تبیان، دستیار زندگی
شاید در گذشته بیان کردن بسیاری از موضوعات و مطالب به صورت رو در رو برایمان سخت بود و لذا خیلی بیشتر مراقب گفتار خود بودیم اما مسلما شما هم قبول دارید که امکان دارد در یک جمع خانوادگی گاه لطیفه ها و یا مطالب نامناسبی از طریق پیامک میان....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد از نوع پیامکی

از وابستگی به موبایل چه می دانید؟


شاید در گذشته بیان کردن بسیاری از موضوعات و مطالب به صورت رو در رو برایمان سخت بود و لذا خیلی بیشتر مراقب گفتار خود بودیم اما مسلما شما هم قبول دارید که امکان دارد در یک جمع خانوادگی گاه لطیفه ها و یا مطالب نامناسبی از طریق پیامک میان افراد رد و بدل شود که در واقع حاضر نباشیم این مطلب را به صورت شفاهی برای  کسی عنوان کنیم و این مساله خود تامل برانگیز است....

اعتیاد از نوع پیامکی

شاید تا چند سال گذشته یکی از بهترین سرگرمی ها در زمان مهمانی و دور هم جمع شدن اعضای فامیل این بود که لطیفه های مختلف اعم از بامزه و بی مزه بین افراد رد و بدل شود و یا بهترین و مهمترین اقدامی که افراد در این موقعیت انجام می دادند صحبت و گفتگو با هم و تبادل اطلاعات بود اما در سالهای اخیر و رواج چشم گیر تلفن همراه در میان  افراد جامعه ما و به موازات آن دسترسی تقریبا اکثریت غریب به اتفاق افراد حتی کودکان و نونهالان در جامعه به تلفن همراه، موجب شده که وقت قابل ملاحظه ای از افراد جامعه از طریق تلفن همراه پر شود. شاید در گذشته بیان کردن بسیاری از موضوعات و مطالب به صورت رو در رو برایمان سخت بود و لذا خیلی بیشتر مراقب گفتار خود بودیم اما مسلما شما هم قبول دارید که امکان دارد در یک جمع خانوادگی گاه لطیفه ها و یا مطالب نامناسبی میان افراد رد و بدل شود که در واقع حاضر نباشیم این مطلب را به صورت شفاهی برای  کسی عنوان کنیم و این مساله خود تامل برانگیز است و این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا واقعا کارکرد تلفن همراه این است؟؟؟

وقتی به گردش می رویم و یک تصویر جالب می بینیم تلفنهای همراه است که در دست همه مانور می آید، وقتی قصد یادداشت یک قرار کاری یا درسی را داریم باز هم تلفن همراه؛ وقتی قصد فیلم برداری داریم باز هم تلفن همراه و وقتی قصد رد و بدل کردن لطیفه با دوستان و همسالان را داریم باز هم تلفن همراه به داد ما می رسد.

هر چند که چند کاره بودن یک ابزار بسیار مفید و جالب است اما از طرف دیگر وابستگی افراد را به وسیله مذکور روز به روز بیشتر و بیشتر می کند.

اما به راستی از کجا می توان فهمید که یک نفر وابستگی شدید به تلفن همراه خود دارد و یا در اصطلاح اعتیاد به تلفن همراه یافته است؟

شاید برای درک این وابستگی افراطی مانند سایر وابستگی ها باید این ضوابط و معیارها را در نظر داشت  برای مثال:

اگر رابطه شما با تلفن همراهتان از رابطه تان با سایر اقوام و دوستان نزدیکتر است بهترین کاری که می توانید در حق خود انجام دهید یادگیری روشهای ترک اعتیاد به موبایل است.

برخی از علایم این اعتیاد عبارتند از:

* آیا دوستان و آشنایان درباره استفاده مداوم شما از موبایل به شما اعتراض کرده اند؟ به آنچه که می گویند خوب توجه کنید آیا در این ارتباطات و انتقادات سرزنش و مواخذه آنها وجود داشته است؟

خاموش کردن گوشی همراه در زمان رانندگی تنها یک فرصت برای گذراندن بهتر اوقات فراغت نیست بلکه فرصتی است برای زنده ماندن

* برای تان اتفاق افتاده که با فردی از دوستان و یا همسالان در حال صحبت و تبادل اطلاعات باشید اما پیوسته متوجه گوشی همراه خود بوده و و حاضر نباشید به خاطر طرف مقابلتان چند ساعتی از پیامک بازی و یا پاسخ دادن به تماسهای تلفن همراهتان دست بردارید؟برخورد وی در چنین شرایطی چگونه بوده است؟آیا این رفتار شما  بی احترامی به وی نبوده است؟  بسیاری از افراد امکان دارد در قبال چنین رفتاری ارتباط را ادامه نداده و صحبت و گفتگو را قطع کنند و از نحوه برخورد و  بی توجهی شما دلخور و ناراحت شوند.

