تبیان، دستیار زندگی
برنامه «چرا که نه» یکی از برنامه های شبکه «من و تو» است که در راستای جنگ نرم رسانه ای با مراجعه به خانوده های اصیل انگلیسی سعی در معرفی فرهنگ بومی انگلیس و ارجحیت بخشی به آن نسبت به فرهنگ ایرانی- اسلامی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از پشت پرده برنامه «چرا که نه» »(2)


برنامه «چرا که نه» یکی از برنامه های شبکه «من و تو» است که در راستای جنگ نرم رسانه ای با مراجعه به خانوده های اصیل انگلیسی سعی در معرفی فرهنگ بومی انگلیس و ارجحیت بخشی به آن نسبت به فرهنگ ایرانی- اسلامی دارد.

برنامه «چرا که نه» یکی از برنامه های شبکه «من و تو» است که در راستای جنگ نرم رسانه ای با مراجعه به خانوده های اصیل انگلیسی سعی در معرفی فرهنگ بومی انگلیس و ارجحیت بخشی به آن نسبت به فرهنگ ایرانی- اسلامی دارد.

چرا که نه -من وتو

تبلیغ لباس و فرهنگ انگلیسی و دعوت به تقلید کورکورانه

در قسمت های جدید این برنامه مجری با حضور در منزل خانواده های انگلیسی و معرفی آداب و رفتارهای روزانه آنها سعی در برتری بخشی و مرجع نمایاندن فرهنگ بومی کشور انگلستان برای مخاطبین ایرانی دارد. یکی از قسمت های این برنامه مربوط به معرفی پوشش، آرایش و تفریحات خانواده های انگلیسی است. در این قسمت، پوشش خاص مردم در مراسم های مختلف نشان داده می شود و مجری برنامه با ملبس شدن به پوشش های مختلف و گاه نامناسب خانواده های به اصطلاح اصیل! زبان به تعریف و تمجید از نوع لباس و آداب انگلیسی می گشاید و مانند فروشنده ای خبره لباس و آداب و رسوم آنها را تبلیغ می کند.

معرفی تفریحات انگلیسی به عنوان برترین تفریحات

از دیگر قسمت های این برنامه موضوع اوقات فراغت خانواده های انگلیسی و تفریحات شان است که مجری برنامه همراه با اعضای خانواده به بررسی جزئیات فعالیت های تفریحی آنها می پردازد که هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ و باورهای جامعه ما ندارد. این تفریحات با توجه به اینکه مختص به خانواده های اشرافی و طبقات بالای جامعه انگلیسی است و نه عامه مردم انگلستان، به نوعی سعی در ایجاد جلوه رویایی از زندگی و رفاه انگلیسی نیز دارد که با زندگی واقعی مردم عادی انگلیسی هیچ ارتباطی ندارد. از سوی دیگر در تمام طول این برنامه مجری ایرانی به عنوان به اصطلاح نماینده فرهنگ ایرانی در فرهنگی غربی، همواره منفعل ظاهر می شود و آداب انگلیسی معرفی شده را به عنوان مدل برتر، بی هیچ چون و چرایی می پذیرد و سعی در تقلید کورکورانه از مصادیق آن فرهنگ بیگانه را دارد.

در این قسمت، پوشش خاص مردم در مراسم های مختلف نشان داده می شود و مجری برنامه با ملبس شدن به پوشش های مختلف و گاه نامناسب خانواده های به اصطلاح اصیل! زبان به تعریف و تمجید از نوع لباس و آداب انگلیسی می گشاید و مانند فروشنده ای خبره لباس و آداب و رسوم آنها تبلیغ می کند

ایجاد از خودبیگانگی هویتی، هدف دولت های سرمایه داری

به گفته دکتر امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه، تهیه کنندگان و مسئولان چنین برنامه هایی سعی دارند که با اشاعه فرهنگ و تمدن انگلیس مردم ایران را از خود بیگانه کنند و از این طریق اهداف استعماری خود را پیش ببرند. برای حصول این هدف نیز سعی می کنند با برجسته سازی پوشاک، نحوه رفتار و آداب و رسومشان، ایرانیان را تحت تاثیر قرار دهند و دچار از خود بیگانگی هویتی کنند.

استثمار عقیدتی هدف برنامه سازان ماهواره ای

چرا که نه -من وتو

قرائی مقدم می افزاید: بدترین و تاثیرگذارترین نوع استثمار، استثمار فکری، عقیدتی و فرهنگی است که از طریق تغییر در نگرش، اعضای جامعه را با اهداف خود همسو می کند و تاثیر آن به مراتب از استعمار نظامی نیز بیشتر است. در این میان می توان به وضعیت هند و پاکستان اشاره کرد که سالها در  استعمار انگلستان به سر می بردند و هنوز هم یادگارهای این سالیان بر پیکره این جوامع دیده می شود، اما تمدن غنی ایرانی و اسلامی همواره در طول تاریخ در مقابل هجوم فرهنگ های بیگانه سالم باقی مانده است.

کم کاری تلویزیون و سوء استفاده ماهواره ها

به گفته این جامعه شناس یکی از مهم ترین دلایل گرایش به شبکه های ماهواره ای، کم کاری صدا و سیما است  و رسانه ملی ما نتوانسته است با تامین سلایق، مخاطبین را به سمت خود جذب کند. بنابر تئوری مک لوهان، آن چیزی که جهان مدرن را اداره می کند ارتباطات تلویزیونی است و اگر رسانه ملی در این زمینه فعال نباشد، زمینه را برای فعالیت دشمنان می گشاید.

بنابر تئوری مک لوهان، آن چیزی که جهان مدرن را اداره می کند ارتباطات تلویزیونی است و اگر رسانه ملی در این زمینه فعال نباشد، زمینه را برای فعالیت دشمنان می گشاید

خود بیگانگی مخاطب و گرایش به فرهنگ غربی

دکتر زهرا کاشانی ها استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی نیز در این باره می گوید: معنای واقعی شعارهایی چون دهکده جهانی و فرهنگ یکسان که از سوی غربی ها مطرح می شود، همه گیری فرهنگ خودشان در سراسر دنیا است. کشورهای توسعه یافته برای دور کردن مردم سایر کشورهای از فرهنگ بومی خودشان از ابزار رسانه استفاده می کنند و در برنامه های خود سعی می کنند انسان های غربی را دارای تمام سجایای اخلاقی و خوبی ها و آداب زندگی شان را به عنوان نمونه برتر معرفی کنند تا مردم سایر کشورها به رغم تمدن و فرهنگ های غنی خود، دچار از خود بیگانگی و خود باختگی شوند و دست شسته از اصالت خود و مبانی فرهنگی غربی را بدون چون و چرا قبول کنند. در این میان نیز مفاهیمی چون همسو شدن فرهنگ ها توسط کشورهای توسعه یافته به دلیل تسخیر اذهان مردم سایر کشورها برای پیشبرد اهداف استعماری خود ایجاد شده است.

کیانا نیکفام

بخش ارتباطات تبیان