تبیان، دستیار زندگی
من با اطمینان كامل میگویم: این هنوز آغاز كار است و تحقق كامل وعده‌ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحریف روایات ظهور در مستند ظهور

نقد و بررسی مستند ظهور بسیار نزدیک است(24)


پس از بیان اجمالی نقاط قوت مستند «ظهور بسیار نزدیک است»، نقاط ضعف این مجموعه در قالب دو قسمت ارائه شد. قسمت اول با عنوان نقد بنیادی بود که در آن به 12 نقطه ضعف اساسی و ریشه ای این مستند اشاره شد.


مستند ظهور در ترازوی نقد(1)

نقاط ضعف مستند ظهور بسیار نزدیک است(2)

شتابزدگی در تاریخ ظهور(3)

هدف از بیان نشانه های ظهور(4)

ستون لرزان مستند ظهور(5)

مهمترین منبع روایی نشانه ظهور(6)

تحلیل‌های غلط در مستند ظهور(7)

اعتبارسنجی منابع روایی نشانه‌ ظهور(8)

منابع اصلی نشانه‌شناسی ظهور (9)

روایات مستند ظهور میان رد و قبول (10)

احادیث جعلی در مستند ظهور (11)

علت تحریف کنندگان روایات ظهور (12)

نشانه های متصل و منفصل ظهور (13)

تعیین وقت ظهور ممنوع! (14)

خطر تعیین وقت برای ظهور (15)

دلایل توقیتی بودن مستند ظهور (16)

قطعی گویی در مستند ظهور (17)

تطبیق در امر ظهور حرام است! (18)

شعیب بن صالح کیست؟! (19)

مصداق تراشی و تطبیق سازی ممنوع!(20)

اثرات مخرّب تطبیق و مصداق سازی(21)

باز شدن عرصه به روی سودجویان(22)

خطر برداشت خودخواسته و سلیقه ای از روایات(23)

امام زمان (عج)

در قسمت نقد علمی نیز به نمونه هایی از «برداشت های خودخواسته، سلیقه ای و ابزاری از روایات» اشاره شد. در این قسمت پایانی هم به نقاط ضعف دیگری اشاره خواهد شد:

2ـ برخورد گزینشی با روایات

می دانیم که آموزه های اهل بیت در گستره وسیعی از زمان و با شمار فراوانی از روایات به دست ما رسیده است. بنابراین هر یک از روایات اهل بیت گوشه ای از ساختمان پویای آموزه های دینی را برپا می کند و قسمتی از دیدگاه اهل بیت را برای ما ترسیم می نماید.

روشن است که برای دستیابی به دیدگاه اهل بیت در هر موضوعی پس از اعتبار سنجی روایات، باید از هر روایتی به تناسب اعتبار آن استفاده نمود و بدون پیش داوری ذهنی و دخیل نمودن آراء و نظرات شخصی از همه آنان بهره برد.

اما گاهی استفاده از روایات به جهت اثبات دیدگاه های شخصی و از پیش تعیین شده صورت می پذیرد و از احادیث معصومین برای تایید عقیده ای از پیش اثبات شده، بهره گیری می گردد. در چنین حالتی است که برخورد گزینشی با روایات شکل می گیرد و تنها روایاتی که یارای اثبات چنین عقیده ای را داشته باشند، به کارگیری خواهد شد.

روشن است که هدف ما در حالت اول دستیابی به آموزه های ناب دینی است و در حالت دوم استفاده ابزاری از روایات اهل بیت است.

با ابراز تاسف باید گفت که این معضل، دامنگیر این مستند نیز شده است. چراکه در برابر روایات به کارگیری شده در این فیلم، روایاتی وجود دارند که به هیچ وجه با تطبیق های صورت پذیرفته، سازگار نیستند. بنابراین روشن است که در این مجموعه ابتدا مصداق های خودخواسته با برخی از روایات، تطبیق شده است و در نهایت مابقی روایات را وانهاده اند.

یکی از نشانه های شعیب بن صالح، «شابّ» به معنای جوان است که در این فیلم با عنوان سرزنده و باطراوت معنا شده است. اما باید دانست که برخی از همین روایات، شعیب را «غلام حدث السن» به معنای نوجوان نو رس، معرفی کرده است که دیگر هیچ ارتباطی با سرزنده و باطراوت نخواهد داشت. گذشته از آنکه سن بسیار کم شعیب، عرصه چنین تطبیق هایی را خواهد بست

اکنون به برخی از این موارد به عنوان نمونه اشاره خواهیم کرد:

ـ مجری برنامه در زمان 49:48 در باب یمانی، می گوید:

«سید حسن نصرالله خود را سرباز امام خامنه ای می داند و با این حساب علت قیام سید خراسانی و یمانی در یک روز کاملا مشخص می گردد.»

