تبیان، دستیار زندگی
توجه به این نكته ضروری است كه هر چند مو از سلول های مرده تشكیل شده ولی خود از وضع درون انسان حکایت می کند. نگهداری از مو از جمله حساسیت های یك فرد اجتماعی است و مو كه خود سلولی بی جان است به انسان جان می بخشد تصور یك انسان ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مو؛ نصف زیبایی رو


مو؛ نصف زیبایی رو

توجه به این نكته ضروری است كه هر چند مو از سلول های مرده تشكیل شده ولی خود از وضع درون انسان حکایت می کند. نگهداری از مو از جمله حساسیت های یك فرد اجتماعی است و مو كه خود سلولی بی جان است به انسان جان می بخشد تصور یك انسان بدون مو، ابرو و مژه كه بیشتر به یك روح شبیه است تصوری ترسناك است. متأسفانه برخی محصولات آرایشی و به اصطلاح بهداشتی بیش از سودی كه به مو برسانند ضرری می رسانند كه تا سال ها ماندگار و پابرجاست! استفاده از مواد نفتی چون پارافین یا روغن هایی كه از تركیبات آن كسی جز سازنده اش آگاه نیست (چون نظیر انواع واكس و كرم مو و...) برای بعضی از مردم علی الخصوص جوانان عادت شده و جالب اینجاست كه انتظار ریزش و یا سفید شدن یك دانه مو را هم ندارند. استفاده از موادی كه هیچ بار تغذیه ای برای بدن ندارند، فقط شكم پركن هستند و بدن را با فقر مواد غذایی روبرو می كنند كه خود از عوامل مؤثر ریزش مو سفید شدن و... است. موادی چون چیپس، پفك، تخمه و...از همین دسته اند. یكی دیگر از علل بسیار مهم ریزش و ضعف مو در مردان، استعمال دخانیات است كه حتی با علم به ضرر آن باز هم شاهد ترویج آن در بین جوانان و حتی پزشكان هستیم. سیگار کشیدن باعث جمع شدن چربی زائد در اطراف پیاز مو و مانع رسیدن مواد غذایی به آن می شود. انجام برخی كارها كه البته نیاز به همت و اراده دارد در مراقبت از مو از اهمیت زیادی برخودار است. مثلاً كمتر خانواده ای است كه برنج این منبع بزرگ ویتامین به خصوص

ویتامین های خانواده «B»  را به طور صحیح مصرف كند و آن را آبكش نكند. ما به پوست «برنج» كه همان سبوس است به چشم ماده ای زائد و كاه صفت نگاه می كنیم در حالی كه در کشورهای غربی با استفاده از آن انواع داروها را برای سفید شدن پوست و سیاه شدن مو و... می سازند و با چند برابر قیمت به كشورهای مصرفی می فروشند. چند دستور راحت كه فقط نیاز به كمی رعایت دارد را برای شما می آوریم:

1 - سعی كنید در برنامه غذایی خود از

سبزیجات  و میوه  های تازه بسیار استفاده شود. خوردن سبزیجاتی چون كرفس، جعفری، كاهو و اسفناج توصیه می شود. اسفناج جدا از تقویت غده های رنگینه ای مو، منبع عظیم آهن است كه باعث تقویت استخوان، ناخن و مو می شود.

2 - بعد از استحمام اگر موهای شما پف می كند به جای استفاده از ژل ها كه باعث خفه شدن مو می شود، از روغن های مفید گیاهی استفاده كنید و البته به یاد داشته باشید كه هیچ روغنی نباید بیش از 3 ساعت روی سر بماند و پس از آن باید با یك شامپوی خوب شسته شود.

3 - از حنا - این گیاه مفید - استفاده كنید. خود حنا به هیچ وجه با شامپوهای حنا قابل مقایسه نیست. اگر از رنگ دادن حنا خوشتان نمی آید می توانید از پودر گل ختمی استفاده كنید. به این ترتیب دیگر حنایتان رنگ نمی دهد، به علاوه از خواص خود ختمی نیز بهره برده اید.

4 - شلتوك یا همان سبوس برنج، گیاه ارزان قیمتی است كه در هر عطاری یافت می شود. می توانید برای سفید شدن پوست و سیاه شدن مو از دم كرده آن مانند چای استفاده كنید.

5 - از رسیدن گرد و خاك و دود به موهایتان جلوگیری كنید كه دشمن مو هستند.

سعی كنید موهای خود را با شانه پلاستیكی شانه نكنید؛ بهترین شانه شانه چوبی است. در ضمن استفاده از سشوار نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود و اگر مجبور به استفاده از آن هستید حتی الامكان از درجه بسیار گرم آن استفاده نكنید. به علاوه از شانه كردن موی خیس خودداری کنید یا به علاوه ، در حالی که موهایتان خیس هستند، آنها را شانه نکنید.

هموطن سلام

لینک ها

مو و علل ریزش و درمان آن

بهداشت مو

نکاتی که باید قبل از رنگ کردن مو رعایت کنید

چه عواملی باعث ریزش مو می شوند؟

موها هم گرسنه می شوند

برای داشتن موهایی زیبا چه كاری انجام دهیم؟

فروش کتاب های «

دائرة المعارف » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.