمام کالاها با رشد قیمت مواجه می‌شود، ماسه، خاک، کود شیمیایی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، پس چگونه یک ارز خارجی که یک کالا هم محسوب می‌شود، با کاهش قیمت مواجه نشود؟

وی از اجرای برنامه‌ای در بازار ارز خبر داد و با تاکید بر اینکه همان‌طور که قبلا اعلام کرده بودم، به قیمت مورد نظر در آینده‌ای نزدیک خواهیم رسید، یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی را از بین بردن شکاف قیمت دلار دولتی و آزاد و همچنین حذف واسطه‌ها اعلام کرد.

ارز را نمی‌توانستیم 10 تومان، 10 تومان گران کنیم

بهمنی با ابزار گلایه از انتقاداتی که به سیاست گذاری بانک مرکزی برای نرخ دلار از سوی تمام افراد انجام شد، تصریح کرد: پاسخ این انتقادات را به موقع خواهیم داد.

اگر فقط 3 روز به ما مهلت می‌دادند، برنامه‌هایمان را اجرا می‌کردیم اما ما را به شدت تحت فشار و شرایط خاص قرار دادند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در تمام دنیا بر اساس اصول علمی وقتی می‌خواهید قیمتی را مثلا 100 تومان افزایش دهید، آن را 10 تومان- 10 تومان در هر روز افزایش نمی‌دهند، زیرا متقاضیان این بازار با مشاهده این وضعیت که قیمت‌ها در روز اول و دوم شروع به افزایش کرده است، به این بازار هجوم می‌آورند و شکاف قیمت بازار رسمی و غیر رسمی افزایش بیشتری پیدا کند و این کار در هیچ کجای دنیا انجام نمی‌شود.

مهار اسب سرکش

به گفته وی، در روند کاهشی حرکت بر اساس یک شیب ملایم لازم است، اما در روند افزایشی اگر واسطه‌ها دست بانک مرکزی را بخوانند، وارد این بازار می‌شوند، قیمت دلار مانند اسب سرکشی می‌ماند که اگر بداند به دنبالش هستید تا آن را بگیرید، فرار کرده و فاصله خود را با شما زیاد می‌کند، بنابراین باید ابزار این اسب سرکش را بگیریم و همراه با خود آن را آهسته به پایین بیاوریم.

بهمنی افزایش یک مرتبه قیمت دلار برای رسیدن به قیمت بازار و از بین بردن شکاف قیمتی را تنها راه ممکن عنوان و تصریح کرد: این مطالب را گذاشته بودم که یک روزی برای تمام دوستان و همکاران توضیح دهم.

چرایی واکنش بانک مرکزی و نرخ ارز

شرایط فشار/ مهلت 3 روزه

وی گفت: در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست که از قبل اعلام کنند که قصد داریم قیمت ارز را 10 تومان، 10 تومان در هر روز افزایش دهیم و ظرف یک ماه این کار صورت می‌گیرد،  در این زمان مشاهده می‌کردید که تقاضا چگونه افزایش می‌یابد!

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: اگر زمانی که ما قیمت ارز را در بازار بالا بردیم، فقط 3 روز به ما مهلت می‌دادند، برنامه‌هایمان را اجرا می‌کردیم، اما ما را به شدت تحت فشار و شرایط خاص قرار دادند، اگر این زمان را به ما داده بودند، برای همیشه اختلاف قیمت از بین رفته بود.

چه کسانی بانک مرکزی را تحت فشار گذاشتند

وی در مورد افرادی که بانک مرکزی را برای عدم اجرای برنامه خود در بازار ارز تحت فشار گذاشتند، گفت: روزنامه‌ها را خاطرتان است، تمام دوستان و اقتصاددانانی که پیش از آن به ما می‌گفتند که چرا قیمت ارز را بالا نمی‌برید، مقاله نوشتند که چرا قیمت بالا رفته است؟ چرا قیمت کاهش نمی‌یابد؟ و بانک مرکزی را در شرایطی قرار دادند که اجازه انجام برنامه را ندادند، 3 روز وقت ندادند که نرخ ارز را یکسان کرده و به جای خود بازگردانیم.

در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست که از قبل اعلام کنند که قصد داریم قیمت ارز را 10 تومان، 10 تومان در هر روز افزایش دهیم و ظرف یک ماه این کار صورت می‌گیرد

بهمنی گفت: از من بعید است که با 42 سال سابقه خدمت و 29 سال سابقه کار دانشگاهی ، بدون اینکه کار کارشناسی برای اجرای این برنامه کرده باشم، دست به اجرای آن بزنم. این در حالی است که ما با سیستم بانکی و با همه هماهنگ کرده بودیم، منتهی همه عکس این مطلب را عنوان کردند و ما را در یک شرایط شکننده و فشار قرار دادند.

وی اظهار داشت: اگرچه این موارد را تحمل کردیم، اگر هر کاری که بکنند، حتی اگر واسطه‌ها بخواهند با این فشارها شرایطی را ایجاد کنند که از این فضا استفاده کنند، ما نخواهیم گذاشت.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:خبرگزاری مهر

لینک  های مرتبط:

تغییر نرخ ارز با شناور مدیریت نشده

نقش دولت در وضعیت بازار ارز چیست؟