تبیان، دستیار زندگی
شما هم احساس می‌كنید نوجوان شما به زبانی متفاوت صحبت می‌كند؟ شما هم نمی‌توانید حرف‌های او را درك كنید و منظورش را بفهمید؟ اگر چنین حسی دارید، بهتر است به جای این‌كه بیشتر از او فاصله بگیرید و تنهایش بگذارید، سعی كنید به او نزدیك‌تر از قبل شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به او نزدیک شوید


شما هم احساس می‌كنید نوجوان شما به زبانی متفاوت صحبت می‌كند؟ شما هم نمی‌توانید حرف‌های او را درك كنید و منظورش را بفهمید؟ اگر چنین حسی دارید، بهتر است به جای این‌كه بیشتر از او فاصله بگیرید و تنهایش بگذارید، سعی كنید به او نزدیك‌تر از قبل شوید.


نوجوان ، ولی افسرده

مطمئن باشید با كمی تلاش و وقت گذاشتن این كار ممكن است؛ البته اگر نخواهید این زحمت را به خودتان بدهید و به فرزندتان نزدیك شوید، باید در آینده منتظر مشكلاتی جدی‌تر باشید.

وقتی بچه‌ها كوچك هستند، نقش پدر و مادر با دوران نوجوانی و جوانی آنها متفاوت است؛ در آن روزها بچه‌ها همیشه در آغوش پدر و مادر هستند و با نوازش و محبتشان سرگرم می‌شوند؛ اما با گذشت سال‌ها و بزرگ‌تر شدن‌شان، همه چیز تغییر می‌كند؛ حالا نوجوان 14 ساله‌ای كه پسر شماست با پسر بچه‌ یك ساله‌ای كه سرش را روی شانه شما می‌گذاشت و به خواب می‌رفت، زمین تا آسمان فرق دارد. پس شما هم باید به شیوه‌ مخصوص او نزدیكش شوید و با او صحبت كنید.

متخصصان می‌گویند نباید بگذاریم شانه‌هایی كه یك روز مكانی برای آرامش كودكان بوده است، حالا تبدیل به مكانی سرد و بی‌احساس شود. همچنین باید بدانیم نوجوانان نه تنها نیاز دارند كه به آنها رسیدگی كنیم، بلكه دوست دارند دائم به آنها یادآوری شود كه چقدر برای ما عزیزند و چقدر به فكر آنها هستیم.

نباید بگذاریم شانه‌هایی كه یك روز مكانی برای آرامش كودكان بوده است، حالا تبدیل به مكانی سرد و بی‌احساس شود. همچنین باید بدانیم نوجوانان نه تنها نیاز دارند كه به آنها رسیدگی كنیم، بلكه دوست دارند دائم به آنها یادآوری شود كه چقدر برای ما عزیزند و چقدر به فكر آنها هستیم.

تغییر رفتار نوجوانان را جدی بگیرید

در این دوران احساسات و افكار نوجوانان تغییر می‌كند و به همین دلیل نقش والدین پررنگ‌تر و حیاتی‌تر از قبل می‌شود. حالا پدر و مادر باید با روشی صحیح و مناسب سعی كنند اعتماد به نفس كودك را افزایش دهند و از او مراقبت كنند. در این سال‌ها، پدر و مادر باید آماده برخوردهایی باشند كه گاه غیر طبیعی به نظر می‌آید. اما آنها تنها كسانی هستند كه می‌توانند مشكلات فرزندشان را حل كنند.

بنابراین مهم است كه رابطه‌ای قوی و محكم با نوجوان خود داشته باشید؛ والدین باید از فرزندان درباره دوستانشان بپرسند و اطلاعاتی دقیق و درست از آنها داشته باشند. به همین دلیل وقتی او از مدرسه و دوستانش تعریف می‌كند یا از آنها شكایتی دارد یا حتی وقتی می‌خواهد از معلمش گله كند باید به حرف‌های او با دقت گوش كنید.

همچنین وقتی نوجوان می‌خواهد تجربه‌ای جدید به دست بیاورد، نباید او را از این كار منصرف كنید، بلكه بهترین كار این است كه درباره اتفاقاتی كه در جریان است با او صحبت كنید. پس از آن نیز به او یادآوری كنید مسوولیت تمام كارهایش را باید خودش بپذیرد؛ البته والدین هم باید همیشه كنار او حضور داشته باشند و در موقع نیاز به نوجوان كمك كنند.

والدین، مهم‌ترین و اساسی‌ترین نقش را دارند

حالا كه فرزند شما تغییر رفتار داده است و دیگر مانند گذشته برخورد نمی‌كند، نقش شما مهم‌تر از قبل می‌شود. در اولین مرحله حواستان باشد با همسرتان هماهنگ باشید. پدر و مادر هیچ وقت نباید نظریه‌هایی متفاوت و حتی گاه متضاد داشته باشند. چون با این كار نوجوان سردرگم می‌شود و دیگر از آنها راهنمایی نمی‌خواهد.

در ضمن فراموش نكنید همان‌طور كه رفتار نوجوان تغییر می‌كند، شما هم باید شیوه برخوردتان را با او تغییر دهید؛ البته همیشه بدانید نوجوان با این‌كه دیگر خیلی كوچك نیست، اما هنوز هم فرزند شماست و به توجه و رسیدگی نیاز دارد. پس همیشه رابطه‌ای دوستانه و صمیمی با او برقرار كنید تا مشكلات كاهش یابد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جام جم آنلاین

مقالات مرتبط :

ایست! به من نزدیک نشوید

ورود آزاد ،عبور مشکل!

بروشوری مخصوص والدین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.