تبیان، دستیار زندگی
ماهی‌های چرب، گردو و روغن زیتون به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می‌کند. احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که هر هفته سه مرتبه آب میوه یا آب سبزیجات مصرف می‌کنند به مراتب کمتر از بقیه‌ی افراد است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با مواد غذایی آلزایمر را از خود دور کنید


ماهی‌های چرب، گردو و روغن زیتون به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می‌کند. احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که هر هفته سه مرتبه آب میوه یا آب سبزیجات مصرف می‌کنند به مراتب کمتر از بقیه‌ی افراد است.


آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است. علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به خصوص حافظه‌ی موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. احتمالاً شما نیز با ما هم عقیده‌اید که امروزه بیماری آلزایمر بیش از سرطان باعث نگرانی افراد می‌شود.

از هر سه سالمند بالای 80 سال یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. اما داشتن تغذیه مناسب می‌تواند در کاهش خطر ابتلا و یا حتی به تأخیر انداختن بروز این بیماری موثر باشد.

منابع غذایی اسید فولیک

مواد غذایی سرشار از فولات یا اسیدفولیک

از مدت‌ها پیش پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود فولات در توانایی و قدرت درک انسان‌ها اختلالاتی به وجود می‌آورد. بر اساس نتایج پژوهش‌های اخیر، حتی کمبود جزیی فولات تأثیر منفی در قدرت درک افراد باقی می‌گذارد. زیرا فولات همانند ویتامین‌های B6 و B12 میزان اسید آمینه‌ی homocysteine را تنظیم می‌کند. این اسید آمینه اثرات منفی روی مغز ایجاد می‌کند و می‌تواند به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

خوشبختانه فولاتی که از مواد غذایی مثل اسفناج و غلات غنی شده جذب بدن می‌شود زوال قدرت درک انسان را کاهش می‌دهد.

مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های C و E

مغز ارگان بسیار فعالی است؛ در واقع مغز انسان مقری است که تمام فرایندهای شیمیایی و الکترونیکی مربوط به کنترل عملکردهای مختلف اعضای بدن در آن‌جا سازمان دهی می‌شود. اما همین فرایندها باعث تولید رادیکال‌های آزاد نیز می‌شود. این مولکول‌های ناپایدار به سلول‌ها آسیب می‌زنند و به این ترتیب باعث تشکیل ماده‌ی آمیلوئید شده و روند زوال عقل را سرعت می‌بخشند.

مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که پودر کاری زیادی مصرف می‌کنند نسبت

به افرادی که اهمیتی به مصرف این ادویه نمی‌دهند مغز فعال‌تر و حافظه‌ی سالم‌تری دارند

اما مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های C و E مثل توت‌فرنگی و بادام می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

منابع غذایی امگا 3

ماهی‌های چرب، گردو و روغن زیتون

بر اساس نتایج مطالعات اخیر، ماهی‌های چرب، گردو و روغن زیتون به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

مصرف فقط یک وعده ماهی آزاد یا تن سفید در هفته، زوال قدرت درک افراد را به میزان 10 درصد کاهش می‌دهد.

این کارایی ماهی در کاهش ابتلا به آلزایمر مدیون وجود امگا 3 موجود در آن است.

همه‌ی امگا 3 ها همانند امگا 3 ی موجود در گردو، دانه‌ی کتان و روغن زیتون با التهابی که باعث تشکیل ماده‌ی آمیلوئید می‌شود، مبارزه می‌کنند.

مواد غذایی یا نوشیدنی‌های سرشار از فلاوونوئیدها

گیاهان برای مقابله با آسیب‌های ناشی از تابش آفتاب و همچنین صدمات دیگر ماده‌ای به نام پلی‌فنول تولید می‌کنند. فلاوونوئیدها که آنتی‌اکسیدان نیز محسوب می‌شوند، مؤثرترین و مفیدترین پلی‌فنول‌ها به حساب می‌آیند. سیب، گندم، زغال اخته و گریپ‌فروت سرشار از فلاوونوئیدها هستند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های C

و E مثل توت‌فرنگی و بادام می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد

از این گذشته سبزیجاتی از قبیل مارچوبه، پیاز، کلم بروکسل، سیر، لوبیا، پیاز، نخودفرنگی و اسفناج نیز منبع فلاوونوئیدها محسوب می‌شوند.

محققان ملاحظه کردند احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که هر هفته سه مرتبه آب میوه یا آب سبزیجات مصرف کرده‌اند به مراتب کمتر از بقیه‌ی افراد شرکت کننده در تحقیقات بوده است.

توصیه می‌کنیم صبح‌تان را با چای آغاز کنید و در طول روز به جای نوشیدنی‌های گازدار آب میوه‌های طبیعی بنوشید.

کاری

پودر کاری

در کشور پرجمعیت هند میزان ابتلا به بیماری آلزایمر بسیار کمتر از کشورهای غربی است.

احتمال می‌رود زردچوبه که در ترکیبات پودر کاری وجود دارد بی دلیل نباشد. این ادویه سرشار از ماده‌ای به نام curcuma است و رنگ زرد آن نیز مدیون وجود همین ماده است.

مطالعات متعدد نشان داده است که curcuma آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد آمیلوئید بسیار قوی است. این ماده به پروتئین‌های آمیلوئید وصل می‌شود و مانع از تشکیل جرم می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که پودر کاری زیادی مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که اهمیتی به مصرف این ادویه نمی‌دهند مغز فعال‌تر و حافظه‌ی سالم‌تری دارند.

بنابراین توصیه می‌کنیم پودر کاری که رنگ زرد تندی دارد استفاده کنید و همچنین یک قاشق چای‌خوری زردچوبه به سوپ یا غذای‌تان اضافه کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

ویتامین B و تاخیر در شروع آلزایمر

قهوه، آلزایمر را کم می کند

جلوگیری از آلزایمر با مواد غذایی

رژیم غذایی علیه آلزایمر

نقش هموسیستئین در بروز آلزایمر

چربی های اُمگا-3 و بیماری آلزایمر

دوپینگ مغزی با 7 ماده غذایی

بیماریهای مرتبط با تغذیه در دوران پیری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.