تبیان، دستیار زندگی
مطالعات محقق دانشگاه کالج لندن نشان می دهد فرودگاه بین المللی توکیو یکی از پرخطر ترین فرودگاه های جهان از نظر آسیب پذیری در برابر وقوع سونامی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطرناک‏ترین فرودگاه جهان

فرودگاه بین‌المللی ابوظبی


مطالعات محقق دانشگاه کالج لندن نشان می‏دهد فرودگاه بین‏المللی توکیو یکی از پرخطرترین فرودگاه‏های جهان از نظر آسیب‏پذیری در برابر وقوع سونامی است.


مطالعات محقق دانشگاه کالج لندن نشان می‏دهد فرودگاه بین‏المللی توکیو یکی از پرخطرترین فرودگاه‏های جهان از نظر آسیب‏پذیری در برابر وقوع سونامی است.

شاید بسیاری فکر کنند فرودگاه سندای ژاپن که در 11 مارس 2011 مورد تاخت‏وتاز امواج مرگ‏بار سونامی قرار گرفت، یکی از اصلی‏ترین فرودگاه‏های جهان است که در منطقه خطر واقع شده، اما مطالعات محققان دانشگاه کالج لندن این گزینه را رد کرده است.

"مت اوئن" محقق دانشگاه کالج لندن با استفاده از اطلاعات موجود در سازمان ملی اقیانوس‏شناسی و اتمسفری آمریکا درباره تعداد و بزرگی سونامی‏هایی که تا به حال در جهان رخ داده‏اند و ترکیب این اطلاعات با بزرگی زمین‏لرزه‏ها و دیگر رویدادهایی که منجر به بروز سونامی می‏شوند، توانست میزان در خطر بودن مناطق ساحلی را تعیین کند.

بر اساس مطالعات وی سواحل اقیانوس آرام در بیشترین میزان خطر قرار دارند. اوئن سپس ده منطقه ساحلی که در آنها فرودگاه‏هایی بنا شده بودند را انتخاب کرده و آنها را بر اساس میزان خطر وقوع سونامی و شدت سونامی رتبه‏بندی کرد. در این رتبه‏بندی فرودگاه بین‏المللی توکیو یا "هاندا" رتبه اول سونامی خیز بودن را به خود اختصاص داد.

مطالعات محقق دانشگاه کالج لندن نشان می‏دهد فرودگاه بین‏المللی توکیو یکی از پرخطرترین فرودگاه‏های جهان از نظر آسیب‏پذیری در برابر وقوع سونامی است

پس از فرودگاه توکیو فرودگاه سونامی‏زده سندای رتبه دوم را به دست آورد و فرودگاه بین‏المللی مرکزی ژاپن در نزدیکی ناگویا، و در نهایت فرودگاه هانولولو در هاوایی رتبه‏های بعدی را به دست آوردند. تمامی این فرودگاه‏ها از محافظ‏های متعددی برخوردارند؛ اما هنوز مشخص نیست که این استحکامات در برابر امواج کوبنده سونامی از مقاومت کافی برخوردار هستند یا نه.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، فرودگاه‏ها علاوه بر این‏که در تداوم اقتصاد محلی مناطق مختلف جهان از اهمیت ویژه‏ای برخوردارند، در زمان وقوع فجایع طبیعی برای کمک‏رسانی و انتقال تجهیزات به مناطق آسیب‏دیده نیز بسیار حیاتی به شمار می‏روند و از این رو باید به شدت مورد محافظت قرار بگیرند.

منبع: مهر


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: shilda