تبیان، دستیار زندگی
بوی بد پا گاهی خیلی آزاردهنده است، خصوصا در محیط‌های اجتماعی. عرق زمانی که از بدن خارج می‌شود، بویی ندارد، ولی زمانی که مدت زیادی بر سطح پوست می‌ماند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفع بوی پاها


بوی بد پا گاهی خیلی آزاردهنده است، خصوصا در محیط‌های اجتماعی. عرق زمانی که از بدن خارج می‌شود، بویی ندارد، ولی زمانی که مدت زیادی بر سطح پوست می‌ماند، تحت تاثیر باکتری‌های پوست، تجزیه شده و به دنبال آن آمونیاک و اسیدهای چرب تولید می‌شوند که باعث ایجاد بوی نامطبوع بدن می‌گردند.


بوی بد پا

قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زا و هر عاملی که موجب عصبی شدن فرد شود، تعریق بدن را افزایش می‌دهد. همچنین فصل تابستان و افزایش گرما و رطوبت هوا، فعالیت غدد عرق را زیاد کرده و با مشکل بوی بد بدن و پا مواجه می‌شویم.

ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند پرکاری تیروئید و یا انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها در افزایش تعریق بدن بی تاثیر نیستند.

علت بوی پا

محیط گرم و مرطوب داخل کفش مخصوصاً کفش‌های ورزشی، رشد باکتری‌ها را در پا تقویت می‌کند. دو علت بسیار شایع بوی بد پاها، باکتری‌ها و یا میکروکوکسی ها هستند. درمان موفقیت آمیز بوی پا به ریشه کنی این ارگانیسم‌ها بستگی دارد. باکتری‌ها از پوست مرده زیر جوراب تغذیه کرده و در نتیجه بوی خاصی را متصاعد می‌سازند.

رفع بوی پا

1- عوض کردن مرتب کفش و جوراب، احتمال رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها را کاهش می‌دهد. چند جفت جوراب و اگر می‌توانید یک جفت کفش اضافی با خود به محل کار ببرید و در طی روز آن‌ها را عوض کنید.

2- پودر ضد قارچ بزنید. روزی دو بار کمی پودر ضدقارچ به پا بزنید تا کمتر عرق کند. اگر هم پا عرق کرده باشد، آن را برای رشد قارچ‌ها نامناسب می‌کند.

3- برای رفع بوی پا جوراب نخی بهتر است، چون نمی‌گذارد عرق روی پا بماند. هرچه عرق کمتر باشد، قارچ و باکتری هم کمتر است.

4- از کفی‌های بوگیر استفاده کنید. کفی‌های ذغالی کفش، می‌توانند بوی کفش را بگیرند. اما باید با جوراب نخی استفاده کنید، چون در غیر این‌صورت بو را فقط مخفی کرده‌اید.

5- کفش‌های ساخته شده از مواد طبیعی مثل چرم بهتر از کفش‌های ساخته شده از مواد پلاستیکی هستند و خروج گرما از آن‌ها آسان‌تر صورت می‌گیرد.

6- غذای تند و ادویه دار نخورید. در بعضی افراد خوردن غذاهای ادویه‌دار در تولید بوی بد پا موثر است. اگر شما علاقمند به غذاهای تند هستید و نمی‌خواهید پایتان بو بدهد، مرتباً پاها را با آب و صابون بشویید.

7- در موارد عرق شدید پا، دور انگشتان را با قطعات کوچک پشم بره، که در بیشتر داروخانه‌ها وجود دارد، ببندید. این پشم رطوبت را خیلی خوب جذب می‌کند. اما باید روزی چند بار آن را عوض کنید.

8- ضد عرق بزنید. اگر بو زیاد نیست، استفاده از افشانه‌های ضدعرق بعد از شستن پا مؤثر است.

9- کفش مناسب انتخاب کنید. در فصول گرم سال کفش‌های کاملاً بسته و به خصوص از جنس مواد مصنوعی، سبب تعریق زیاد شده و همچنین محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کنند.

برای فصول گرم سال، کفش‌های تابستانی و باز انتخاب کنید تا امکان تبادل هوا و خشک شدن عرق در داخل کفش وجود داشته باشد

در ضمن دو روز پشت سر هم، از یک کفش استفاده نکنید. کفش آغشته به عرق، حداقل یک روز زمان لازم دارد تا کاملاً خشک شده و بوی نامطبوع را از دست بدهد.

10- به طور مرتب جوراب‌هایتان را عوض کنید. جوراب‌هایتان را حداقل روزی یک بار عوض کنید و بشویید.

