تبیان، دستیار زندگی
وضعیت دریافت نرخ کرایه‌ها در پایانه‌های مسافربری نابسامان است و دریافت کرایه بسته به انصاف رانندگان است و هر چقدر تیغشان ببرد از مسافران هزینه دریافت می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشفته بازار نرخ کرایه‌ها

جولان قانون گریزان در پایانه‌های مسافربری


وضعیت دریافت نرخ کرایه‌ها در پایانه‌های مسافربری نابسامان است و دریافت کرایه بسته به انصاف رانندگان است و هر چقدر تیغشان ببرد از مسافران هزینه دریافت می‌کنند.


کرایه-تاکسی

قطار توقف می‌کند، بعد از مدتی محوطه راه‌آهن مملو از مسافران می‌شود؛ هر کس قصد دارد به نقطه‌ای از شهر برود. تعداد زیادی راننده محوطه بیرونی راه‌آهن را قرق کرده و پیشنهاد دربستی به مسافران می‌دهند؛ مسافران با وجود وسایل زیاد مجبورند با دادن هزینه‌های هنگفت به مقصد برسند. نرخ کرایه‌ها در اواخر شب و همچنین صبح زود بیشتر است و رانندگان بسته به انصاف خود هزینه دریافت می‌کنند و نظارتی هم بر عملکرد آن‌ها از سوی سازمان‌های مرتبط صورت نمی‌گیرد.

هنگامی که به مسئولان شهری اعلام می‌کنیم که نرخ‌ها نامتعارف است و رانندگان هر میزان که می‌خواهند هزینه دریافت می‌کنند مسئولان می‌گویند آن‌ها مسافر بر شخصی هستند و تاکسی نیستند این در حالی است که در پایانه‌ها رانندگان تاکسی بیشتر از مسافربرها هزینه دریافت می‌کنند.

«کرایه راه‌آهن تا حکیمیه هجده هزار تومان. » چه خبره. نرخ مصوب همینه تازه سر صبح کرایه‌ها بالاتر است؛ ناراحتی با ماشین دیگر بروید. مسافر با کلی بار سراغ راننده دیگر می‌رود؛ چقدر می‌گیرید از راه‌آهن تا حکیمه بروید؛ هجده هزار تومان. از هر کس می‌پرسی می‌بینید که نرخ همین است و مجبوری با وسایلی که به همراه داری و تازه از سفر رسیدی این مبلغ هنگفت را بپردازی.

مسافران مجبورند که هزینه‌های هنگفت را بپردازند چرا که رانندگان بین خودشان نرخ‌ها را مصوب کرده و همه به یک میزان هزینه دریافت می‌کنند؛ در واقع رانندگان در پایانه‌ها خودشان نرخ گذار هستند و هر میزان که می‌خواهند هزینه دریافت می‌کنند.

وضعیت دریافت نرخ در پایانه‌های مسافربری به شدت نابسامان است و دریافت کرایه بسته به انصاف رانندگان است و هر چقدر قدرت داشته باشند هزینه دریافت می‌کنند البته نباید از این نکته نیز غافل شد که برخی از رانندگان نیز منصفانه با مسافر برخورد می‌کنند اما تعداد این افراد کم است.

همیشه باید مردم تاوان ناهماهنگی را پس بدهند و هیچ نظارت مستقیمی در این خصوص وجود ندارد و فریاد مسافران به جایی نمی‌رسد امید است مسئولان مربوطه در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنند.

ناراحتی سوار نشو.

یکی از مسافران فرودگاه می‌گوید: برای طی مسیر فرودگاه تا پونک راننده هفده هزار تومان وجه دریافت کرد و وقتی اعتراض می‌کنم می‌گویند ناراحتی سوار نشو. وی در ادامه می‌گوید: برخی از رانندگان معتقدند که چون ما با هواپیما سفر می‌کنیم در نتیجه وضع مالی خوبی داریم غافل از این هستند که در بیشتر موارد برای سفرهای کاری عازم شهرهای دیگر می‌شویم.

تیغشان هرچقدر ببرد هزینه دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از مسافران فرودگاه می‌گوید: تیغ رانندگان هر چقدر ببرد هزینه دریافت می‌کنند و حتی در برخی از موارد پول ماندن در ترافیک را هم اخذ می‌کنند. وی اضافه می‌کند: وقتی به یکی از رانندگان برای دریافت زیاد وجه اعتراض کردم و گفت بنده خوابم و نمی‌دانم که نرخ بنزین افزایش یافته است.