* آیا جز افرادی هستید که در هنگام رانندگی هم باید به تماسهای خود پاسخ داده و یا جواب پیامکهای خود را بدهید؟ آیا به این مساله توجه کرده اید که چقدر سخت و غیر ممکن  است در حالیکه با تلفن همراه صحبت می کنید با هوشیاری کامل رانندگی کنید؟ بنابراین خاموش کردن گوشی همراه تنها یک فرصت برای گذراندن بهتر اوقات فراغت نیست بلکه فرصتی است برای زنده ماندن!

* آیا زمانی که تلفن همراه خود را فراموش می کنید و یا موقعی که نمی توانید تماس برقرار کنید احساس خشم و عصبانیت می کنید؟ آیا زمانی که تلفن همراه خود را در منزل جا می گذارید حس می کنید از تمام دنیا منقطع شده اید؟ آیا بدون تلفن همراهتان می توانید یک روز بدون تنش و مشکل را طی کنید؟ آیا دایما حس نمی کنید یک وسیله بسیار مهم را گم کرده اید؟

اعتیاد از نوع پیامکی

* آیا شما جز آن دسته از افرادی هستید که اگر یک شماره ناآشنا با شما تماس گرفته و تلفن را قطع کند، باید حتما با شماره مذکور تماس گرفته و او را شناسایی کنید؟

* آیا در تمام اوقات شبانه روز اعم از سر میز غذا، در حال گوش کردن به صحبتهای استاد، هنگام شرکت در یک سمینار، زمان گفتگو با یک دوست و یا همسال و .. همواره پاسخگوی تلفن تان هستید؟

* آیا با شنیدن صدای زنگ تلفن احساس می کنید رویداد مهمی در حال رخ دادن است؟ آیا فقط برای اینکه حرف زده باشید مشغول صحبت با تلفن همراه می شوید؟

* آیا تا به حال موفق شده اید تنها برای یک روز و برای حفظ آرامش روان تان گوشی تان را خاموش کنید و یا حداقل خود را ملزم به پاسخ دادن به همه پیامکها و تماسها ننمایید؟

تمام  و یا چند مورد از مواردی که عنوان شد اگر در وجود شما به عنوان یک کاربر تلفن همراه وجود داشته باشد مسلما دچار وابستگی افراطی به تلفن همراه هستید و باید به فکر اصلاح نحوه استفاده خود از تلفن همراه باشید برای این اقدام لازم است که:

به صورت حساب تلفن همراه تان توجه کنید: بررسی کنید و ببینید که چه مقدار زمان و چه مبلغی صرف پیامکهای ارسالی و مکالماتتان شده است؟ اگر قدری به این مساله توجه کید احتمالا خواهید دید که بخش زیادی از وقت و درآمد خود را صرف تلفن همراه کرده که مسلما این اقدام با محسابات یک ذهن حسابگر منافات دارد.

*از استفاده از تلفن همراه خود در مکانهای عمومی خودداری کنید:  فراموش نکنید که در بسیاری از موارد وقتی در یک مکان عمومی مشغول صحبت با تلفن همراه خود هستید شاید تن صدایتان بیش از حد بالا برود و ناخودآگاه اطرافیان متوجه محتوای مکالمه شما باشند  اما توجه کنید که اطرافیان علاقه ای به شنیدن حرفهای شما ندارند و وقتی شما با صدای بلند در حال گفتگو با تلفن همراه هستید به نوعی وارد فضای خصوصی اطرافیان تان شده و آرامش آنها را بر هم می زنید.

وقتی قرار است به مطب دکتر بروید، وارد کلاس درس شوید به یک سمینار بروید و یا در یک مهمانی خانوادگی حضور یابید یا تلفن همراه خود را به همراه خود نبرید و یا اینکه آن را خاموش کنید

سعی کنید در چنین مواقعی به گوشه ای رفته و اجازه دهید اطرافیان آرامش خود را داشته اشند و یا از تماس گیرنده فرصت بخواهید تا در موقعیت مناسب تر با ایشان تماس بگیرید.

* وقتی قرار است به مطب دکتر بروید: وارد کلاس درس شوید به یک سمینار بروید و یا در یک مهمانی خانوادگی حضور یابید یا تلفن همراه خود را به همراه خود نبرید و یا اینکه آن را خاموش کنید.

* با یک برنامه ریزی درست و منطقی استفاده از  تلفن همراه را محدود کنید: در طی روز زمانهایی مشخص و محدود را برای تماسهای تلفنی و ارسال پیامک و .. اختصاص دهید. این اقدام در ابتدا به معنای توجه به سلامت روان خود و از طرف دیگر توجه و احترام به افرادی است که با آنها در مراوده منظم و دایمی هستیم.

* اگر نمی توانید این چند اصول ساده را رعایت کنید احتمالا برخی دلایل پنهان برای وابستگی بیش از حد تان به تلفن همراه است پس به فکر گفتگو با یک روان شناس باشید تا ببینید چرا و چگونه تلفن همراهتان توانسته بر زندگی شما تسلط یابد.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.