تبیان، دستیار زندگی
اگر بیماری خاصی دارید، قبل از رفتن به سفر حتماً با پزشک معالج خود مشورت کرده و آزمایشات و معاینات لازم را انجام دهید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

26 نکته بهداشتی در سفر تابستانی


اگر بیماری خاصی دارید، قبل از رفتن به سفر حتماً با پزشک معالج خود مشورت کرده و آزمایشات و معاینات لازم را انجام دهید در طول تعطیلات نیز انجام آزمایش ضروری را در زمان تعیین شده، فراموش نکنید.


سلامت در تابستان

1- برای مراقبت از خود در برابر میکروب‌ها و بیماری‌ها، دست‌های خود را مرتباً با آب و صابون بشویید.

2- بدن خود را با پوشیدن لباس مناسب (نخی و نازک با رنگ روشن) خشک و گرم نگه دارید.

3- کلاه لبه داری که بر صورت، گردن و گوش‌هایتان سایه بی اندازد، بر سر بگذارید.

4- استرس خود را کنترل کرده و سعی کنید در تعطیلات از اضطراب و فشار روحی جلوگیری کنید.

5- هرگز الکل مصرف نکنید و یا مراقب باشید که راننده ماشین شما از الکل استفاده نکرده باشد.

6- سیگار نکشید و حتی‌المقدور با کسانی که سیگار می‌کشند ارتباط نداشته باشید تا از دود سیگار آن‌ها در امان بمانید.

7- هنگام رانندگی حتماً کمربندهای خود را محکم ببندید. کودکتان را در صندلی کودک و در صندلی پشت خودرو بنشانید و کمربند صندلی کودک را متناسب با قد، وزن و سن او تنظیم کنید.

8- اگر بیماری خاصی دارید، قبل از رفتن به سفر حتماً با پزشک معالج خود مشورت کرده و آزمایشات و معاینات لازم را انجام دهید در طول تعطیلات نیز انجام آزمایش ضروری را در زمان تعیین شده، فراموش نکنید.

9- حتماً واکسیناسیون لازم را انجام دهید تا شما را در برابر بیماری‌ها مصون نگه داشته و جانتان را نجات دهد.

10- اگر نیاز به اجاق و آتش دارید، حتماً تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و هرگز وسایل آتش زا مثل اجاق، شومینه و یا حتی شمع‌ها را بدون مراقبت رها نکنید. همچنین صحت کار آیی آن‌ها را به طور مرتب کنترل کنید.

11- حتماً تغذیه سالم داشته باشید و تحرک بدنی را فراموش نکنید. مقدار زیادی از سبزیجات و میوه‌ها را که خوب شسته شده‌اند در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف غذاهای شیرین و چرب را تا حد امکان محدود کنید. در هفته حداقل 2 تا 3 ساعت فعالیت بدنی داشته باشید و به کودکان و نوجوانان خود اجازه دهید که حداقل یک ساعت در روز تحرک داشته باشند.

12- از استحمام فرد گرمازده با آب سرد جدا خودداری کنید، چون می‌تواند موجب شوک یا مرگ وی شود. فرد گرمازده می‌تواند با نوشیدن مقادیر کافی مایعات، حجم مایعات از دست رفته بدن بر اثر تعریق را تأمین کند

13- بهترین شیوه خنک کردن فرد گرمازده و پایین آوردن دمای بدن این افراد، استفاده از پارچه مرطوب با دمای 2 تا 3 درجه خنک‌تر از دمای بدن فرد گرمازده است و در صورت هوشیاری فرد مصدوم، مایعات خنک به فرد خورانده شود تا پس از رسیدن دمای بدن فرد به حد طبیعی، فوراً به یک مرکز درمانی منتقل شود.

14- برای جلوگیری از کم آبی بدن در طی سفر، آب زیادی بنوشید. نباید از هر شیر آبی، آب بنوشید و حتی برای شستن دهان پس از مسواک زدن هم باید شیر آبی سالم و بهداشتی را انتخاب کنید.

15- در طول مسافرت، شیر یا محصولات پاستوریزه نشده ننوشید و از یخ‌هایی که دست‌فروش‌ها می‌فروشند و امکان دارد از آب لوله کشی درست نشده باشد، استفاده نکنید.

16- در مسافرت‌ها، به خصوص مسافرت‌های تابستانی از میوه‌ها و سبزیجات خام پرهیز کنید، مگر این که از شستشوی کامل و ضد عفونی کردنشان کاملاً مطمئن باشید و خودتان آن‌ها را پوست کنده باشید.

17- بهتر است در طول سفر از خوردن گوشت خام یا ماهی یا مرغ به پرهیزید و به هیچ وجه از دست‌فروش های خیابانی، خوراکی نخرید.

18- توجه داشته باشید که اگر شخص مبتلا به اسهال، یبوست یا تب بالا شده باشد، یا خون در مدفوعش مشاهده شود، یا نشانه‌های کم آبی یا اسهال در او بیش از 3 روز طول بکشد، باید حتماً به پزشک مراجعه کند.

19- در نواحی گرم، درجه یخچال باید کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد بوده و مواد غذایی خنک باید زیر این دما نگهداری شوند.

20- برای بریدن و خرد کردن مواد غذایی خام و پخته از کارد و تخته برش جداگانه استفاده شود.

21- خوراکی‌های میان وعده را از مواد کم چرب و کم نمک انتخاب کنید که نیازی به خنک نگه داشتن نداشته باشند. میوه تازه، کیک، چای ساده، بیسکوییت و میوه خشک از جمله انتخاب‌های مناسب هستند.

22- برای رسیدن به وزن دلخواه، در دام رژیم‌های خیلی کم کالری نیفتید. یک برنامه کاهش وزن مناسب، شامل خوردن غذاهایی سالم و انجام ورزش است. جایگزین کردن غذاهای پرچربی و شیرین با میوه و سبزیجات، همراه با 30 دقیقه ورزش ملایم در اکثر روزهای هفته، بهترین روش کنترل وزن است.

23- اگر در منزل استخر یا حوض عمیقی دارید (عمیق از نظر کودک)، آن را با حفاظی مطمئن محصور کنید.

24- پشه عامل انتقال بسیاری از بیماری‌هاست. در صورتی که به هر دلیلی در مکانی پر پشه حضور داشتید، تا حد ممکن بدن خود را بپوشانید و از کرم‌های ضد پشه استفاده کنید.

25- کنه و ساس نه تنها در بیشه و باغ پنهان می‌شوند، بلکه علاقه فراوانی به پارچه دارند و در میان رختخواب‌ها پنهان می‌شوند. هنگام اقامت در هتل‌ها بهتر است از ملحفه و روبالشی شخصی خود استفاده کنید.

26- مارها و عنکبوت‌های گزنده نیز در جنگل‌ها فراوان هستند. هنگام گزیده شدن توسط این جانوران باید سریعاً عمل نموده و شخص را پس از انجام کمک‌های اولیه به درمانگاه منتقل نمود. کمک‌های اولیه هنگام گزیدگی حیوانات سمی از این قرارند:

* عضو گزیده شده در دو طرف قسمت گزیدگی باید محکم بسته شود تا جریان خون مسموم آهسته شود.

* عضو مذکور باید بی حرکت نگه داشته شود.

* شخص نباید راه برود یا بدود و باید توسط همراهانش یا اتومبیل به درمانگاه منتقل شود.

* بانداژ عضو گزیده شده نباید تا رسیدن به پزشک باز شود.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


منابع :

سایت سیمرغ

سایت پزشکان ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.