اصلاً توجهی به اعتراض مسافران نمی‌شود.

عدم نظارت تخصصی و دقیق از سوی سازمان تاکسیرانی و یا اتحادیه آژانس‌های کرایه‌ای تهران موجب شده تعدادی از رانندگان هر میزان که می‌خواهند از مسافران وجه دریافت می‌کنند.

در تمامی فرودگاه بزرگ جهان تاکسی از استانداردهای مشخصی برخوردارند و نظارت دقیقی بر فعالیت آن‌ها می‌شود، اما بررسی دقیق شکایت‌های مردمی از دریافت وجه اضافی و همچنین نداشتن استانداردهای روز دنیا در پذیرش مسافر و رها شدن مسافر بین رانندگان و چانه زنی با مسافران خاطره بسیار بدی در ذهن مسافران ایجاد می‌کند.

کرایه-تاکسی

تاکسی‌ها از مسافربرهای شخصی گران‌تر هستند.

یکی از مسافران پایانه به خبرنگار فارس می‌گوید: تاکسی‌ها گران‌تر از مسافر برهای شخصی دریافت می‌کنند چرا که مردم به تاکسی‌ها در اواخر شب بیشتر اعتماد دارند در نتیجه مجبورند هر هزینه‌ای که آن‌ها می‌گویند دریافت کنند.

وی اضافه می‌کند: واقعاً کرایه تاکسی در پایانه‌ها بالاست و رانندگان هم وقتی می‌بینند که مسافر مجبور است هر میزان که بخواهند هزینه دریافت می‌کنند.

با متخلفان برخورد می‌شود.

فضل الله اسلامی، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: نظارت بر عملکرد تاکسی‌ها در تهران بر عهده سازمان تاکسیرانی است.

وی در پاسخ به این پرسش که در پایانه‌ها تاکسی‌ها هر چقدر که دلشان می‌خواهد از مسافران هزینه دریافت می‌کنند، می‌گوید: اگر دربستی باشد که با توافق مسافر این کار انجام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در صورتی که تاکسی‌ها بیش از اندازه هزینه دریافت کردند باید شماره خودرو را شهروندان اعلام کنند تا با متخلفان برخورد کنیم.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار فارس می‌گوید: تاکسی‌های راه‌آهن باید مطابق نرخ رسمی شورای شهر کرایه دریافت کنند در غیر این صورت تخلف است و مسافران باید این موارد را گزارش دهند.

برای جلوگیری از این وضعیت سیستمی با عنوان کنترل نظارت با همکاری پلیس تعریف شده تا بتوان از وقوع این موارد نه تنها در راه‌آهن بلکه در سایر نقاط که تاکسی‌های گردشی نرخ‌های خارج از مصوبه شورا می‌گیرند جلوگیری کرد.

وی درباره نرخ کرایه‌های نامتعارف تاکسی‌هایی که در راه‌آهن تهران از مسافران دریافت می‌شود، می‌گوید: نرخ کرایه‌های تاکسی واقع در راه‌آهن توسط شورای شهر تعیین می‌شود و آن‌ها موظفند مطابق با مصوبه شورا کرایه را دریافت کنند.

چمران ادامه می‌دهد: ممکن است برخی رانندگان کرایه‌ای که مد نظر دارند را با مسافر طی کنند بنابراین ممکن است کرایه به صورت نامتعارف باشد؛ برای جلوگیری از این وضعیت سیستمی با عنوان کنترل نظارت با همکاری پلیس تعریف شده تا بتوان از وقوع این موارد نه تنها در راه‌آهن بلکه در سایر نقاط که تاکسی‌های گردشی نرخ‌های خارج از مصوبه شورا می‌گیرند جلوگیری کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر تاکسی‌های خطی واقع در راه‌آهن نرخ خارج از مصوبه شورای شهر را از مسافر دریافت کنند تخلف صورت گرفته و مسافران باید چنین مواردی را گزارش دهند تا با آن‌ها برخورد شود.

به گزارش فارس، همیشه باید مردم تاوان ناهماهنگی را پس بدهند و هیچ نظارت مستقیمی در این خصوص وجود ندارد و فریاد مسافران به جایی نمی‌رسد امید است مسئولان مربوطه در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع: فارس