تبیان، دستیار زندگی
سوسیس و کالباس، نوشابه‌های گازدار و لبنیات پُِرچرب از جمله غذاهای مُضر برای پوست شما هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی مواد غذایی بلای پوست می‌شود


سوسیس و کالباس، نوشابه‌های گازدار و لبنیات پُِرچرب از جمله غذاهای مُضر برای پوست شما هستند.


سوسیس و نوشابه

حتماً می‌دانید که مواد غذایی از قبیل کیوی، کلم، گیاه کتان، ماهی آزاد، چای سبز و بعضی از خوراکی‌های دیگر سرشار از ریزمغذی‌هایی هستند که باعث زیبایی پوست می‌شوند. در واقع این مواد غذایی پوست را تقویت و روشن می‌کنند و پیدایش چین و چروک‌ها را به تأخیر می‌اندازد.

اما در عین حال مواد غذایی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند برای پوست مضر باشد اما متأسفانه تأثیر نامطلوب این قبیل مواد غذایی بر سلامت پوست دست کم گرفته می‌شود.

باید بدانید که در طولانی مدت مواد غذایی نامطلوب باعث تولید مواد شیمیایی التهاب‌آور در پوست می‌شود که می‌تواند به آکنه و بیماری‌های پوستی دیگر منجر شود.

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیدایش چین و چروک با مصرف مواد غذایی نامطلوب برای پوست سرعت بیشتری می‌یابد.

در مطلب پیش رو به معرفی چند مواد غذایی می‌پردازیم که نتایج نامطلوبی روی پوست بر جای می‌گذارد. موادی از قبیل نوشیدنی‌های گازدار، سوسیس و کالباس و لبنیات پرچرب. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از مصرف این قبیل مواد غذایی بپرهیزید و یا استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانید.

سوسیس و کالباس

شاید مصرف سوسیس و کالباس بسیار راحت و کم زحمت باشد اما باید بدانید برای تولید این مواد غذایی یک روند صنعتی طی می‌شود که باعث پیدایش چین و چروک پوستی خواهد شد. با وجود این‌که هنوز دقیقاً مشخص نشده است دلیل آسیب رسانی این گوشت‌ها چیست اما کارشناسان تغذیه بر این عقیده‌اند مواد شیمیایی که برای تولید آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد التهاب‌زا است.

باید بدانید که در طولانی مدت مواد غذایی نامطلوب باعث تولید مواد

شیمیایی التهاب‌آور در پوست می‌شود که می‌تواند به آکنه و بیماری‌های

پوستی دیگر منجر شود

متخصصان بر این باورند تأثیری که محصولات شیمیایی التهاب‌آور روی کلاژن پوست بر جای می‌گذارد شبیه بلایی است که باران اسیدی سر برگ‌ها می‌آورد. علاوه بر این پژوهشگران حوزه‌ی سلامت و تغذیه معتقدند که در مقایسه با مصرف گوشت‌های کم چرب و تازه، استفاده‌ی زیاد از سوسیس و کالباس‌ها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که نمی‌توانند از ساندویچ گوشت‌شان صرف‌نظر کنند توصیه می‌کنیم ساندویچ‌تان را با ورقه‌های نازک گوشت سرخ شده‌ی به عنوان مثال سینه‌ی مرغ تهیه و میل کنید و برای حفظ سلامت پوست و بدن خود داخل ساندویچ‌تان را به مغازه‌ی فرآورده‌های گوشتی تبدیل نکنید.

نوشیدنی‌های گاز دار

از آن‌جایی که پوست شما آینه‌ی سلامت‌تان محسوب می‌شود باید میزان قند خون‌تان متعادل باشد. زمانی که می‌دانید نوشیدنی‌ای که سر می‌کشید حاوی 56 گرم شکر است باید این را هم بدانید که این قبیل نوشیدنی‌ها باعث به وجود آمدن انواع مشکلات پوستی از آکنه گرفته تا علائم مشهود و زودرس پیری پوست هم می‌شوند.

بنابراین توصیه می‌کنیم همانند انواع شیرینی‌جات، نوشیدنی‌های گازدار را نیز در روزها و مناسبت‌های خاص میل کنید و از مصرف روزانه و مداوم آن‌ها بپرهیزید.

برای رفع تشنگی آب را به همه‌ی نوشیدنی‌ها ارجحیت بدهید و برای خوش طعم کردن آن متناسب با ذائقه و سلیقه‌ی خود میوه‌ای را برش زده و داخل لیوان‌تان بریزید.

لبنیات پُرچرب

نتایج پژوهش‌های متعدد حاکی از آن است که لبنیات پرچرب، به غیر از داشتن چربی فراوان، می‌تواند باعث پیدایش آکنه شود. محققان علت این مسئله را به هورمون‌های رشدی نسبت می‌دهند که به طور طبیعی در شیر وجود دارد.

باید گفت که 80 تا 90 درصد شیر مصرفی ما از گاوهای باردار تأمین می‌شود و محققان متوجه شده‌اند که هورمون‌های رشدی که به طور طبیعی در این شیر وجود دارد می‌تواند باعث پیدایش آکنه شود.

دلیل این‌که ماست باعث به وجود آمدن آکنه نمی‌شود به این دلیل است

که در فرآیند تخمیر آن حدود 80 درصد هورمون‌های رشدی که در شیر وجود

دارد از بین می‌رود

در واقع این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تمام محصولات لبنی به غیر از ماست امکان بیرون ریختن آکنه‌ها را افزایش می‌دهد.

آلن لوان، متخصص طب سنتی، برای افرادی که از آکنه رنج می‌برند توصیه می‌کند که در گام اول باید در طول سه هفته مصرف محصولات لبنی را به طور کامل کنار بگذارند و سپس به تدریج ماست را وارد رژیم غذایی خود کنند. دلیل این‌که ماست باعث به وجود آمدن آکنه نمی‌شود به این دلیل است که در فرآیند تخمیر آن حدود 80 درصد هورمون‌های رشدی که در شیر وجود دارد از بین می‌رود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

رژیم غذایی ضد آکنه

آكنه و تغذیه

هفت نکته برای حداکثر اثر درمان ضد آکنه(جوش صورت)

آکنه و راه های درمان آن

علت و بهبود جوش های پوستی

تاثیر اسید میوه بر پوست و آکنه

جوش صورت و بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.