تبیان، دستیار زندگی
فرمود: اى حسین ! شخصى همراه تو به مدینه آمده است ، كه مقاتل نام دارد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجّت و خبر از غیب
حجت و خبر از غیب


فرداى آن روز آمدم و هنگامى كه وارد منزل حضرت شدم به من خطاب كرد و فرمود: اى حسین ! به منزل ما خوش آمدى ؛ و سپس مرا نزدیك خودش نشانید و ضمن دل جوئى و احوال پرسى ، از مسیر راه پرسش نمود


برخى از تاریخ ‌نویسان از شخصى به نام حسین بن عَمرو حكایت كنند: بعد از شهادت و رحلت امام موسى كاظم علیه السلام عازم مدینه منوّره شدم و به یكى از دوستان خود به نام مقاتل كه همراه من بود گفتم : آیا ممكن است كه فردا نزد این شخص برویم ؟

مقاتل گفت : كدام شخص ؟ منظورت كیست ؟

پاسخ دادم : علىّ بن موسى علیهما السلام . گفت : سوگند به خداى یكتا، كه تو رستگار نخواهى شد، چرا او را محترمانه نام نمى برى ؟ همانا او حجّت و خلیفه خداوند متعال است . گفتم : تو از كجا مى دانى كه او امام است و حجّت خدا مى باشد؟ در جواب گفت : من شاهد هستم كه پدرش ، امام كاظم علیه السلام وفات یافت و فرزندش ، حضرت علىّ بن موسى علیهما السلام امام بعد از اوست ؛ و نیز حجّت خداوند در میان بندگان مى باشد، سپس افزود: من هیچ موقع با تو نزد آن حضرت نخواهم آمد. حسین افزود: پس به همین جهت ، تصمیم گرفتم كه تنها بر آن حضرت وارد شوم و از نزدیك او را ببینم . فرداى آن روز آمدم و هنگامى كه وارد منزل حضرت شدم به من خطاب كرد و فرمود: اى حسین ! به منزل ما خوش آمدى ؛ و سپس مرا نزدیك خودش نشانید و ضمن دل جوئى و احوال پرسى ، از مسیر راه پرسش نمود و من ، جواب حضرت را پاسخ دادم و آن گاه گفتم : پدرِ شما در چه حالت و وضعیّتى مى باشد؟ پاسخ داد: پدرم رحلت كرد و از این دنیا رفت . سپس سؤ ال كردم : امام و حجّت خدا بعد از پدرت كیست ؟ پاسخ داد: من امام بعد از پدرم مى باشم و هركس با من مخالفت نماید كافر مى باشد. و بعد از آن افزود: چه مقدار پول از پدرم طلبكار هستى ؟ گفتم : شما بهتر مى دانید. فرمود: مبلغ یك هزار دینار از پدرم طلب دارى ، كه چون وارث و خلیفه او من هستم ، آن ها را پرداخت مى نمایم . و پس از لحظه اى سكوت ، فرمود: اى حسین ! شخصى همراه تو به مدینه آمده است ، كه مقاتل نام دارد. گفتم : آرى ، آیا او از دوستان و علاقه مندان شما مى باشد؟ فرمود: بلى ، به او بگو: تو بر حقّ هستى و در عقیده و نظریه خود پایدار و ثابت قدم باش . بعد از این صحبت ها و خبردادن از جریاناتى كه تنها من دانستم ، من نیز به امامت او معتقد شدم و ایمان آوردم.


منبع: مهر هشتم

بخش حریم رضوی