تبیان، دستیار زندگی
این روزها قبل از آنکه فکر مردن به سرتان بزند، بهتر است مقدماتش را که خود کار بزرگی است، مهیا کنید؛ مقدمات کار می‌شود کفن و دفن، پذیرایی، مداحی مراسم و مهم‌تر از همه سنگ قبر است چون قبر و سنگ قبر هزینه‌اش از مابقی کارها سنگین‌تر و آبرومندانه‌تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا اطلاع ثانوی زنده بمانید


این روزها قبل از آنکه فکر مردن به سرتان بزند، بهتر است مقدماتش را که خود کار بزرگی است، مهیا کنید؛ مقدمات کار می‌شود کفن و دفن، پذیرایی، مداحی مراسم و مهم‌تر از همه سنگ قبر است چون قبر و سنگ قبر هزینه‌اش از مابقی کارها سنگین‌تر و آبرومندانه‌تر است.


مرگ-قبر-قبرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، اگر مراسم ختم بخواهید برای یک ساعت باید چهل هزار تومان مداح، خطیب و سخنران هم چهل هزار تومان، سیستم صوتی هم سی هزار تومان هزینه کنید وای به سایر هزینه‌های مراسم سوم و هفتم و چهلم و سالگرد متوفی.

قبل از آنکه فکر مردن به سرتان بزند بهتر است مقدماتش را که خود کار بزرگی است، مهیا کنید. مقدمات کار می‌شود کفن و دفن، پذیرایی، مداحی مراسم، و مهم‌تر از همه سنگ قبر است قبر و سنگ قبر هزینه‌اش از مابقی کارها سنگین‌تر و آبرومندانه‌تر است.

پذیرایی و جلسات ختم و فاتحه را می‌شود همه جور برگزار کرد مثلاً خیرات برای ایتام داد. ولی دو مورد دیگر را نمی‌شود کاری کرد پس تا نمردید لطفاً فکر خانه و درب خانه‌تان باشید.

خرید قبر و تعیین مکانی که قرار است در آن آرام بگیرید برای بعضی‌ها بسیار مهم است و سعی می‌کنند قبری را برای خودشان پیش خرید کنند.

آن‌هایی که این کار را می‌کنند تکلیفشان روشن است، بحث بر سر کسانی است که بعد از مرگشان، نزدیکان می‌خواهند برایشان قبر تهیه کنند.

خرید همین یک متر و اندی جا معضلی می‌شود برای نزدیکان و افرادی که رودربایستی با کسی ندارند و البته بودجه آنچنانی به یک قبر معمول اکتفا می‌کنند که همان هم سر به چند میلیون می‌گذارد.

اما بعضی از خانواده‌ها به همه جا راضی نمی‌شوند و برای آن که کسوت فامیل و خانواده‌شان حفظ شود و البته کلاسی باشد قبر انتخاب می‌کنند شمال قبرستان جایی که خنک باشد درخت داشته باشد و البته اگر کنار یک امامزاده باشد که چه بهتر، آن وقت هزینه خرید قبرشان از ده میلیون تومان می‌زند بالا.

فرقی ندارد که انسان کجا دفن شود اما گاهی اوقات چشم و هم چشمی و حرف‌های دیگران از این امر ممانعت می‌کند که این وضعیت اکنون در شهر رایج شده است

باکشان هم نیست پول را با افتخار می‌دهند و فخر می‌فروشند به اطرافیانشان. قبر و سنگ قبر گران‌قیمت می‌خرند تا بلکه در این چشم و هم چشمی مرگ از قافله جا نمانند.

با این مقدمه نزد برخی از شهروندان رفتیم و نظرشان را در این خصوص جویا شدیم.

 قبرها 30 ساله است.

مدیرکل اوقات و امور خیریه استان سمنان در این مورد گفت: قیمت قبور بر اساس دستورالعمل مربوط توسط کمیته تعیین قبور در بقاع متبرکه پس از بررسی همه جوانب امر از نظر موقعیت جغرافیایی بقعه، میزان زائران، هزینه‌های نگهداری از قبیل توسعه، عمران، حفظ، نگهداری بنا، هزینه‌های مربوط به حقوق خدام، پرداخت هزینه‌های مصرفی از قبیل آب، برق، گاز و فراهم کردن امکانات رفاهی و بهداشتی و خدمات رسانی به مدت 30 سال تعیین میشود.

حجت الاسلام قربانعلی صفایی پور افزود: مبلغ حق الدفن دریافتی از افراد صرفاً جهت هزینه‌های توسعه، عمران بقعه، هزینه‌های مدیریتی و فرهنگی بقعه هزینه می‌شود.

وی یادآور شد: ضمناً طبق ضوابط شهری هزینه گورستان عمومی برای دفن توسط شهرداری تأمین می‌شود و متقاضیان دفن در بقاع متبرکه با میل و خواسته خود اقدام به خرید در بقاع متبرکه می‌کنند.

مرگ-قبر-قبرستان

مدیرکل اوقات و امور خیریه استان سمنان گفت: با عنایت به اینکه مردم نسبت به خاندان اهل بیت ارادت و علاقه خاصی دارند برخی از افراد پس از فوت تمایل دارند تا در جوار خاندان اهل بیت مدفون باشند و همان گونه که در زمان حیات میل به زیارت مراقد و بقاع متبرکه این بزرگواران دارند، مایلند پس از فوت جهت اشرافیت این اماکن مقدس در جوار خاندان اهل بیت مدفون باشند.