اما در روایتی صحیح السند از امام صادق علیه السلام نقل شده است که:

«خُرُوجُ الثَّلَاثَةِ الْخُرَاسَانِیِّ وَ السُّفْیَانِیِّ وَ الْیَمَانِیِّ فِی سَنَةٍ وَاحِدَةٍ فِی شَهْرٍ وَاحِدٍ فِی یَوْمٍ وَاحِدٍ وَ لَیْسَ فِیهَا رَایَةٌ بِأَهْدَى مِنْ رَایَةِ الْیَمَانِیِّ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ» (الغیبة شیخ طوسی، ص 447)؛ «خروج این سه نفر، خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال، در یک ماه و در یک روز واحد است و هیچ پرچمی در این میان، راهنماتر از پرچم یمانی نیست که مردم را به سوی حق راهنمایی می کند.»

بنابراین این روایت، دقیقا خلاف تطبیق مذکور است.

ـ همانطور که در بخش پیش گفته شد، یکی از نشانه های شعیب بن صالح، «شابّ» به معنای جوان است که در این فیلم با عنوان سرزنده و باطراوت معنا شده است. اما باید دانست که برخی از همین روایات، شعیب را «غلام حدث السن» به معنای نوجوان نو رس، معرفی کرده است که دیگر هیچ ارتباطی با سرزنده و باطراوت نخواهد داشت. گذشته از آنکه سن بسیار کم شعیب، عرصه چنین تطبیق هایی را خواهد بست.

ـ مجری برنامه در بخش نشانه های روایی شعیب بن صالح در زمان 1:00:35 می گوید:

«مجموعه روایات محل خروج شعیب را از ری، یعنی تهران کنونی می داند.»

اما باید دانست که هیچ روایتی نداریم که از زبان پیامبر یا امام معصوم چنین مطلبی را عنوان کرده باشد. تنها روایتی از منابع اهل تسنن (کتاب الفتن ابن حماد، ص 189) نقل شده که آن هم از حسن بصری است و به معصوم نمی رسد.

اما در مقابل روایتی از امام سجاد علیه السلام نقل شده که می گوید:

«یَكُونُ خُرُوجُ شُعَیْبِ بْنِ صَالِحٍ مِنْ سَمَرْقَنْدَ» (الغیبة شیخ طوسی، ص 444)؛ محل خروج شعیب بن صالح از سمرقند است.

امام زمان (عج)
3ـ تحریف روایات

تغییر عامدانه و یا بدون قصد هر متن را تحریف می گویند که تاثیر فراوانی در فهم صحیح آن متن خواهد داشت. به طور کلی باید گفت که تغییر متون روایی حتی اگر با اضافه یا کم کردن یک حرف هم صورت گیرد، گاه تغییری جدی و اساسی در مفهوم روایت ایجاد می کند. بنابراین باید به شدت مراقب چنین اتفاقاتی بود.

متاسفانه باید گفت که در این مستند تحریف روایت نیز صورت پذیرفته است و مفهوم بسیار متفاوتی نسبت به متن اصلی ارائه کرده است.

راوی فیلم در زمان 25:27 می گوید:

«سید خراسانی، بر دست راستش نشانه یا خللی دارد.»

آنچه که مسلم است تعبیر روایت از نشانه دست سید خراسانی «خال» است که در اینجا به «خلل» تغییر پیدا کرده است. به عبارت دیگر یکی از نشانه های سید خراسانی، داشتن خالی بر دست راست (یا چپ) است. اما در این مجموعه سعی شده این عبارت «خلل» خوانده شود.

4ـ تحریف کلام بزرگان

استفاده از کلام بزرگان به عنوان دلیل و یا تایید مطلب بیان شده، امری است که می تواند مخاطب را اقناع کند و باور او را نسبت به موضوع بحث در دست گیرد. اما باید توجه داشت که سخن دیگران به منزله امانتی است که باید بدون هیچ دخل و تصرفی در اختیار مخاطب قرار گیرد.

متاسفانه باید گفت که این مهم در این مستند، رعایت نشده است و تحریفی جدی در سخنان برخی از بزرگان صورت پذیرفته است. برای نمونه در زمان 10:35 متنی با عنوان پیام حج مقام معظم رهبری اینچنین ارائه می گردد:

«من با اطمینان کامل می گویم که تحقق کامل وعده الهی (ظهور) برای تمدن نوین اسلامی در راه است.»

من با اطمینان كامل میگویم: این هنوز آغاز كار است و تحقق كامل وعده‌ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است

اما با مراجعه به اصل مطلب پی خواهیم برد که تحریفی آشکار در این متن صورت پذیرفته است. در پیام مقام معظم رهبری به کنگره حج در تاریخ 17/9/1387 چنین آمده است:

كسانی كه در گذشته ای نه چندان دور آیه یأس می خواندند و نه تنها اسلام و مسلمین بلكه اساس معنویت و دینداری را در برابر هجوم تمدن غرب، از دست رفته می پنداشتند، امروز سر بر افراشتن اسلام و تجدید حیات قرآن و اسلام و متقابلاً ضعف و زوال تدریجی آن مهاجمان را به چشم می بینند و با زبان و دل تصدیق می كنند.

من با اطمینان كامل میگویم: این هنوز آغاز كار است و تحقق كامل وعده‌ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است. «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَْرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ»

خداوندا! ظهور حجتت را نزدیک تر بگردان.

آمین.

الحمدلله رب العالمین.

پایان

سیدمصطفی بهشتی

بخش مهدویت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.