تبیان، دستیار زندگی
سرطان پوست در ابتدا با ضایعات پیش سرطانی بروز می‌کند. ضایعات پیش سرطانی، ضایعات پوستی‌ای هستند که سرطانی نیستند، ولی با گذشت زمان سرطانی می‌شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع سرطان پوست کدام‌ند؟


سرطان پوست در ابتدا با ضایعات پیش سرطانی بروز می‌کند. ضایعات پیش سرطانی، ضایعات پوستی‌ای هستند که سرطانی نیستند، ولی با گذشت زمان سرطانی می‌شوند. علائم هشدار دهنده‌ی سرطان پوست را بشناسید، زیرا سرطان پوست اگر زود تشخیص داده شود، قابل علاج است.

ملانوما،سرطان پوست

ملانوما، بدترین نوع سرطان پوست

بدخیم‌ترین و جدی‌ترین نوع سرطان پوست است و مسبب اکثر مرگ‌های بر اثر سرطان پوست می‌باشد. علت اصلی ملانوما ناشناخته است. اما عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی، تابش اشعه ماورای بنفش و تماس‌های محیطی در ایجاد این بیماری دخیل است.

ملانوما از ملانوسیت‌های پوست که استحاله بدخیمی پیدا کرده‌اند منشا می‌گیرد. ملانوسیت‌ها، رنگدانه تیره پوست، مو، چشم و خال‌های بدن را تولید می‌کنند. از این رو تومورهای ملانوما اکثراً قهوه‌ای یا سیاه هستند. ولی در موارد معدودی نیز ملانوما رنگدانه تولید نکرده و به رنگ صورتی، قرمز یا بنفش ظاهر می‌شود.

نشانه‌های هشدار دهنده ملانوما چیست؟

عمده نشانه‌های هشدار دهنده ملانوما عبارتند از: تغییر در اندازه و شکل و رنگ یک خال، خون‌ریزی از خال، احساس خارش، سفت شدن، ایجاد قلنبه، متورم شدن در محل خال، احساس ناراحتی هنگام دست دادن. ملانوما همچنین می‌تواند به صورت خال جدید در بدن ایجاد شود.

در مردان، ملانوما بیشتر در ناحیه تنه (بین شانه‌ها و لگن)، سر یا گردن ایجاد می‌شود، ولی در زنان ملانوما بیشتر روی بازوها و پاها رخ می‌دهد. اگر این نشانه‌ها در کسی باشد، بایستی به دقت توسط پزشک متخصص معاینه شود

در صورتی که یک خال یا ناحیه رنگی پوست، طبیعی به نظر نرسد، پزشک با برش ظریفی در پوست و نمونه برداری، وجود یا عدم وجود سرطان را تشخیص خواهد داد.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به ملانوما هستند؟

* اگر تعداد خال‌های معمولی بدن زیاد (بیش از 50 عدد) باشد، خطر بروز ملانوما بیشتر است.

* ملانوما در افراد با پوست روشن یا افرادی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اند یا افراد دارای کک و مک، زیاد دیده می‌شود.

- افرادی که تحت درمان ملانوما قرار دارند، خطر بیشتری برای ابتلا به ملانومای ثانویه دارند.

- افرادی که دارای یک یا چند سرطان پوستی هستند نیز در معرض خطر بیشتر ابتلا به ملانوما قرار دارند.

- گاهی اوقات ملانوما زمینه خانوادگی دارد و بودن یک یا چند فرد مبتلا در خانواده، عامل خطر به حساب می‌آید. زمانی که ملانوما در یکی از اعضای خانواده به وجود می‌آید، سایر افراد خانواده باید به طور منظم، توسط پزشک معاینه شوند.

- افرادی که سیستم ایمنی آنان در اثر سرطان، داروهای مصرفی در پیوند عضو و ایدز تضعیف شده است، در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری قرار دارند.

- افرادی که دارای حداقل یک آفتاب سوختگی در زمان کودکی یا نوجوانی بوده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به ملانوما هستند.

- هر چه طول مدت زمانی که فرد در مقابل اشعه خورشید قرار می‌گیرد بیشتر باشد، خطر ابتلا به ملانوما بیشتر می‌شود.

