تبیان، دستیار زندگی
می گویند بزرگترین ارشیو مستندی است که در زمینه های مختلفی از قبیل علمی،سیاسی،ورزشی،اجتماعی و...به پخش برنامه می پردازد.برخی هم انرا بزرگترین مجله تلویزیونی می نامند. برای تحلیل و بررسی این شبکه ابتدا لازم است نکاتی را در رابطه با مشخصات کلی آن بدانیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من و تو باید مثل هم بیندیشیم


می گویند بزرگترین ارشیو مستندی است که در زمینه های مختلفی از قبیل علمی،سیاسی،ورزشی،اجتماعی و...به پخش برنامه می پردازد.برخی هم انرا بزرگترین مجله تلویزیونی می نامند. برای تحلیل و بررسی این شبکه ابتدا لازم است نکاتی را در رابطه با مشخصات کلی آن بدانیم.

من و تو

شبکه من و تو یک شبکه تلویزیونی متنوع و سرگرم‌کننده به ‌زبان فارسی است.این شبکه وابسته به شبکه تلویزیونی مرجان است. برنامه های این شبکه  اغلب، برنامه‌های سرگرم‌کننده فرهنگی و تفریحی به زبان فارسی است. شبکه تلویزیونی من و تو برنامه‌های خود را از شهر لندن واقع در بریتانیا پخش می‌کند. برنامه های این شبکه شامل فیلم، سریال، اخبار، گزارش و سایر برنامه ها می‌باشد. این شبکه تلویزیونی در تاریخ 28 اکتبر 2010 راه‌اندازی شده‌است. این زمان مصادف با آبان ماه 1389 می باشد.دفاتر بازرگانی و هنرگاه‌های مرکزی این شبکه تلویزیونی در شهر لندن واقع است.

حدودا سه سال پیش که شبکه فارسی وان تاسیس شد و به روی آنتن رفت، با اقبال بسیاری از جانب مخاطبان روبرو شد که بعد از گذشت زمان،به دلیل محتوای مخرب،مبتذل و زننده بسیاری از فیلم ها و سریالهایش،عده زیادی از مخاطبانش را از دست داد.به نظر می رسد شبکه من و تو درست در همین زمان وارد این عرصه شد و به گونه ای زیرکانه موفق شد تا آن عده از مخاطبان که از فارسی وان روی برگردانیده بودند را به سمت خود بکشاند. من و تو از جهات مختلف با فارسی وان متفاوت بود و ظاهر شسته و رفته و اتو کشیده ای نسبت به فارسی وان داشت. به همین علت توانست اقشار مختلفی را با سلیقه های متفاوت جذب کند.

نکته جالب توجهی که در ارتباط با این شبکه وجود دارد،عنوانی است که برای آن انتخاب شده است.همین موضوع در ابتدای امر نشان می دهد که دست اندرکاران موسس این شبکه، بسیار خوش سلیقه و زیرک هستند و به همه جوانب برای تاثیرگذاری و جذب مخاطب،می اندیشند. انتخاب عنوان من و تو سرشار از معانی و پیام هایی است که بار مثبتی برای مخاطب دارند. این بهترین عنوان برای اعلام ایجاد ارتباطی دوسویه و فعالانه برای برقراری تعامل با مخاطب است. این یعنی القاء دائمی این مطلب به مخاطب که او همیشه در جریان است و همه چیز برای اوست.یعنی یکرنگی و اتحاد و البته شبیه هم بودن و شبیه هم شدن. نکته بسیار مهمی در این قسمت وجود دارد...شبیه شدن افراد به یکدیگر...شاید بیان این مطلب برای بسیاری از ما قابل فهم و درک نباشد اما با ارائه توضیحات بیشتر به برجسته سازی این معانی و مفاهیم می پردازیم.

یکسان اندیشی یعنی تو سعی کن تا نبینی و نشنوی و چیزی هم بیان نکنی. یعنی سعی کن تا صرفا به گیرنده ای تبدیل شوی که هر انچه به تو می دهند انرا دریافت کنی.بدون چون و چرا

قبلا نیز گفته ایم و باز هم می گوییم که پدیده یکسان اندیشی موضوعی جدی و مهم است. موضوعی که به نظر می رسد در حال و هوای عمومی جوامع امروز رخ داده است و دامنه تاثیر گذاری آن در حال وسعت  گرفتن است. پدیده یکسان اندیشی حاصل یک تفکر و پروژه عظیم است که انرا جهانی شدن می نامند. یکسان اندیشی یعنی ایجاد بسترهایی برای نزدیک سازی و شبیه سازی هر چه بیشتر افراد در کل کره زمین برای دستیابی به اهدافی که عده ای قدرتمند در پی ان هستند.

