تبیان، دستیار زندگی
چندی است که برنامه «آکادمی موسیقی» که از شبکه «من و تو» پخش می شود، با استفاده از مولفه هایی چون موسیقی و خوانندگی و استفاده از یکی از یکی از خوانندگان زن قبل از انقلاب سعی در جذب مخاطبان داخل کشور دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آکادمی موسیقی چه می نوازد؟
چندی است که برنامه «آکادمی موسیقی» که از شبکه «من و تو» پخش می شود، با استفاده از مولفه هایی چون موسیقی و خوانندگی و استفاده از یکی از  خوانندگان زن قبل از انقلاب سعی در جذب مخاطبان داخل کشور دارد تا از این طریق مفاهیم نامناسب و نابهنجار خود را به خورد مردم کشور بدهد.

موسیقی-اکادمی-من و تو

«آکادمی موسیقی» یک برنامه تلویزیونی است که به تقلید از برنامه «امریکن آیدل» که مسابقه خوانندگی در امریکا است، پس از تاسیس شبکه «من و تو» برای جذب مخاطبین شروع به کار کرد. برنامه «امریکن آیدل» محصول شبکه تلویزیونی فاکس آمریکا است که در سال 2002 با شعار انتخاب ستاره جدید برای موسیقی آغاز به کار کرد. این برنامه مخاطبین بسیاری را در میان کشورهای جهان از آن خود کرده است و برندگان آن توسط تماس های تلفنی و پیام های کوتاه مردم انتخاب می شود. برنامه آکادمی موسیقی نیز بر اساس این برنامه و با اهداف پشت پرده خود با هزینه ها و مخارج بسیاری شروع به کار کرد. این برنامه که مدیریت آن بر عهده فائقه آتشین خواننده قبل از انقلاب است، در زمستان سال گذشته هر هفته به صورت زنده برگزار می شد و در اسفند ماه به پایان رسید، اما گزارش ها حاکی از شروع سری جدید این برنامه دارد. در این برنامه که با محوریت آموزش خوانندگی به وجود آمده است، 4 دختر و 4 پسر جوان شرکت داشتند که هر هفته با اجرای ترانه هایی از خوانندگان معروف به رقابت با یکدیگر می پرداختند. در پایان اجرای هر یک از شرکت کنندگان، هیئت ژوری عملکردشان را ارزیابی می کند و پس از برگزاری جلسات اولیه، مراحل حذفی برگزار می شود که شرکت کنندگان بر اساس رای مردم، رتبه بندی و افرادی که امتیاز کمی کسب می کنند از برنامه حذف می شوند.

آکادمی موسیقی» یک برنامه تلویزیونی است که به تقلید از برنامه «امریکن آیدل» که مسابقه خوانندگی در امریکا است، پس از تاسیس شبکه «من و تو» برای جذب مخاطبین شروع به کار کرد

نیمه برهنگی و ظواهر نابهنجار شرکت کنندگان

از مشخصه های این برنامه حجاب نامناسب شرکت کنندگان خانم این برنامه است. دختران این برنامه با پوشش های بسیار نامناسب و نیمه برهنه، با آرایش های غلیظ بر روی سن حاضر می شوند و با رقص و آواز به اجرای برنامه می پردازند. پسران شرکت کننده در این برنامه نیز با آرایش های موی نامناسب و حرکات موزون ترانه های منتخب را اجرا می کنند. یکی  از اهداف استفاده از پوشش نابهنجار و آرایش نامناسب حاضرین در این برنامه، تزریق فرهنگ بدپوششی به مخاطبان داخل ایران است. عوامل تولید کننده این برنامه با استفاده از هزینه های بسیار برای استفاده از سالنی گرانقیمت و مخارج سنگین برای پوشش، گریم و آرایش شرکت کنندگان و سایر موارد جانبی برنامه می شود، در تلاش اند، این خوراک مسموم را با ظاهری زیبا و فریبنده به خورد بینندگان داخل کشور بدهند و با رسوخ به باورهای اعتقادی جوانان، آنها را به سوی ابتذال سوق دهند.

روابط آزاد دختران و پسران در  پشت صحنه آکادمی موسیقی

علاوه بر برنامه «آکادمی موسیقی» که پنج شنبه شب های هفته پخش می شد، پشت صحنه این برنامه نیز جمعه ها هر هفته روی آنتن این شبکه می رفت که با حاشیه های نابهنجار بسیاری همراه است. یکی از این موارد، روابط نامناسب و دور از شئونات جوانان دختر و پسر شرکت کننده در مسابقه در محل استقرارشان است. شرکت کنندگان در حاشیه مسابقات به صورت مختلط شبانه روز در کنار یکدیگر به سر می برند و هیچ حدودی در روابط میان آنها وجود ندارد. انعکاس این روابط در حاشیه برنامه به دلیل قبح زدایی از روابط میان زن و مرد نامحرم در میان مخاطبان فارسی زبان داخل ایران، از سوی برنامه ریزان چنین برنامه هایی دنبال می گردد.

علاوه بر برنامه «آکادمی موسیقی» که پنج شنبه شب های هفته پخش می شد، پشت صحنه این برنامه نیز جمعه ها هر هفته روی آنتن این شبکه می رفت که با حاشیه های نابهنجار بسیاری همراه است

تماس های غیر شرعی میان دختران و پسران شرکت کننده بر روی استیج

از دیگر مسائل برنامه «آکادمی موسیقی»، تماس های غیر شرعی مخاطبان غیر هم جنس بر روی سن مسابقه است که پس از شادی پیروزی و یا غمگینی به دلیل حذف، رخ می دهد. چنین تماس های نامناسبی که گاه در میان تمام دختران و پسران شرکت کننده انجام می گیرد، به قدری با هنجارهای مردم ما متضاد است، که خانواده های بیننده این برنامه از خیر شنیدن موسیقی های برنامه نیز می گذرند و شبکه را عوض می کنند.

به هر رو لازم به ذکر است که برنامه سازان و سرکردگان چنین برنامه هایی قصد دارند با اشاعه فرهنگی غربی در کشور، مردم ما را از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خود دور کنند. این آموزه های القایی در برنامه های ماهواره ای همچنین به دلیل زیبا جلوه دادن رفتارهای غیر شرعی و نامناسب در جامعه ایرانی و اسلامی ما و ایجاد از خود بیگانگی فرهنگی در میان مردم است تا از این طریق اذهان مردم را برای پذیرش اهداف استعماری دولت های غربی آماده شود که امید است با نکته بینی و تدبیر مردم بی نتیجه بماند.

کیانا نیکفام

بخش ارتباطات تبیان