تبیان، دستیار زندگی
تدوام زندگی مشترک و احساس خوشبختی به عوامل متعددی بستگی تام دارد که شناخت آن عوامل و کاربست تدابیرعملی مختص آنان، می تواند تضمین کننده سعادت ازدواج باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج تان را تضمین می کنیم


تدوام زندگی مشترک و احساس خوشبختی به عوامل متعددی بستگی تام دارد که شناخت آن عوامل و کاربست تدابیرعملی مختص آنان،  می تواند تضمین کننده سعادت ازدواج باشد. در این یادداشت سعی نموده ایم  در قالب پیام های هشدار دهنده و آموزنده تلنگری لطیف بر پیکره مدیریت زندگیتان وارد نمائیم تا اگر قصور و کوتاهی سهوی را در آن بخش زندگی مشترکتان احساس می کنید برطرف کنید.

پیام های نیک بختی

شاید شما هم شنیده باشید که می گویند قبل از ازدواج چشم و گوش ها باید در جهت انتخاب همسر باز باز باشد و بعد از ازدواج و در زندگی مشترک همان چشم و گوش ها بسته. ما نیز به شما همین توصیه عاقلانه را می کنیم و می گوئیم در زندگی مشترک در برابر رفتارها و صحبت های ناخوشایند همسرتان باید چشم را بست و گوش ها را ناشنوا. ممکن است برخی از رفتارها، اندیشه ها و صحبت های همسر به خاطر اختلاف فرهنگی،خانوادگی و حتی خصوصیات اخلاقی، مورد پسند واقع نشود، اینجاست که باید مدبرانه وارد عمل شد و برخی از مسائل جزئی و نه چندان مهم را نادیده و نشنیده گرفت همان طور که می دانید گاهی پیگیری هر چیز کوچک و کم اهمیتی می تواند زمینه ای برای مشاجرات پی درپی و حتی کودکانه باشد که لاجرم زندگی را به کام طرفین زهرتر از زهر مار خواهد نمود. باید یادآور شوم رعایت همین اصل مهم و حیاتی اما به ظاهر ساده، می تواند مولفه ای قطعی و حتی لازمه تکامل موفقیت آمیز ازدواج شما باشد ، پس آن را جدی بگیرید.

اگر مشکلی جدی زندگی تان را تهدید نمود و یا اگر رفتاری از همسرتان باعث تکدر خاطر و مشوش شدن ذهنتان شد، بهتر است در یک زمان مقتضی و در شرایطی  مناسب و بدون هیچ سوءگیری راجع به آن به گفتگو بنشینید و با نگاهی کمتر متعصبانه و خودرای مابانه به مشکل فی مابین تان توجه نمائید.

در ادامه به چند نکته مهم در این باب دست می یازیم و رعایت آنها را در هدفمند شدن و مثمر ثمر بخش بودن این نوع گفتگوهای مشکل گشا مهم و مبرهن می پنداریم:

* گفتگوی منطقی کارسازتر است، با ادله و شواهد موجه و عاقلانه به ابراز عقاید و خواسته های خود بپردازید و از آنها دفاع نمائید.

* گذشت داشته باشید و پس از حل مسئله بهتر است آن را فراموش کنید و  اجازه ورود مجدد  آن مشکل را به  زندگی مشترکتان ندهید که قطعا این بار اثرش سهمگین تر و ضربه اش مهلک تر خواهد بود.

* منصف باشید و مسئولیت پذیر. سعی نکنید یک جانبه و در جهت تخطئه و مقصر قلمداد نمودن طرف مقابل جلسه گفتگو را اداره نمائید تا در آخر کار شما خشنود باشید و همسرتان متهم و ناخشنود. به طور قطع  در هر مسئله به وجود آمده، زوجین مشترکتا دخیلند با این تفاوت که اشتباه یکی پررنگتر از دیگری است، لذا، توصیه می شود ،اشتباهات خود را بپذیرید و در رفع آنها نهایت تلاشتان را داشته باشید و در صورتی که حق با همسرتان است اصرار بر گفته های خود نکنید.

زندگی مشترکتان را در معرض تلاطم و طوفانهای اندیشه ها و رفتارهای ناپسند و غیر منطقی دیگران قرار ندهید. اجازه ندهید حرف های دیگران در زندگی شما و همسرتان خدشه  و خللی ایجاد نمایید

* دیدگاهی مثبت به زندگی مشترک داشته باشید و از همین دریچه  نیز به مسائل زندگی نگاه کنید،چرا که بدان طریق شما خواهید توانست بر وجود ناگزیر برخی از مصائب فائق آئید و با تحمل و بردباری بیشتری به رویایی و مقابله مشکلات زندگی بروید.  بی شک همین دید مثبت باعث خواهد شد که زندگی بر شما راحت و لذت بخش گردد.

* در فکر مشکلات و ناراحتی های گذشته نباشید،آنها سپری شده اند، از امروزتان بهره بگیرید.

* صداقت رکن اصلی و شاهرگ حیاتی و حیات بخش  زندگی مشترک است ، با دروغ های هر چند مصلحت آمیزتان تیشه به آن نزنید و نابودش نکنید.

* اولین و اساسی ترین رکن پیوند دهنده زندگی تان که پیوند عاطفی است را محترم بشمارید و شش دانگ حواستان را بدان معطوف نمائید و مراقب آن چینی شکستنی باشید تا ترک بر ندارد.

* در روابط زناشویی تان همواره جنبه معنوی آن را در خاطرتان زنده نگه دارید.

پیام های نیک بختی

*همسران باید رضایت همسرشان را در صدر اولویت هایشان قرار دهند و برای دستیابی به آن، نهایت سعی شان را داشته باشند، چرا که رسیدن به حالت رضایت دو جانبه خوشبختی است و این  همانی است  که همگان در پی آنند.

* توجه ویژه ای به اندیشه ها و خواسته های همسرتان داشته باشید و فقط خواسته ها ی خود را مطرح نکنید .

* با یکدیگر مدارا کنید. مدارا و تحمل خواسته های یکدیگر، ضرورتی مهم برای ادامه زندگی و گرم نگاهداشتن کانون خانواده به شمار می آید که بایستی زوجین فهیم و آگاه توجهی ویژه بدان مبذول دارند.  حضرت علی(ع) می فرمایند: در هر حال با همسرت مدارا کن و با او به نیکی معاشرت کن، تا زندگی با صفا و سرشار از محبت داشته باشی. (1)

* مهربان باشید مهربان:  اخلاق خوب و برخورد مهربان همراه با گذشت و نادیده گرفتن برخی از ناخوشایندیهای جزیی،  زندگی را برای هر دو طرف لذت بخش می سازد . امام صادق (ع) می فرمایند: کسی که به همسرش نیکی کند، خداوند بر عمرش می افزاید. (2)

* همسرتان را همان گونه که است بپذیرید و دوست داشته باشید با تمام ویژگی های مثبت و منفی اش به او علاقمند باشید.

* ویژگی ها مثبت  و محسنات اخلاقی همسرتان را در نظر داشته باشید و همیشه او را  به خاطر دارا بودن آن خصایل تحسین کنید.

* سعی کنید همسرتان از ضعف های شخصیتی شما آگاهی نیابد چرا که دشمن درجه یک آرامش روحی، شناخت ضعف دیگران است.

*زندگی مشترکتان را در معرض تلاطم و طوفانهای اندیشه ها و رفتارهای ناپسند و غیر منطقی دیگران قرار ندهید. اجازه ندهید حرف های دیگران در زندگی شما و همسرتان خدشه  و خللی  ایجاد نمایید، ضمن رعایت ادب و احترام اطرافیان، بالخص بزرگترها، در زندگی خصوصی تان فقط  آسایش و خوشبختی خود  و خانواده تان را در نظر بگیرید.

