تبیان، دستیار زندگی
نقشه و خصوصیات معماری یک خانه شاید چندان مطابق با سلیقه صاحبش نباشد؛ زیرا گاه افراد ناگزیر از انتخاب آن هستند اما آنچه روی دیوارها نصب شده و زینت بخش آنهاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایی برای تابلوهای زیبا


نقشه و خصوصیات معماری یک خانه شاید چندان مطابق با سلیقه صاحبش نباشد؛ زیرا گاه افراد ناگزیر از انتخاب آن هستند اما آنچه روی دیوارها نصب شده و زینت بخش آنهاست. اغلب نشان دهنده ذوق و سلیقه صاحب‌خانه است. دیوارهای یک خانه مانند یوم نقاشی سفیدی هستند که برای ابراز سلیقه صاحب‌خانه خالی گذاشته شده‌اند تا آن‌ها را مطابق میل خود بیاراید.

جایی برای تابلوهای زیبا

اگر تعدادی قاب در اختیار دارید که مایلید در یک اتاق نصب شوند، بهترین روش جمع کردن آن‌ها در کنار هم و تشکیل یک مجموعه از قاب‌هاست. این روش، بسیار بهتر از پخش کردن آن‌ها به صورت پراکنده در قسمت‌های مختلف از دیوارهای اتاق است. قاب‌ها را ممکن است در ترکیبی متقارن یا نامتقارن بچینید. ترکیب‌های متقارن همواره چشم نواز هستند؛ چه در چیدمان لوازم منزل و چه در نصب تابلو و قاب‌های گوناگون بر دیوار با این حال، یک آرایش نامتقارن می‌تواند بسیار جذاب‌تر باشد. ساده‌ترین حالت برای یک مجموعه از قاب‌ها زمانی است که آن‌ها وجه مشترکی با هم داشته باشند؛ مثل وقتی که شما تصاویر گوناگونی را در قاب‌های یک شکل و یک اندازه دارید. با توجه به فرم فضای مورد نظرتان، ممکن است آن‌ها را به صورت یک ردیف افقی یا عمودی نصب کنید.

لزوم دقت به فرم اتاق به این دلیل است که اگر قاب‌ها را در یک ردیف افقی نصب کنید، دیوار پهن‌تر و چنانچه در یک ردیف عمودی نصب کنید، دیوار مرتفع‌تر به نظر خواهد رسید.

بنا به سلیقه شخصی، شما ممکن است این قاب‌ها را به صورت مجموعه‌ای از ردیف‌ها افقی یا عمودی موازی با یکدیگر بچینید که در این صورت هم باید در انتخاب عمودی یا افقی بودن مجموعه دقت کنید. به عنوان مثال یک مجموعه 6 تایی از قاب‌های یک شکل را ممکن است در 3 ردیف 2 تایی یا 2 ردیف 3 تایی نصب کرد. چنین ترکیب‌های متقارنی را می‌توان با قاب‌های غیر همسان که هم اندازه نیستند هم پدید آورد؛ یک قاب بزرگ‌تر در مرکز و قاب‌های کوچک‌تر در اطراف آن چیدمان غیر متقارن برای چنین مجموعه‌ای می‌تواند مثلاً به صورت فرم یا صلیبی شکل باشد که برای چشم غیرقابل پیش بینی‌تر و در نتیجه جالب‌تر هستند.

اگر می‌خواهید فقط یک قاب بزرگ تک را روی دیواری نصب کنید، بهترین جا برای آن، بالای یک کاناپه با مبل شاخص است که به لحاظ فرم و اندازه با دیگر مبل‌ها متفاوت باشد یا قسمت بلای شومینه

محل قرارگیری بزرگ‌ترین قاب در یک مجموعه که بر بقیه قاب‌ها چیره و قالب است، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر چه ممکن است قرار دادن بزرگ‌ترین قاب در مرکز و سپس چیدمان دیگر قاب‌ها در اطراف آن بدیهی به نظر برسد اما بد نیست ترکیب‌های دیگری را نیز امتحان کنید. مثلاً ممکن است قاب بزرگ‌تر را در نقطه‌ای قرار دهید که با مرکز چیدمان مجموعه فاصله اندکی داشته باشد و به یک سو متمایل‌تر باشد.

اگر می‌خواهید فقط یک قاب بزرگ تک را روی دیواری نصب کنید، بهترین جا برای آن، بالای یک کاناپه با مبل شاخص است که به لحاظ فرم و اندازه با دیگر مبل‌ها متفاوت باشد یا قسمت بلای شومینه.

هنگامی که مجموعه متنوعی از عکس‌ها، نقاشی‌ها و مثلاً تعدادی بشقاب تزیینی دارید که مایلید روی یک دیوار نصب کنید، ابتدا باید تصمیم بگیرید فرم نهایی این مجموعه به چه شکلی باشد. به عنوان مثال، فرم کلی آن سه گوش، چهارگوش یا گرد باشد. برای این که سوراخ‌های اضافی روی دیوار خانه ایجاد نشود، بهتر است قاب‌ها را روی کاغذ بزرگی بگذارید و الگویی از فرم هر یک از آن‌ها را در اندازه واقعی تهیه کنید. این الگوها را بریده و با یک قطعه چسب نواری که در زیر آن‌ها چسبانیده‌اید به ترتیب دلخواه روی دیوار بچسبانید و آنقدر تغییر دهید تا به بهترین ترکیب برسید. سپس جای هر یک از الگوها، قاب اصلی را نصب کنید. یک روش دیگر، چیدن الگوها روی زمین و نگاه کردن به آن‌ها از بالاست.

جایی برای تابلوهای زیبا

وقتی تابلوها را در کنار هم می‌چینید، تعادل در فرم کلی را در نظر بگیرید. مثلاً اگر می‌خواهید یک تابلوی بزرگ را در یک سو و 2 تابلوی کوچک‌تر را در سوی دیگر نصب کنید، دقت کنید فاصله میان تابلوها در یک مجموعه تقریباً یکسان و حدود نصف پهنای کوچک‌ترین قاب باشد.

قاب‌ها را در حدود ارتفاع هم تراز با چشم بیننده نصب کنید، نه خیلی بالاتر و نه خیلی پایین‌تر.

بخش مهارت های زندگی تبیان


منبع:

سایت اطلاع رسانی خانواده

مطالب مرتبط:

استفاده بهینه از فضا

جادوی رنگ بنفش

چیدمان اصولی منزل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.