تبیان، دستیار زندگی
رسایی در گفت و گوی اختصاصی با تبیان: شبکه من و تو ترویج اباحه گری و روابط نامشروع را در دستور کار دارد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستور کار من‌و‌تو ترویج روابط نامشروع است


آبشخور و ریشه این شبکه ها وابسته به سازمان ها و نهادهای جاسوسی است و بودجه این شبکه ها نیز از همین سازمان ها تامین می شود که خوشبختانه مردم به این مساله توجه دارند.


حمید رسایی

چند سالی است که شبکه های ماهواره ای فارسی زبان تلاش های خود را برای جلب نظر مخاطب ایرانی داخل کشور مضاعف کرده اند. در گذشته این شبکه ها عمدتا برنامه های خود را با محوریت موسیقی و ویدئو کلیپ های خوانندگان لس آنجلسی و یا با موضوعات کاملا سیاسی تهیه می کردند اما چند سالی است که گردانندگان شبکه های ماهواره ای به فکر جذب مخاطب بیشتر افتاده اند که این کار عمدتا با تهیه سریال های ایرانی، دوبله سریال های خارجی(که امکان پخش آنها در داخل وجود ندارد)، پخش برنامه های آشپزی و حتی برنامه های مستند انجام می شود.

کارشناسان رسانه معتقدند که این رویکرد فاز جدیدی از برنامه ریزی فرهنگی علیه کشورمان به حساب می آید که در آن برنامه سازی ها شکل متنوع تری به خود می گیرد تا مخاطب کمی ناملموس تر جذب این شبکه ها شده تا از این طریق فرهنگ مورد نظر این افراد به مردم انتقال یابد.

در همین راستا نمی توان نقش رسانه ملی و سیاستگزاران فرهنگی کشور را در خنثی کردن این تلاش ها نادیده گرفت؛ چرا که اگر مخاطب ایرانی برنامه های تلویزیون ملی را  در قیاس با این شبکه ها مفیدتر یابد قطعا تماشای آن را به برنامه های تهیه شده دراین شبکه ها ترجیح می دهد. همانطور که وجود نمونه هایی از این دست از جمله سریال های موفق سیما این موضوع را به اثبات می رساند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید رسایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه می گوید که برخی از این شبکه ها به دنبال تزلزل روابط اجتماعی هستند و به صورت مشخص تخریب فرهنگ ملی و دینی مردم را دنبال می کنند.

به گفته وی این شبکه ها وابسته به سازمان ها و نهادهای جاسوسی بوده و بودجه آنها از همین طریق تامین می شود.

رسایی یادآور می شود که با وجود توجه خانواده ها به اهداف مورد نظر این شبکه ها در مواردی این شبکه ها توانسته بنیان خانواده ها را از بین ببرد.

مشروح این گفت و گو را در پی می خوانید:

حمید رسایی

-با توجه به تعدد شبكه های ماهواره ای فارسی زبان و همچنین تنوع آنها در برنامه سازی فكر می كنید این شبكه ها مشخصا چه اهدافی را دنبال می كنند؟

شبکه های ماهواره ای به ویژه برخی از این شبکه ها که به طور خاص روی برخی موضوعات مثل فرهنگ دینی مردم کار می کنند یا به نوعی به دنبال تزلزل روابط اجتماعی هستند به صورت مشخص تخریب فرهنگ ملی و دینی مردم را دنبال می کنند.

-دلیل اینكه این شبكه ها فرهنگ ملی و دینی را هدف قرار داده اند چیست؟

جمع بندی آنها این است که تا زمانی که مردم فرهنگ دینی داشته باشند این فرهنگ جلوی هر نوع تهدیدی را می گیرد و حتی تهدیدات نظامی دیگر اثرگذار نخواهد بود. بنابراین قبل از تهدید نظامی باید فرهنگی که این تهدید نظامی را بی اثر می کند تخریب کنند. این فرهنگ هم در موارد بسیار زیادی برگرفته از دین ما و مدر موارد متعددی برگرفته از فرهنگ بومی ما است.

-به نظر شما شبكه فارسی زبان من و تو در برنامه های خود كه نسبت به سایر شبكه ها از تنوع بیشتری برخوردار است، چه موضوعاتی را دنبال می كند؟

به عنوان مثال همین شبکه ماهواره ای من و تو ترویج اباحه گری، ترویج روابط نامشروع، تزلزل در خانواده ها، خیانت توسط زن و شوهر به همدیگر، روابط خارج از ضابطه بین دو جنس مخالف و همچنین ترویج برخی اموری که در قران نهی شده از جمله شراب خواری را در دستور کار خود دارد.

وقتی این شبکه به جای هفت سین نوروز، هفت شین را مطرح می کند تا در کنار آن بتواند شراب خواری را رواج دهد، این هدف قرار دادن فرهنگ ملی کشور ماست.

حمید رسایی

-پشت پرده این نوع شبكه ها چیست و شما ریشه این شبكه ها را در كجا می دانید؟

آبشخور و ریشه این شبکه ها وابسته به سازمان ها و نهادهای جاسوسی است و بودجه این شبکه ها نیز از همین سازمان ها تامین می شود که خوشبختانه مردم به این مساله توجه دارند.

-به نظر شما این شبكه چه تاثیری بر خانواده ها كه مخاطب هدف آن هستند می‌گذارد؟

البته من مشاهده کرده ام خانواده هایی نسبت به این شبکه ها بی تفاوت بودند اما این شبکه ها وارد خانواده های آنها شده، زندگی آنها را به هم ریخته و روبط بین زن و شوهر، فرزند و پدر و مادر را خلل پذیر کرده و در نهایت توانسته بنیان خانواده را از بین ببرد.

-ما شاهد هستیم كه شبكه من و تو از برنامه های مختلفی برای جلب مخاطب استفاده می كند، علت این امر را چه می دانید؟

اینها به این نتیجه رسیده اند که اگر برخی حرفها را به طور مستقیم بزنند به دلیل دین مداری و نگاه درستی که مردم به فرهنگ بومد و ملی شان دارند، مخاطبین خود را از دست می دهند.

بنابراین علاوه بر اینکه مستقیما هم این حرفها را می زنند و شبهه افکنی می کنند، همچنین تلاش می کنند تا اهدافشان را به طور غیر مستقیم و با تنوع در برنامه ها پیگیری کنند.

سارا کیان

بخش ارتباطات تبیان