انواع دیگر سرطان پوست کدام‌اند؟

شاخی شدن پوست در اثر آفتاب (اکتینیک کراتوزیس)

ضایعات پوستی کوچکی هستند که پوسته ریزی دارند و در اثر تماس طولانی با نور خورشید ایجاد می‌شوند و بیشتر در سر، گردن، دست‌ها ایجاد می‌شوند. ممکن است این ضایعات در نواحی دیگر بدن نیز ایجاد شوند. ممکن است این ضایعات پوستی اولین نشانه‌های سرطان پوست باشند. افراد سفید پوست با موهای بور و چشمان روشن بیشتر در معرض خطر هستند. درمان زودرس ضایعات، برای جلوگیری از تبدیل آن‌ها به سرطان سلول سنگفرشی پوست، توصیه می‌شود.

التهاب شاخی لب

مانند ضایعه قبلی التهاب شاخی لب نیز یک ضایعه پیش سرطانی است که معمولاً در لب پایینی ظاهر می‌شود. در لب‌ها، ضایعات پوسته دار، خشکی دائمی لب یا ترک لب ممکن است بروز کنند. علائمی که شیوع کمتری دارند شامل تورم لب، از بین رفتن مرز بین لب و پوست صورت یا برجسته شدن خطوط لب هستند. التهاب شاخی لب، اگر درمان نشود ممکن است به سرطان سلول سنگفرشی تبدیل شود.

شاخک پوستی

این ضایعه پوستی به شکل یک برآمدگی مخروطی شکل است که از یک پایه قرمز رنگ در سطح پوست رو به خارج رشد می‌کند. این ضایعه از کراتین (همان ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی ناخن) تشکیل شده است. شکل و اندازه‌ی این ضایعات بسیار متفاوت است، اما بیشتر آن‌ها چند میلی‌متر هستند. بدخیمی سلول سنگفرشی پوست اغلب در پایه‌ی این ضایعات ایجاد می‌شود. این ضایعات در سفید پوستان مسنی که سابقه مواجهه زیاد با آفتاب را دارند دیده می‌شود.

سرطان سلول سنگفرشی

در این بیماری سلول‌های سنگفرشی پوست، سرطانی می‌شوند. این نوع سرطان ممکن است به صورت برآمدگی نرم، قرمز رنگ و پوسته‌داری تظاهر کند که رشد می‌کند و ممکن است خون‌ریزی یا ترشح داشته باشد و یا ممکن است به صورت یک زخم بروز کند که خوب نمی‌شود. بیشتر اوقات در بینی، پیشانی، گوش‌ها، لب پایینی و مناطقی از بدن که بیشتر در معرض نور آفتاب هستند، ایجاد می‌شود. این نوع سرطان در صورتی که زود تشخیص داده شود، به خوبی درمان‌پذیر است. اما اگر دیر تشخیص داده شود، درمان به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد.

سرطان سلول پایه‌ای

در این بیماری سلول‌های پایه‌ای پوست بدخیم می‌شوند. این نوع بدخیمی پوست، شایع‌ترین و قابل درمان ترین نوع سرطان پوست است، زیرا این بیماری به کندی پیشرفت می‌کند. ضایعات سرطانی ممکن است شکل‌های مختلفی داشته باشند؛ ممکن است به شکل یک ضایعه گرد، سفید رنگ و مروارید شکل و یا به صورت برآمدگی پر از چربی باشد که اغلب عروق کوچکی هم در آن دیده می‌شود. ضایعه می‌تواند در گوش‌ها، گردن یا صورت ایجاد شود. ممکن است ضایعات پوستی به صورت صاف، پوسته دار، صورتی یا قهوه‌ای باشند که در پشت تنه یا روی سینه ایجاد می‌شوند.

فرآوری : زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


منابع :

سایت پزشکان بدون مرز

سایت سیمرغ ـ دکتر حانیه ترکمان

مطالب مرتبط:

مردان؛ قربانیان اصلی سرطان پوست

سرطان پوست چگونه ایجاد می شود؟

اثر آسپیرین در کاهش سرطان پوست

چه افرادی در معرض سرطان پوست قرار می گیرند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.