تبیان، دستیار زندگی
شوراییان" کتاب های نفیس خطی ایران از روسیه پس گرفته می شود. مسابقه عکس "عاشوراییان" طی مراسم ویژه ای که در تالار اندیشه ی حوزه هنری برگزار شد ، برگزیدگان نخستین مسابقه عکس عاشوریان معرفی شدند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه عکس "عاشوراییان"

طی مراسم ویژه ای که در تالار اندیشه ی حوزه هنری برگزار شد ، برگزیدگان نخستین مسابقه عکس عاشوریان معرفی شدند.

این مسابقه به منظور بهره گیری از قدرت تاثیر گذار عکس برای ارائه هنجارها و شیوه های اصیل و سنتی عزاداری، مقابل رسوخ ناهنجاریها، بدعت ها و خرافات در مراسم عزاداری سالار شهیدان حسین بن علی (ع) ، به همت خانه عکاسان ایران و حوزه هنری برگزار شد.

برپایی مجلس تعزیه و نوحه خوانی به مناسبت نزدیک شدن ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) ، از دیگر برنامه های این مراسم بود. در پی فراخوان نخستین مسابقه ی عکس عاشوراییان، 2470 عکس از 708 عکاس برای حضور در بخش های سه گانه جشنواره ارسال شد که هیات داوران، 93 عکس از 76 عکاس را برای حضور در مرحله ی نهایی برگزید که این عکس ها به طور همزمان در تهران و شهرهای کاشان، یزد، شیراز، تبریزو اهواز به نمایش در آمد.

این نمایشگاه در تهران تا اردیبهشت 82 و در شهرستانها تا 27 اسفند برپا خواهد بود.


کتاب های نفیس خطی ایران از روسیه پس گرفته می شود.

166 جلد از کتاب های نفیس خطی متعلق به عصر صفوی که در دوره ی جنگ های ایران و روسیه به خارج از کشور انتقال یافته بود، با تلاش سازمان میراث فرهنگی به داخل باز گردانده می شود.

طرح بازگرداندن این کتاب ها که متعلق به کتابخانه بقعه ی شیخ صفی اردبیلی است . با توجه به کنوانسیون 1970 مبنی بر استرداد اموال فرهنگی بین دولت ها و عضویت ایران و روسیه در این کنوانسیون سازمان میراث فرهنگی متولی باز پس گیری کتاب هاست. براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران تقاضای استرداد این اموال فرهنگی را به طور رسمی تقدیم سازمان جهانی یونسکو کرده است ودر حال حاضر مذاکرات لازم در خصوص بازگرداندن 166 جلد کتاب نفیس خطی از روسیه به ایران در جریان است و وزارت امور خارجه کشورمان، پیگیری های بیشتر در این مورد را در فهرست برنامه های خود قرار داده است.

مقامات روسی نیز برای اثبات حسن نیت خود برای تحقق این طرح، میکروفیلم کتاب های مذکور را تهیه و تحویل ایران داده اند که این نسخه اکنون در بقعه ی شیخ صفی اردبیلی نگهداری می شود.

بر اساس اسناد و اطلاعات جمع آوری شده، در دوران جنگ های ایران و روسیه، یک ژنرال روسی 166 جلد کتاب نفیس خطی را از کتابخانه بقعه ی شیخ صفی اردبیلی به روسیه انتقال داده بود.