تبیان، دستیار زندگی

تابستان و مسائل مربوط به آن

تابستان یکی از فصول گرم سال است. افراد غالباً، در این فصل زود خسته می‌شوند و نیروی بدنی خود را از دست می‌دهند. در این فصل، بیماری‌های پوستی همانند اگزما زیاد می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تابستان، گرمای تابستان، خنک شدن در تابستان،

چگونه خنک و سالم بمانیم؟

- نوشیدنی‌های خنک بنوشید. از بهترین نوشیدنی‌ها در این فصل خاکشیر، آب هندوانه و شربت آب لیمو می‌باشد.

- در نوشیدنی‌های خود یخ نیندازید، مخصوصاً یخی را که ندانید، آب آن سالم بوده است یا خیر.

- اگر در جایی ناآشنا هستید، بهتر است یا آب جوشیده خنک و یا آب معدنی بسته بندی شده و بهداشتی بنوشید.

- غذاهای پر ادویه، شور، خشک و ترش برای این فصل مناسب نیستند.

- از مصرف الکل، نمک ، قهوه و سیگار دوری کنید.

- دم کرده‌های گیاهی و سبز خوب هستند.

- کمتر ورزش کنید.

وقتی کولر روشن می‌کنید، پنجره را کمی باز کنید تا هوای اتاق عوض شود

- از ساعت 11 صبح تا 4 بعد از ظهر از خانه بیرون نروید.

- اتاق خود را خنک کنید.

- دوش آب سرد بگیرید؛ و یا با آب سرد بدن‌تان را خیس کنید.

- حداقل یک و نیم ساعت قبل از بیرون رفتن، آب زیادی بنوشید.

- میوه و سبزیجات زیادی مصرف کنید. میوه‌ها و سبزیجات دارای مقدار کافی آب می‌باشند و دارای املاح مناسبی هستند.

- برای فرار از خشکی و داغی هوا، سر و گردن خود را با آب سرد بشویید.

- لباس کم و گشاد و نازک بپوشید. جنس لباس‌تان نخی و رنگ آن روشن باشد. بهترین رنگ برای این فصل، سفید می‌باشد. رنگ سفید، گرما را برمی گرداند و آن را جذب نمی کند. در نتیجه کمتر احساس گرما خواهید کرد.

- برای جلوگیری از تابش نور خورشید به سر و گردن، از چتر و یا کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

 

نکات سلامتی در تابستان و هوای گرم

* هوای خیلی گرم برای بیماران قلبی و تنفسی مشکلاتی را در پی خواهد داشت. از دست دادن آب بدن، ضربان نامنظم قلب و خستگی قلبی در هوای خیلی گرم رخ می‌دهد.

افراد زیر باید مراقب سلامتی خود در تابستان و در هوای گرم باشند: افراد مسن بیشتر از 75 سال، نوزادان و کودکان، بیماران قلبی و ریوی، بیماران مبتلا به پارکینسون، بیماران با مشکلات روحی و روانی، بیماران استفاده کننده از داروهای خاص و افراد بسیار فعال.

 

*در هوای گرم بی نظمی در ضربان قلب ممکن است رخ دهد. این بی نظمی در ضربان قلب دارای علائمی چون: تشنج، سرگیجه، تهوع، سردرد، کاهش فشار خون، خستگی، عدم تمرکز و کاهش اشتها می‌باشد.

 

* اگر فردی دچار علائم بی نظمی در ضربان قلب شد، فوراً او را به محل خنک ببرید. به او آب بدهید. آب کمی خنک بر روی پوست او بریزید.

 

* اگر شما دارای خال گوشتی و یا دارای لک پوستی هستید، باید مراقب باشید تا به سرطان پوست دچار نشوید. از آفتاب گرفتن (برنزه شدن زیر نور آفتاب) پرهیز کنید. از سایه، لباس و کرم‌های ضد آفتاب (با SPF حداقل 15) برای حفاظت از پوست استفاده کنید.

 

*آفتاب سوختگی و برنزه کردن خوب نیست. آفتاب سوختگی باعث صدمات زیادی به پوست می‌شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث سرطان پوست، پیری زودرس، قرمزی و التهاب پوست می‌شود.

 

  • افرادی که داری پوست روشن هستند، ملانین کمتری نسبت به افراد تیره پوست دارند. ملانین، یکی از رنگدانه های پوست است که اشعه ماورای بنفش یا UV را جذب می‌کند و محافظ پوست می‌باشد.

اگر غذا خورده‌اید، نیم ساعت صبر کنید و بعد شنا کنید، زیرا وقتی غذا می‌خورید، گردش خون بیشتری به سمت معده و روده می‌رود و کمتر به طرف عضلات می‌رود. لذا هم از درد گرفتگی عضلات و هم از غرق شدن جلوگیری می‌کنید

* از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از برخورد اشعه خورشید به بدن استفاده کنید. به مقدار 2 قاشق غذاخوری کرم ضد آفتاب را به نواحی در معرض نور خورشید بمالید. کرم ضد آفتاب را حداقل هر 2 ساعت یک‌بار تجدید کنید (یعنی مجددا بزنید).

 

* بعد از این که صورت‌تان را شستید یا از استخر شنا بیرون آمدید، کرم ضد آفتاب را دوباره بزنید، هر چند که کرم شما، ضد آب باشد.

 

* افرادی که دارای پوست روشن، موی قرمز یا بور، مقدار زیادی خال و لک و پیس، تاریخچه سرطان پوست در خانواده و آفتاب سوختگی باشند، جزو افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست می‌باشند.

 

* زیاد در معرض اشعه خورشید قرار گرفتن، باعث به وجود آمدن آب مروارید در چشم می‌شود.

«سلامتی و شادابی و نشاط را در این فصل گرم با نکات مطرح شده، تجربه کنید».

 


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.