11- استرس تعریق را افزایش می‌دهد. در نتیجه به افزایش فعالیت باکتری ها و همچنین ایجاد بوی بد عرق در بدن منجر می شود.

12- داخل هر کفش، کمی جوش شیرین بریزید و آن را شب تا صبح در جایی قرار دهید. صبح، جوش شیرین را دور بریزید، ملاحظه خواهید کرد کفش‌ها عاری از هر گونه بوی بد شده‌اند.

13- به افرادی که مجبور هستند در طول روز، مدت طولانی کفش بپوشند توصیه می‌شود در صورت امکان از صندل و یا کفش‌های بندی و تابستانی استفاده کنند.

شست وشوی پا با مواد مختلف

چای:

تانن موجود در چای یک عامل خشک کننده است. در نتیجه 3 تا 4 عدد چای کیسه‌ای را در یک لیتر آب جوش به مدت 10 دقیقه قرار دهید. سپس مقداری آب سرد به آن اضافه کنید تا ولرم شود. پاهایتان را به مدت 20 تا 30 دقیقه در این محلول قرار داده و سپس خشک کنید. در پایان از پودر تالک استفاده کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید تا مشکل قارچ یا عرق بد بوی پاهایتان حل شود. پس از رفع مشکل، این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید.

سرکه:

یک فنجان سرکه را در یک لیتر آب ریخته و پاهای خود را هفته‌ای دو بار به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید.

پرمنگنات پتاسیم:

روزانه پاهای خود را برای دقایقی در محلول پرمنگنات پتاسیم قرار دهید. این محلول برای رفع بوی بد عرق پا در کفش‌های ورزشی و همچنین درمان اگزمای عفونی بسیار مفید است. لازم به ذکر است که این محلول رنگی بوده و ممکن است پاهای شما رنگ قهوه‌ای به خود بگیرند که البته موقتی است.

بی کربنات سدیم:

این ماده سطح پوست شما را قلیایی‌تر کرده و در نتیجه مقدار عرق را کاهش می‌دهد. برای این منظور یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیتر آب ریخته و هفته‌ای دو بار به مدت 15 دقیقه پاهای خود را در این محلول قرار دهید. روش دیگر، پاشیدن جوش شیرین در داخل کفش‌هایتان است.

کلرید آلومینیم:

در موارد شدید بوی پا، برای استفاده از کلرید آلومینیم از پزشک خود اجازه بگیرید. این دارو ضدعرق است و گمان می‌رود غدد عرق را غیرفعال کند. برای گرفتن نتیجه بهتر، در اولین شبی که از آن استفاده می‌کنید، پاها را با کیسه‌ای نایلونی ببندید. بعداً یک‌بار در هفته دارو را بزنید و دیگر لزومی به بستن پا با نایلون نیست.

حمام آب سرد و گرم:

یکی از در دسترس ترین روش‌ها برای درمان بوی بد پا، قرار دادن پاها در آب داغ و سپس در آب سرد است. این کار را 3 بار انجام دهید. به این ترتیب جریان خون به طرف پاها روانه شده و از تعریق کاسته می‌شود. سپس بعد از سومین بار قرار دادن پا در آب داغ، در لگن آب سرد تعدادی یخ و همچنین مقداری آب لیموترش ریخته و پاهایتان را در داخل این محلول قرار دهید. در پایان مقداری الکل به پاهایتان مالیده و در معرض هوا نگه دارید تا خشک شوند.

توجه: افراد دیابتی و کسانی که گردش خون در بدن آنها به خوبی انجام نمی‌گیرد، از این روش نباید استفاده کنند.

افشانه فرمالید:

این ماده افشانه ضدعرقی است که دارای فرمالدئید و نعناع است و برای از بین بردن بوی پا ساخته شده است. این دارو فقط برای موارد شدید است و برای استفاده حتماً از پزشک خود اجازه بگیرید.

محلول فرمالین 3 درصد:

هفته‌ای دو بار و به مدت 20 دقیقه استفاده کنید.

محلول استات آلومینیوم:

شستشوی دارویی کنید. شستن دو بار در هفته پاها با محلول استات آلومینیوم در آب گرم برای رفع بوی پا موثر است.

در انتها باید متذکر شوم که تمامی محلول های شیمیایی فوق را که در رفع بوی پا موثرند، باید تحت نظر پزشک استفاده کنید و از مصرف خودسرانه آن‌ها بپرهیزید.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


منابع :

سایت پزشکان ایران - دکتر رضا یعقوبی ، عضو هیات عملی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

سایت پزشکان بدون مرز

مطالب مرتبط :

کاهش بوی آزار دهنده بدن و پاها

جلوگیری از بوی بد عرق

چگونه بوی بد بدن را از بین ببریم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.