تبیان، دستیار زندگی
بالش یا بالشت وسیله‌ای است به شکل کیسه چهارگوش که آن را با ماده نرمی مثل پر، پنبه، الیاف یا اسفنج پر کرده و در هنگام خواب یا استراحت سر را روی آن می‌گذارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب بالش زیر سرتان باشید


بالش یا بالشت وسیله‌ای است به شکل کیسه چهارگوش که آن را با ماده نرمی مثل پر، پنبه، الیاف یا اسفنج پر کرده و در هنگام خواب یا استراحت سر را روی آن می‌گذارند.


بالش خواب

آیا می‌دانید در بالش زیر سرتان چه چیزهایی پیدا می‌شود؟

شاید اگر بدانید یک سوم از وزن بالشتان را باکتری‌ها، کرم‌های ریز مرده، سلول‌های مرده پوستی و مانند آن تشکیل می‌دهند،‌ دیگر به راحتی آن را زیر سرتان نگذارید. اما این یک واقعیت است.

ما اغلب سعی می‌کنیم ملافه‌های بستر خواب را زود به زود تعویض کنیم، آن‌ها را خوب بشوییم و ضدعفونی کنیم تا مطمئن باشیم در بستری که می‌خوابیم خبری از باکتری‌ها نیست. اما شاید این خبر شما را متحیر کند، وقتی بدانید چه قدر باکتری و سلول مرده هر شب زیر سرتان می‌گذارید و می‌خوابید.

به گزارش دیسکاوری،‌ محققین به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از دو سال استفاده،‌ انبوهی از سلول‌های مرده، باکتری و موجودات ریز دیگر در بالش جمع می‌شوند. در واقع بعد از دو سال،‌ یک سوم وزن بالش را سلول‌های مرده پوست،‌ حشرات،‌ کرم‌های ریز خاکی مرده و باکتری‌ها تشکیل می‌دهند.

این اطلاعات از بیمارستان‌های انگلیس جمع آوری شده،‌ جایی که بالش‌ها به طور منظم شسته می‌شوند.

اما میزان آلودگی که در بالش‌ها یافت می‌شود، تنها نگرانی نیست. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که در مجموع 30 میکروب که مسئول بیماری‌های جدی هستند نیز در بالش‌ها انبار می‌شوند. از جمله این میکروب‌ها می‌توان به عامل بیماری‌های آبله مرغان، استافیلوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین (ام.آر.اس.ای)، عفونت‌ها و جذام اشاره کرد.

البته هنوز مشخص نیست که آیا این بالش‌ها می‌توانند ناقل بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر در بیمارستان باشند یا نه، اما اشک ریختن روی بالش و باز شدن دوخت‌ بالش ها می‌توانند چنین انتقالی را تسهیل کنند.

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید این اطلاعات با حمایت یک شرکت تولید بالش‌های پزشکی به نام گابریل ساینتیفیک انجام شده و البته این بالش‌ها هیچ آلودگی را در خود نگه نمی‌دارند.

می‌توان این نتایج را به بالش‌های خانگی هم تعمیم داد. بحث‌های زیادی در مورد این که بالش‌ها حاوی مواد آلرژی زا هستند وجود دارد.

پس مراقب بالشی که زیر سرتان می‌گذارید باشید، شاید منبع بسیاری از بیماری‌ها همین بالش باشد.

برای جلوگیری از گردن درد از بالش مناسب استفاده کنید

گردن درد ممکن است در نتیجه تصادف یا آسیب دیدگی، مشکلات استخوانی عضلانی و یا حتی وجود تومور بروز کند، اما اغلب اوقات قرار گرفتن در یک وضعیت نامناسب و غیراستاندارد مثل وضعیت غیر صحیح بدن به هنگام خواب می‌تواند منجر به بروز گردن درد شود.

متخصصان در این باره می‌گویند که حتی شکل و نوع بالش هم می‌تواند در بروز درد گردن تاثیر داشته باشند. لذا به منظور جلوگیری از این قبیل دردها در ناحیه گردن، متخصصان توصیه می‌کنند که اگر سابقه بیماری خاصی ندارید که علت اصلی گردن درد شما باشد، باید مطمئن شوید بالشی که روی آن می‌خوابید در یک وضعیت ناجور به سر شما فشار نیاورد و یا ارتفاع آن خیلی بلند یا کوتاه نباشد.

متخصصان توصیه می‌کنند که بالش پر به مراتب بهتر از بالش اسفنجی است، چرا که اغلب بدون این که فشاری به سر و گردن فرد بیاورد و موجب بروز درد شود، متناسب با وضعیت این اعضا تغییر شکل می‌دهد.

