تبیان، دستیار زندگی

ضدآفتاب باعث لک صورت می‌شود؟

چند سالی است که با شروع فصل گرمـا و افزایش مصـرف ضدآفتاب‌ها، پرسش‌های بیشماری از سـوی مصـرف کنندگان مطرح می‌گردد که ناشی از تشویش و نگرانی آن‌ها در رابطه با اثرات ضدآفتاب‌ها می‌باشد. نگرانی‌هایی از قبیل لک‌زایی، سرطان‌زایی و... .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضدآفتاب  ، لک صورت ، لک پوستی

نویسنده: دکتر آناهیتا عباسی مود
لذا اشاره به نکات ذیل را برای روشن کردن افکار مصرف کنندگان ضروری دانستم:

 

1- مواد تشکیل دهنده ضدآفتاب‌های معتبر و دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت، صرفاً به صورت یک پوشش حفاظتی بر روی پوست قرار گرفته و آن را در برابر اثرات زیانبار پرتوهای خورشیدی محفوظ نگه می‌دارد و به هیچ وجه قادر به ایجاد لک‌های پوستی نیستند.

 

2- ضدآفتاب باید بر اساس نوع و ویژگی‌های پوست هر فرد انتخاب شود که در این خصوص لازم است از راهنمایی پزشک مربوطه استفاده کرد.

 

3- طبیعی است مصرف غیر یکنواخت ضدآفتاب روی پوست باعث می‌گردد نقاطی که با ضدآفتاب پوشش یافته‌اند تحت تأثیر آفتاب قرار نگیرند و از سایر نقاط پوست کمتر تیره شوند که تفاوت رنگ این دو ناحیه از پوست به معنای ایجاد لک نیست.

4- برای نتیجه گیری مؤثر از ضدآفتاب‌ها، لازم است هر سه ساعت یک بار، به میزان حداقل دو بند انگشت، کرم ضد آفتاب به طور یکنواخت بر روی سطح پوست مالیده شود.

مواد تشکیل دهنده ضدآفتاب‌های معتبر و دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت، صرفاً به صورت یک پوشش حفاظتی بر روی پوست قرار گرفته و آن را در برابر اثرات زیانبار پرتوهای خورشیدی محفوظ نگه می‌دارد و به هیچ وجه قادر به ایجاد لک‌های پوستی نیستند

 

5- بسیاری از لک‌های پوستـی می‌توانند ناشی از تغییـرات هـورمونی یـا عـوارض جانبـی بعضی از داروها به خصوص قرص‌های ضد بارداری خوراکی و یا حتی واکنش‌های حساسیتی باشند.

این‌گونه موارد که اندک هم نیستند، به هیچ وجه ربطی به ضدآفتاب نداشته و می‌توانند حتی بدون مصرف ضدآفتاب نیز رخ دهند.

 

6- اطمینان داشته باشید که اگر یک ضدآفتاب (با هر مارکی که می‌خواهد باشد) دارای مجوز رسمی وزارت بهداشت بوده و از مراکز معتبر (داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر) خریداری گردد و به شیوه درست و به مقدار کافی مصرف شود، هرگز ایجاد لک نخواهد کرد.

 

در نهایت به عنوان یک پزشک از شرکت‌های تجاری می‌خواهم که رقابت‌های تجاری را با سلامت مردم پیوند نزنند و با ایجاد شایعه لک زایی، سرطانزایی و . . . باعث شک و تردید مردم نگردند، چرا که ضدآفتاب‌ها محصولات لازم و بسیار مفیدی برای جلوگیری از اثرات زیانبار اشعه خورشید هستند.


مطالب مرتبط:

ضدآفتاب کافی نیست

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

روغن‌ گیاهی جای ضد آفتاب را نمی‌گیرد

اگر زیاد با کامپیوتر کار می ‌کنید ضدآفتاب بزنید

چگونه از ضد آفتاب استفاده کنیم

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

چگونه لک صورت را از بین ببریم؟

شایع ترین علل ایجاد لک صورت

لک صورت و راه درمان آن

با کک ‌و مک کنار بیایید!

کک و مک؛ از پیشگیری تا درمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.