یکسان اندیشی یعنی تو سعی کن تا نبینی و نشنوی و چیزی هم بیان نکنی. یعنی سعی کن تا صرفا به گیرنده ای تبدیل شوی که هر انچه به تو می دهند انرا دریافت کنی.بدون چون و چرا.

من و تو

چندین سال پیش انتونی گیدنز،جامعه شناس سرشناس دنیا در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که آینده را چطور می بینید،اینطور بیان کرد که پیشرفت علوم و فنون ماهیت زندگی ما را دچار تغییر می کند به گونه ای که ممکن است از انسانها چیزی به نام انسان باقی نماند.

در ارتباط با دوران کنونی افراد متعددی به ارائه نظرات و پیش بینی های خود پرداخته بودند. چنانچه ماکس وبر در این باره جهان را طوری تصویر کرده که به طور روزافزون به صورت ماشین غول آسایی در می آید که ما دندانه های کوچک آن هستیم. یعنی خود را می شناسیم و جهان عقلانی مان را بسیار قابل پیش بینی می دانیم.

جرج اورول رمان نویس معروف این داستان را به عنوان یک ضدارمانشهر ترسیم کرده است و فرانتس کافکا نیز دنیا را مانند کابوس دیوانسالاری به عنوان جهانی به شدت کنترل شده، می نگریست.

آنچه مسلم است اینکه جهان امروز با ریسکهای بسیاری روبرو شده است. اکنون شرایط به گونه ای است که نمی دانیم فردا چه اتفاقی رخ خواهد داد.مثلا با کمی توجه به تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطاتی که امروز شایع است،چه کسی می تواند به طور قطع بگوید که این فناوری ما را تا کجا خواهد برد؟ این یک واقعیت است که جهان امروز در بسیاری از ابعاد در حال کنترل است. ما دائما توسط نیروهای بالاتر کنترل می شویم تا به همان اندیشه واحدی برسیم که هدف نهایی سردمداران فتح فرهنگی در دنیا می باشد. طراحان زیرکی که هر روز با ابتکاری جدید به دنیای من و تو وارد می شوند تا هر آنچه می خواهند به ما منتقل کنند.

انتخاب عنوان من و تو سرشار از معانی و پیام هایی است که بار مثبتی برای مخاطب دارند. این بهترین عنوان برای اعلام ایجاد ارتباطی دوسویه و فعالانه برای برقراری تعامل با مخاطب است

کافیست تا به طور نمونه،در مورد تنها چند برنامه پخش شده از این شبکه قدری تامل داشته باشیم و از خود بپرسیم، به راستی دیدن چنین مستندهایی قرار است چه چیزی برای ما به ارمغان بیاورد؟

بهتر است کمی نسبت به آنچه می بینیم و می شنویم،تفکری بازاندیشانه داشته باشیم.تفکری بدون تعصب و سوگیری. تفکری واقع بینانه و هشیار که قرار است فرارخسارهای یک شبکه تلویزیونی را شناسایی کند و با غربالگری برنامه های یک شبکه،به تماشای انها بنشیند که بی گمان شبکه من و تو خالی از برنامه های مفید و مناسب نیست و برخی از مستندهای پخش شده از این شبکه جالب توجه می باشند.آنچه مهم است وجود قدرت تشخیص و درک مخاطب است و تلاش ما این است که بتوانیم مخاطبی داشته باشیم که دست خالی و منفعل در برابر یک شبکه تلویزیونی قرار نگیرد و به یکباره تسلیم خواسته ها و اموزش ها و الگو سازی های آن نشود.

انچه مهم است اینکه دنیای اطراف را بشناسیم و درباره آنچه می شنویم و می بینیم،ذهنی فعال و جستجوگر داشته باشیم و باور کنیم در این دنیا هیچ حادثه ای بی دلیل نیست.

پی نوشت:

کتاب جهان رها شده نوشته آنتونی گیدنز

دانشنامه ویکی پدیا

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان