تبیان، دستیار زندگی
زمانی که مارک زاکر برگ در سال 2004 فیس‌بوک را در دانشگاه هاروارد تأسیس کرد، گوگل 84.7 درصد از جستجوهای اینترنتی در سطح جهان را در اختیار داشت و قدرت مسلم این عرصه بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ فیس‌بوک و گوگل در چهار جبهه


زمانی که مارک زاکر برگ در سال 2004 فیس‌بوک را در دانشگاه هاروارد تأسیس کرد، گوگل 84.7 درصد از جستجوهای اینترنتی در سطح جهان را در اختیار داشت و قدرت مسلم این عرصه بود.  


زمانی که مارک زاکر برگ در سال 2004 فیس‌بوک را در دانشگاه هاروارد تأسیس کرد، گوگل 84.7 درصد از جستجوهای اینترنتی در سطح جهان را در اختیار داشت و قدرت مسلم این عرصه بود.

گوگل و فیس بوک

به‌گزارش همکاران سیستم، اکنون که 7 سال از آن زمان گذشته، فیس‌بوک در بازار فراموش شده‌ی گوگل در حوزه شبکه‌های اجتماعی، سرمایه گذاری عظیمی کرده و اکنون از ثمرات آن بهره‌برداری می‌کند. ظاهراً امروز گوگل می‌خواهد این بازار را نیز فتح کند. رقابت این دو در چهار جبهه جریان دارد.

جبهه اول؛ جذب استعدادها

فیس‌بوک با رشدی باورنکردنی در سال 2010 توانست به رکورد نیم میلیارد کاربر دست پیدا کند و اکنون با گذشت 1 سال از اعلام این آمار، قطعاً وضعیت رهبر شبکه‌های اجتماعی مستحکم‌تر نیز شده و به پیشرفت‌های تازه‌تر می‌اندیشد.

مارک زاکربرگ شخصاً امکانات ارائه شده‌ی گوگل پلاس را زیر نظر دارد و تحولات آن را دنبال می‌کند.

طبق آمار ماه اکتبر سال 2010، وال استریت ژورنال 10 درصد از اعضای تیم فیس‌بوک از گوگل و دیگر شرکت‌های مطرح فناوری اطلاعات جذب شده‌اند.

جبهه دوم؛ جنگ ایده‌ها

گوگل و فیس‌بوک همیشه فعالیت‌های یکدیگر را به دقت زیر نظر دارند.

گوگل در ماه می 2009 سرویس جدید چت و ایمیل گوگل ویو را راه‌اندازی کرد اما یک سال بعد این شبکه‌ی ناموفق را بست. ولی کارش با شبکه‌های اجتماعی به پایان نرسید و در فوریه 2011، گوگل BUZZ را معرفی کرد. بعد از موفقیتی چند ماهه، گوگل به دلیل مشکلات مربوط به حفظ اطلاعات شخصی، به این نتیجه رسید که این شبکه برای برترین بودن، نواقص زیادی دارد. این پروژه که در نهایت شکست خورد از فیس‌بوک الگو برداری کرده بود و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های گوگل در آن زمان محسوب می‌شد.

فیس‌بوک در بازار فراموش شده‌ی گوگل در حوزه شبکه‌های اجتماعی، سرمایه گذاری عظیمی کرده و اکنون از ثمرات آن بهره‌برداری می‌کند. ظاهراً امروز گوگل می‌خواهد این بازار را نیز فتح کند. رقابت این دو در چهار جبهه جریان دارد

آخرین سلاح ارتش گوگل، با نام گوگل پلاس به تازگی معرفی شده و تعدادی عضو برای دوره‌ی تست بتایش گرفته است . مارک زاکربرگ هم در برابر این خبر، بلافاصله اعلام کرد که فیس‌بوک با کمک اسکایپ امکان گفتگوی ویدئویی را برای کاربرانش فراهم آورده است. اما برگ برنده‌ گوگل استفاده از امکانی به نام «حلقه» در قسمت گروه دوستان است.

جبهه سوم؛ اطلاعات کاربران

نبض این نبرد در دستان کاربران می‌زند. گوگل و فیس‌بوک برای حفظ کاربرانشان و تبدیل آنها به کاربران وفادار، نبرد سختی را آغاز کرده‌اند. روز چهارشنبه فیس‌بوک امکان دسترسی کاربران به نام و ایمیل اعضای صفحه‌شان را غیر فعال کرد که شامل جی‌میل آنها نیز می‌شود. از طرف دیگر گوگل هم دسترسی به فیس‌بوک از جی‌میل را قطع کرد.

گوگل نیز زمانی که کاربران می‌خواهند جی‌میلشان را وارد صفحه‌ی فیس‌بوک کنند به آنها پیغامی می‌دهد با این مضمون: «کمی تأمل کنید! آیا مطمئنید می‌خواهید اطلاعاتتان را وارد سرویسی کنید که به شما اجازه‌ی خارج کردن آنها را نمی‌دهد؟»

البته جای تردید وجود دارد که فیس‌بوک با 750 میلیون کاربر تمایلی به همکاری با گوگل داشته باشد و اگر جواب مثبت است چه شرط هایی برای این همکاری خواهد داشت

جبهه چهارم: دست دوستی؟

اریک اشمیت، مدیر گوگل چهارشنبه‌ گذشته گفت: هنوز جا برای تعداد زیادی شبکه اجتماعی هست و ما هم آماده همکاری با شبکه های اجتماعی بزرگ مثل فیس‌بوک و توئیتر هستیم.

البته جای تردید وجود دارد که فیس‌بوک با 750 میلیون کاربر تمایلی به همکاری با گوگل داشته باشد و اگر جواب مثبت است چه شرط هایی برای این همکاری خواهد داشت.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: مدیانیوز