* قانع باشید و قناعت را سر لوحه زندگی تان قرار دهید. مطمئن باشید قناعت، ثروتی پنهان در زندگی شماست و فرد قانع بی نیاز است.

* زندگی  و اسباب آرامش را با کمک و همدلی یکدیگر در همه جوانب و ابعاد بسازید که این ساخت تدریجی و مدون زیباتر و خاطره انگیزتر خواهد بود .

در همه شرایط چه مساعد و چه نا مساعد ،احترام ، حرمت و قداست  شریک زندگی تان را حفظ نمائید و او در نزد دیگران و دیدگاهشان به او کوچک نشمارید

*زندگی تان را با چشم و هم چشمی مدیریت نکنید و مدام در جستجوی اسباب کاذب خوشبختی دیگران نباشید؛ بهتر است بجای چشم و هم چشمی منفی خانمان سوز، راز خوشبختی واقعی دیگران را جویا شوید ومطلع گردید، که این جا تنها نقطه ای است که حق دارید  چشم و هم چشمی که در جهت مثبت و بهروزی شماست، داشته باشید.

* دور بدگمانی و شک و تردید خط قرمز بکشید . اجازه ندهید سوءظن ریشه های ستبرش را بر زندگی شما بدواند؛ با این آفت زندگی تان مقابله کنید . خداوند متعال درقرآن می فرماید:

اى كسانیكه ایمان آورده‏اید از بسیارى از گمانهاى بداجتناب كنید زیرا بعضی گمانها گناه است (3) .

امیر المومنین می فرمایند: از غیرت ورزی بی جا اجتناب کن؛ زیرا این بدگمانی،زنان سالم و با عفت را به نادرستی و تردید می اندازد. (3)

* بدترین بیماریها ،مرض مقایسه است . هرگز همسرتان را با همسر دوستان و آشنایان مقایسه نکنید ؛ بدانید همسر شما شخصیتی منحصر به فرد دارد و او هم دارای خصایص ویژه  و مثبتی است که همسر  دوستان و آشنایان شما آن خصایص پسندیده را دارا نمی باشند،پس بهتر است از زندگی خود لذت ببرید بدون این که آن را با زندگی دیگران مقایسه کنید.

پیام های نیک بختی

*هرگز از اختلافات و مشاجرات خانوادگی خود با دوستان و آشنایان خود صحبت نکنید.

* در همه شرایط چه مساعد و چه نا مساعد ،احترام ، حرمت و قداست  شریک زندگی تان را حفظ نمائید و او در نزد دیگران و دیدگاهشان به او کوچک نشمارید.

* ازدواج و زندگی مشترک، همانند دیگر موقعیت های زندگی از قاعده فراز و نشیب مستثنی نمی باشد و از تحمل مصائب آن مفری نیست،بهتر است با مشکلات آن دست و پنجه نرم کنید تا همای سعادت ازدواج پایدار بماند.

* خویشاوندان همسرتان را گرامی بدارید و رابطه دوستانه با آنها داشته باشید و هرگز از آنها پیش همسرتان بدگویی نکنید، شایسته است عیوب آنها را همچون عیوب اقوام خویش نادیده گرفته و پنهان نمائید.

* قصور اخلاقی ، رفتاری و منشی و گفتاری خانواده همسرتان را به پای او ننویسید او در این باب هیچ مقصر نیست شاید هم خود او نیز از آن کوتاهی ها به ستوه آمده اما لاجرم مجبور به تحمل است.

* برخی از  مسائل رفتاری،بهداشتی،اجتماعی و... می تواند موجبات رنجش زوجین شود و زندگی را به کام آنها تلخ کند،در مواقع این چنینی، مشورت و نقش یک متخصص مجرب پررنگ می گردد که کاربست تدابیر تخصصی آنان به طور قطع مفید خواهد بود.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


پی نوشت ها:

(1). شرح من لا یحضره الفقیه،ج13،ص75

(3). سوره حجرات آیه 12.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.