صفایی پور ادامه داد: با عنایت به اینکه در دفن اموات در بقاع متبرکه مسایل بهداشتی کاملاً مراعات می‌شود در خصوص دفن مرده در شهر ضرری احساس نمی‌شود.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری نیز در سخنانی گفت: دفن اموات در بقاع متبرکه و در حاشیه اراضی امامزادگان از گذشته دور مرسوم بوده که بسته به شرایط محیطی و وضعیت اراضی مجاور بقاع متبرکه به صورت عمومی و یا اختصاصی دفن اموات صورت می‌گیرد.

علی خداداد مهم‌ترین دلایل گرانی و قیمت بالای قبور در بقاع متبرکه را نیز ذکر کرد و گفت: محدودیت شدید زمین و فضاهای مذهبی موجود در کنار بقاع متبرکه که از قبل سابقه دفن اموات را داشته‌اند، در مقابل حجم بالای متقاضیان دفن اموات در این فضاها منجر به پیش بینی ابزار و اهرم‌هایی جهت پاسخگویی به نیاز بالای متقاضیان شده که گرانی و افزایش قیمت قبور نتیجه این امر است.

وی تصریح کرد: اغلب بقاع متبرکه تحت نظارت عالیه اداره کل اوقاف و امور خیریه و به صورت هیئت امنایی منتخب از موثران و معتمدان منطقه اداره می‌شوند و فروش قبور به دلیل محدودیت زمین و نیز منابع مالی بقاع متبرکه صورت می‌گیرد که یکی از راهکارهای کسب منابع مالی جهت اجرای طرح‌های ساماندهی و توسعه فضاهای مذهبی بقاع متبرکه و نیز پوشش هزینه‌های جاری تعمیر و نگهداری و ارائه خدمات به زائران است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری همچنین می‌گوید: دفن اموات در فضاهای مذهبی و نزدیک مراکز سکونتگاهی مشکلات بهداشتی محیطی و بهداشت روانی ساکنان و مجاوران این فضاها را دچار مشکلاتی کرده و آثار منفی ناشی از آن بر سایر افرادساکن در نزدیکی این فضاها احساس می‌شود.

مرگ-قبر-قبرستان

ممنوع کردن دفن اموات در بقاع متبرکه

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری مهم‌ترین پیشنهادات در جهت رفع این معضل اظهار داشت: ساماندهی و ابلاغ دستورالعمل‌های نظارتی در جهت ممنوع کردن دفن اموات در بقاع متبرکه و یا ایجاد محدودیت در فضاهای مذهبی از سوی اداره کل اوقات و امور خیریه با همکاری شهرداری‌های تابعه، شوراهای اسلامی، شبکه بهداشت و درمان و ایجاد تسهیلات در جهت دفن اموات در سایر فضاها از مهم‌ترین اموری است که می‌توان به آن توجه داشت.

 هزینه‌های بالای قبر.

یکی از شهروندان نیز در رابطه با گرانی قبر در گورستان امامزاده گفت: نیاز مادی انسان با مرگ پایان نمی‌پذیرد! قبر همان محلی است که تا ابد می‌خواهی در آن سکنی گزینی و از دنیا چشم برگیری، ملزم به پرداخت پول است. تفاوت بین فقیر و غنی را در انتخاب قبر نیز مشاهده می‌کنیم. همه می‌گویند مردن آسان است، مرده فقط یک متر کفن و یک متر زمین می‌خواهد اما هزینه‌های کفن و دفن بسیار بالا است.

محمدی افزود: غم از دست دادن عزیز برای یک خانواده خیلی سخت است اما هزینه‌های بالای قبر نیز در این گورستان باعث ناراحتی‌های بیشتر می‌شود. با وضعیت گرانی قبر در کنار امامزاده‌ها فکر آنکه روزی ما بمیریم برای ما بسیار نگران کننده خواهد بود. با توجه به هزینه بالای تهیه قبر تنها عده خاصی می‌توانند در این محل دفن شوند یعنی باز هم بین فقیر و غنی فاصله و جدایی ایجاد می‌شود.

ساماندهی و ابلاغ دستورالعمل‌های نظارتی در جهت ممنوع کردن دفن اموات در بقاع متبرکه و یا ایجاد محدودیت در فضاهای مذهبی از سوی اداره کل اوقات و امور خیریه با همکاری شهرداری‌های تابعه، شوراهای اسلامی، شبکه بهداشت و درمان و ایجاد تسهیلات در جهت دفن اموات در سایر فضاها از مهم‌ترین اموری است که می‌توان به آن توجه داشت.

 فرقی ندارد کجا دفن شوم

شهروندی دیگر با اشاره به اینکه این شهرستان دارای چند گورستان است، توضیح داد: فرقی ندارد که انسان کجا دفن شود اما گاهی اوقات چشم و هم چشمی و حرف‌های دیگران از این امر ممانعت می‌کند که این وضعیت اکنون در شهر رایج شده است. بسیاری با وجود فقر مالی، برای حرف و حدیث دیگران اموات خود را در گورستان امامزاده‌ها دفن می‌کنند.

این روزها از گوشه و کنار شهر علاوه بر خبر افزایش هزینه‌های مرگ، خبر از گرانی قبرها در امامزاده‌ها به گوش می‌رسد، این گرانی به حدی بوده که خرید یک متر قبر از یک متر خانه در بهترین و بالاترین منطقه شهر گران‌تر شده است.

هرچند نمی‌دانیم ملاتی که در این قبرها به کار برده شده از چه نوع مصالحی است، چون هر مقدار که تورم بالا برود و مصالح گران شود، باز هم بعید است شاهد این همه گرانی قبر باشیم.

بخش اجتماعی تبیان.


منبع: الهه یزدی فر – فارس.