وقتی بالش به تدریج و در نتیجه ی مدتی استفاده صاف شد، باید آن را عوض کنید و از خوابیدن روی چندین بالش که روی هم قرار گرفته‌اند، خودداری کنید

علاوه بر این‌ها تشک شما هم می‌تواند در بروز درد گردن موثر باشد، بنابراین از تشکی استفاده کنید که اندکی سفت باشد و بتواند گردن را در وضعیت مناسبی نگه دارد.

همچنین از خوابیدن روی شکم خودداری کرده و سعی کنید که قبل و بعد از خواب اندکی ماهیچه‌های گردن را ماساژ دهید.

برای پیشگیری از پف چشم از بالش مناسب برای خواب استفاده کنید

پزشکان به خانواده‌ها توصیه می کنند برای پیشگیری از پف چشم، از بالش مناسب برای خواب استفاده کنید. موقع خواب، مایعات بدن به شکلی پخش می‌شوند که ممکن است مقداری از این مایعات در اطراف چشم جمع شده و موجب پف کردن چشم‌ها شوند. با قرار دادن سر بالاتر از سطح بدن، مایعات از اطراف چشم ها دور می‌شوند و مشکل پف چشم حل می‌شود.

همچنین، می‌توان از کمپرس یخ به مدت 15 دقیقه استفاده کرد، چون کمپرس یخ در رفع ورم و پف چشم‌ها مؤثر است. کمپرس یخ موجب تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود و به این ترتیب تورم به وجودآمده را برطرف می‌کند.

سایر فواید بالش مناسب

خوابیدن

بالش خوب و مناسب نه فقط بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد، بلکه موجب می‌شود در هنگام خواب، بدن در شرایط فیزیکی ایده آلی قرار داشته باشد. اگر صبح‌ها با سردرد، گردن درد، بی حسی یا احساس ناراحتی در شانه‌ها و بازوها بیدار می‌شوید، به احتمال زیاد، مشکل از بالش شماست. هر چند بالش نامناسب، عامل به وجود آورنده هیچ کدام از این دردها نیست، اما به طور حتم در تشدید آن‌ها نقش مؤثری دارد. یک بالش خوب باید هنگام خواب، سر را هم تراز با شانه‌ها نگه دارد، به این معنی که سر نباید به عقب یا جلو خم شده باشد.

نکات لازم برای تهیه بالش مناسب

1- برچسب روی بالش را بخوانید تا بدانید جنس بالش از چیست؟ داخل بالش ممکن است با پلی استر، ابر، پر مرغابی و یا ترکیبی از پر مرغ و مرغابی پر شده باشد. پر معمولا گران‌تر است، نرم‌تر است و به راحتی قالب سر و بدن شما را به خود می‌گیرد. پلی استر ارزان‌تر است، بالش راحتی است، البته به کیفیتش بستگی دارد، اما به نرمی و انعطاف پذیری پر نخواهد بود.

2- مقدار پر شدن بالش را بررسی کنید. هر چه بیشتر پر شده باشد، سفت‌تر خواهد بود.

3- اگر بر روی شکمتان می‌خوابید یا به اطراف غلت می‌زنید، یک بالش نرم انتخاب کنید. این کار کمک می‌کند تا سر به عقب خم نشود و از فشار به گردن جلوگیری می‌کند. شما حتی می‌توانید از بالش استفاده نکنید.

4- اگر به پشت می‌خوابید، برای راحتی بیشتر یک بالش معمولی انتخاب کنید.

5- اگر به پهلو می‌خوابید، برای بهترین کمک به گردنتان، بالش سفتی را انتخاب کنید.

6- برای روبالشی‌تان از پارچه‌ای استفاده کنید که منافذی داشته باشد و نرم باشد و برای تنفس نیز مناسب باشد.

7- دقت کنید که درزهای بالش کاملا دوخته شده باشد.

8- اگر شما به مواد خاصی در داخل بالش‌ها حساسیت دارید، حتما به برچسب محرک آلرژی در روی بالش دقت کنید. امروزه اکثر کارخانه داران، بالش‌ها را بدون حساسیت یا آلرژی می‌سازند.

9- اگر آلرژی دارید، کاور یا پوششی برای بالش بگیرید که زیپ دار باشد و از ورود گرد و غبار به دهان شخص موقع خواب جلوگیری کند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایرنا

خبر آنلاین - بهنوش خرم روز

روزنامه ایران

روزنامه ابرار

مجله اینترنتی فریا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.