تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان پسرانه شریف با راهنمایی جناب آقای مبارکی زاده در این دوره از جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. این دبیرستان جهت تعمیق یافته های درسی و ایجاد مدیریت زمان برای پژوهش ها و کسب آمادگی برای ورود به جامعه علمی کشور...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شریف

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شریف

پژوهشگران جوان دبیرستان پسرانه شریف با راهنمایی جناب آقای مبارکی زاده در این دوره از جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. این دبیرستان جهت تعمیق یافته های درسی و ایجاد مدیریت زمان برای پژوهش ها و کسب آمادگی برای ورود به جامعه علمی کشور، موضوعات و عناوین متنوعی را ارائه نموده است.

دانش آموزان این پروژه ها را در قالب های مقاله، تولید محتوای الکترونیکی، وبلاگ و سایت و دست سازه، با رهنمون دبیران و اساتید خود انجام داده اند.

سمینار

آقای سعید سبک پا با راهنمایی جناب آقای احمدی، در زمینه «استحکام آسفالت» پژوهشی انجام داده اند، که نتیجه تحقیقات خود را در قالب سیمناری در ششمین جشنواره به معرض نمایش قرار دادند.

غرفه

«نتایج مثبت و منفی جامعه پذیری در تکامل شخصیت افراد» موضوعی بود که توسط آقای امیر حسین یاوری به راهنمایی جناب آقای حمیدرضا محمد زاده در این غرفه ارائه گردیده بود. در نتیجه گیری این پژوهش آمده است که : «بین وفاق اجتماعی و تحصیلات رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. هر چقدر سواد بالاتر، وفاق اجتماعی بیشتر است. اما همبستگی نیمه تفکیکی نشان داد. بخش قابل توجهی از این رابطه مربوط به تعاملات اجتماعی است. حتی در بین تحصیل کرده ها افرادی که برخوردار از تعاملات متنوع تر و وسیع تری هستند، وفاق اجتماعی بیشتری نیز نشان می دهند. رابطه قشر اجتماعی با وفاق اجتماعی همانند رابطه با تحصیلات است. اما رابطه قشر ذهنی با وفاق بیشتر از قشر عینی است.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شریف

همچنین آقای حمد رحمانی مهر نیز نتیجه تحقیقات خود در زمینه «آموزش زبان انگلیسی» در این غرفه ارائه نمودند. در این پژوهش کلیپی آموزشی ارائه شده بود. تکنیک به کار گرفته شده در این کلیپ، برقراری ارتباط بین یک لغت و یک تصویر می باشد. با این هدف که معنی لغت در حافظه دانش آموز نقش بسته و در طولانی مدت در حافظه وی باقی بماند. همچنین سعی شده با به کارگیری موسیقی، کشش لازم برای مراجعات بعدی دانش آموز به کلیپ فراهم شود.

از دیگر موضوعات ارائه شده در این غرفه، «چکیده تحقیقات (برگی از علم) فیزیک» بود که توسط آقای امیرحسین اوتادی به راهنمایی جناب آقای فهیمی تبار انجام شده است.

پژوهشگر جوان این دبیرستان، آقای محمد غفاری، سید پویا موسوی با ارائه تحقیقی در زمینه «وبلاگ پروژه های دانش آموزان» توانست یکی از جوایز برترین پروژه های ارائه شده در بخش غرفه های این دوره از جشنواره را کسب نماید. این تحقیق به راهنمایی جناب آقای احمدی ارائه شده است.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شریف

همچنین آقای متین محمدی با ساخت «ربات تانک»، در این غرفه حضور داشتند و توضیحاتی را در زمینه ساخت این ربات به بازدیدکنندگان ارائه می نمودند.

دیگر پژوهشگر جوان این دبیرستان، آقای کمیل مجیدی به راهنمایی جناب آقای حسینی نیز با ساخت نرم افزار آموزشی «استدلال ها در جبر و احتمال» در این غرفه حضور داشتند. مهارت یافتن در حل مسائل جبر و احتمال و درک مفاهیم احتمال ها با چیزی جز حل کردن مسایل گوناگون و یادگیری راه کارها با استفاده از حل نمونه های متعدد به دست نمی آید.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شریف

به دلیل تنوع زیاد مسایل جبر و احتمال، ابتدا باید مفاهیم به فرد آموزش داده شود و سپس به تدریج به آموزش نکات و راه کار مسایل دشوارتر پرداخت و این نرم افزار در همین راستا تولید شده است.

این نرم افزار به تدریس بخشاول (مثال نقض، استمراری ریاضی، استنتاجی، برهان خلف، اصل لانه کبوتر و ...) می پردازد. این نرم افزار با Flash نوشته شده و از قابلیت های آن می توان به قابلیت بروز رسانی از طریق سایت دبیرستان شریف اشاره کرد.

آخرین موضوع ارائه شده در این غرفه در زمینه «آموزش عربی 1» بود که به راهنمایی جناب آقای آهویی و توسط آقای امیر محمد یزدی ارائه شده بود.

شما می توانید برای مشاهده گالری تصاویر این پژوهشگران به اینجا مراجعه نمائید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی